..: České dráhy Vás mohou sledovat - díky In-kartě! :..
LogoPraha - Podle nevládního sdružení nás nejvíc sleduje ministerstvo financí, vláda USA a statisíce lidí mohou sledovat také České dráhy. Ceny Big Brother Awards předalo sdružení Iuridicum Remedium několika institucím a firmám. Podle sdružení jsou jedním z největších zvědavců také České dráhy. ČD získaly cenu za nebezpečnou novou technologii, ale firma se takovému hodnocení brání.

Dráhy začaly používat bezkontaktní čipy ve slevových In-kartách. Ty nahradí dosavadní papírové zlevněné síťové jízdenky a slevové karty a postupně je bude možné využít také jako elektronickou jízdenku ve vlacích a v ostatních druzích veřejné dopravy. "Tato technologie umožňuje zpětně zjistit, kdo kdy a kam cestoval. Cestující o tom nejsou informováni a firma jim nenabízí anonymní alternativu. Navíc musí při podání žádosti o kartu předložit občanský průkaz a dát souhlas s tím, že data zákazníků budou České dráhy dále zpracovávat a poskytovat je třetím stranám označovaným jako smluvní partneři," uvádí sdružení. Mluvčí drah Ondrůj možnost zneužití karty striktně odmítá, ale sdružení trvá na svém. "Spolu s novými cestovními pasy je to zatím nejmasivnější použití této kontroverzní technologie v Česku," tvrdí Svatošová. Samy České dráhy odhadují, že by si In-kartu, a tedy i čip, mohlo obstarat až milion lidí. Podle mluvčího technologie sledovat cesty neumí. "Nelze zpětně načíst pohyb cestujících," řekl Ondrůj.

In-karta Na internetových stránkách www.inkarta.cz přitom dráhy uvádí, že In-karta přispěje k získání přesnějších statistických údajů o přepravě cestujících tak, aby mohly být využity při objednávce a úhradě služeb ve veřejném zájmu ze strany státu a krajů. Dráhy se snaží vyvrátit i další výtky. Říkají, že neposkytují osobní údaje svých zákazníků nikomu dalšímu a po cestujících chtějí pouze nejnutnější. "Potřebujeme jen jméno, příjmení, datum narození a místo narození, abychom cestující nějak rozlišili. Ve srovnání s leteckými společnostmi nebo jen údaji, které musí lidé uvést, když chtějí platit inkasem, je to nesrovnatelné," brání se dráhy.

České dráhy se i přes negativní ocenění nebojí, že by lidé žádali o jejich novinku méně. Navíc tvrdí, že existuje anonymní alternativa - kilometrická banka. Jenže i ta by podle tiskové zprávy měla být časem digitalizovaná. "Ta cena není podložena znalostí, jak naše karta funguje. Vše jsme konzultovali s Úřadem pro ochranu osobních údajů, a to ještě v době, kdy byl jeho předsedou pan Karel Neuwirt," říká Ondrůj s poukazem, že právě Neuwirt sedí v porotě, která rozhoduje o udělení cen.

zdroj: Aktuálně.cz


CSPSV | 30.10.2006 (21:54)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
01.11.2006 (13:24)  
No, ptal ses, co se stane, o vyhodach a nevyhodach rec nesla:)
registrovaný uživatel Petryk 
01.11.2006 (10:49)  
jenže použitím resp. nepoužitím karty a platbou v hotovosti nejsem bit, kdežto rozdíl mezi zákazníckým a obyčejným jízdným je tak markantní, že to je de facto omezující prvek - a z Kolína se blbě jezdí autobusem do Prahy a ne vždy se vracím ten den nebo o den později...
registrovaný uživatel M 
01.11.2006 (9:33)  
A co stane, kdyz v obchode platis kartou, ale odmitnes umoznit jeji nacteni?
registrovaný uživatel Petryk 
01.11.2006 (6:56)  
Ale nikdo mi neodpověděl na otázku, co se stane, když odmítnu umožnit načtení karty čtečkou...
registrovaný uživatel mikeš 
31.10.2006 (20:42)  
Bovlk: Zapoměl si ještě na Traťové a Síťové jízdenky.
31.10.2006 (19:39)  
ČD se zde nekteří lidé snaží jen pošpinit.Při bankovních platbách chtějí bankovní ústavy,daleko více informací a nikdo neřekne ani slovo,o mobilech ani nemluvě.V tom má Ondrův pravdu!Nikdo z těchto lidí nechápe,že MD a kraje,které dotují dopravu chtějí mít informace o obsazenosti spojů.Vlakovým četám to problém nedělá,jen jim to trvá více času,než kdy tu at tam někdo ukázal režijku,senior pas atd.Nicméně dokavaď papírové doklady nezmizí,tak do tý doby nebudou přesné imformace.Dále můj názor,když předložim In kartu, jak oni zjistí,kde vystoupim,vid nikdo neříká jedu tam a tam?To nechám znalcům.Bohatě by stačilo kdyby Popky uměly do sebe načít z jízdenky cenu a přep.vzdál.To by,ale vymizely kleštičky.
registrovaný uživatel M 
31.10.2006 (17:07)  
Bovlk - myslim, ze by tam chybela jasna informace o konkretnim vlaku
registrovaný uživatel Bovlk 
31.10.2006 (16:56)  
Jen takovy dotaz: kdyz si lide stejne kupuji jizdenky z A do B a rikaji to pokladni, byl by problem, kdyby se ta statistika vzala z tech pokladnich systemu? Uznavam, ze by to nezahrnovalo KMB a rezijky, ale to je asi tak jediny problem, ktery vidim. A nepotrebuju k tomu osobne identifikovatelne udaje.
registrovaný uživatel PZ 
31.10.2006 (15:08)  
Aha. Tak ne Ondrůj, ale Svatošová kecá o pasech... Tak to pardon pane mluvko. Každopádně zase kecá...

ČD4ever: Nejde o čipy, jde o databázi...
31.10.2006 (14:57)  
Mám se snad stydět za to, že jsem ten a ten den někam jel? A kdo z ČD si bude konkrétně moje cesty vyhledávat? :-) Stihomam, paranoia, senzacechtivost... Možná jsem velký optimista, ale doufám že pokud ČD pomocí těchto dat zjistí že mezi městy A a B jezdí celou trasu málokdo a všichni v půlce přestupují směr C, zavedou přímé spoje mezi A a C, a do B přestup, apod.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko