Jižní Morava - Železniční vagóny dojedou opět až do výrobních hal. Tuto myšlenku se na popud rakouských kolegů chystají prosadit České dráhy. Znamenalo by to vytvořit funkční systém takzvaných železničních vleček.
Cílem projektu, který v zemi fungoval v minulém století, je omezit co nejvíce množství kamionů proudících se zbožím přes rakousko-české hranice. Větší cestování zboží po železnici má pomoci životnímu prostředí i přetíženým komunikacím v řadě obcí.
Dráhy se chystají obnovit kdysi funkční koleje vedoucí do průmyslových zón a v případě potřeby chtějí zbudovat i nové. Firmy budou moci naložit na vagón zboží, které se po železnici dostane až do cíle bez jediného překládání či jiné manipulace na trase.
"Tato přeprava by mohla být o pětadvacet procent levnější než přeprava kamiony," nastínil Rostislav Koníček z odboru strategie a informatiky generálního ředitelství Českých drah. Rakušané usilují o uvedení tohoto projektu v život tři roky. "My jsme ale stále nemohli získat žádné prostředky, což se změnilo až nyní," řekl Koníček. Na vypracování studie k pilotnímu projektu, který má systémem vleček propojit jižní Moravu, Vysočinu a jižní Čechy s Dolním Rakouskem, získají dráhy peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Rakušané zase obdrží prostředky z evropských fondů.
Na území tří krajů pilotního projektu existuje dosud 325 vleček. Samotná jižní Morava jich má zhruba 250. "Nyní musíme všechny vlečky dát na seznam, jestli jsou v provozu, případně proč nejsou, či jestli došlo ke změně majitele nebo výrobních technologií v místě, kam vedou," doplnil Koníček. Do projektu se chystají dráhy zapojit i nové výrobní závody či průmyslové zóny. Systémem pobídek je chtějí přesvědčit k této ekologičtější formě přepravy. Pokud půjde vše hladce, systém vleček by mohl fungovat do deseti let.
zdroj: Mladá fronta DNES, 31.10.2006
| 31.10.2006 (20:39)
Kdysi se řidičák na nákladní automobil dal získat na vojně zadarmo, jinak stál kolem dvou tisícovek. Ono to časem dopadne i na autobusy, kde se vyžaduje prokazatelná dvouletá praxe v řízení nákladního automobilu, resp. k získání řidičského oprávnění na autobus …
to je otázka interpretace.. stejně tak mohu řící, že kraj opravuje silnice III.třídy proto, že jsou v havarijním stavu.. bude to taky pravda, i když se neřeší, že příčinou havarijního stavu je jistý podnik (legislativa jej ale ve využívání silnic nijak neomezuje, tak proč by nevyužíval..).. ano, je to v pořádku, protože ty silnice neslouží pouze tomu podniku, nejsou jeho majetkem, který nemůže užívat nikdo bez jeho svolení...
btw. psal jsem o něčem jiném - o relativitě hranice, kdy je ekonomické držet vlečku, natož ji zřizovat, a o řešení těch, kteří jsou pod touto hranicí, jichž je podstatně víc a mohou přenést na železnici víc, i když ne v ucelených vlacích, jak by si ČD představovaly..
o neexistenci veřejných logistických center ať už ve velkém (všechny logistické služby) nebo v malém (pronájem a překládka kontejnerů s tím, že to smluvní silniční dopravce přiblíží od železnice až do jakéhokoliv podniku, který vlečku nemá)..
nemám nic proti vlečce, pokud si na sebe sama dokáže vydělat a neoslabuje rozpočet SŽDC (kraje/státu/dotace EU) v rovině investic do dopravní cesty - ty jsou potřeba jinam než do vleček a manipulačních kolejí, kam se přistaví vagón jednou za uherskej rok..
při racionalizacích navíc vychází zachování i neprovozované vlečky na slušné peníze (+ pokud je nutné z nějakých důvodů sáhnout do kolejí, je to v řádech milionů) + odpojit vlečkaře bez jeho souhlasu prakticky nejde (samozřejmě že souhlasit nebude, když to má za 30 tisíc ročně a na nákladech, které jeho vlečkou vzniknou, se nepodílí...)...
čili ČD si vymýšlí něco, co je sice pěkné, ale co podstatně to prodraží nutné dálkoviny na vrub SŽDC + doufají, že i na nové vlečky přispěje kraj, stát nebo EU..
spíš by se měli zamyslet, jestli by se jim nevyplatil nějaký celostátní systém zapůjčování kontejnerů a svážení smluvními silničními dopravci do stanic vybavených zařízeními pro překládku těchto na železniční vozy, čímž by zredukovali vlečky s malou frekvencí obsluhy..
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










