..: Německo prodá železnici, DB chce expandovat na východ :..
db Berlín - Tuto středu se německé politické špičky po dlouhotrvajících sporech dohodly na částečné privatizaci Deutsche Bahn (DB), které jsou jedním z největších podniků a největším zaměstnavatelem v Německu. Loni dosáhly obratu 25 miliard euro. DB by měly být prodány bez železniční sítě a nádražních budov, a to nejpozději do roku 2009. Německá média toto rozhodnutí označila za výrazný průlom po dlouhotrvajících diskusích.¨Kancléřka Angela Merkelová již v úterý slíbila výrazně pokročit v přípravách prodeje akcií DB na frankfurtské burze, přes kterou má najít nového majitele až 49,9 procenta akcií společnosti. Dráhy jsou přitom v současnosti posledním významným státním podnikem v Německu.

34 tisíc kilometrů dlouhá železniční síť, nádražní budovy, zdroje energie, telekomunikace a další infrastruktura zůstanou i nadále ve státních rukou. Přístup na železnici má konkurentům německých drah zajišťovat pro tento účel zvlášť zřízený úřad. Právě železniční síť byla dlouholetým sporným bodem při diskusích o budoucnosti železnic a bránila jejich privatizaci. DB totiž na rozdíl od státu usilovala o ponechání železniční sítě v jejím majetku. S tím státní úřady nesouhlasily a železnice byla z majetku DB vyňata, ačkoliv ji bude i nadále provozovat a vykazovat ve vlastním účetnictví. Doposud není ani rozhodnuto o tom, co se stane se zbylým dluhem 12-15 miliard eur, kterým je právě železniční síť zatížena. Jedna varianta počítá s tím, že by byl dluh převeden na DB, a druhá s tím, že by připadl státu.

Ten hodlá prostředky z prodeje DB investovat zpět do železniční infrastruktury. Určitou část výnosu chce i šéf DB Hartmut Mehdorn, který by ji rád využil k expanzi do východní Evropy, kde plánuje investovat až 12,5 miliardy eur do možného převzetí železnic v Estonsku, Litvě a ve Slovinsku. Za další případné cíle akvizic šéf firmy označil i dopravní služby ve městech jako Praha, Stockholm a Lyon. V budoucnu firma plánuje zlepšit železniční přístup k Severnímu a Baltskému moři a expandovat na poli přepravy zboží mezi Čínou a Evropou. „Spolu s ruským železničním přepravcem pracujeme na transsibiřském spojení mezi Asií a Evropou,“ uvedl Mehdorn.

zdroj: MF Dnes


Payus Poslat mail autorovi | 12.11.2006 (21:13)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Německo


13.11.2006 (18:31)  
Uvedení akcií DB na burzovní trh není prodejem železnice … Akcii si může koupit kdokoli (tedy i český občan prostřednictvím příslušného obchodníka s cennými papíry), stát si ovšem ponechá majoritu, takže "drobní" akcionáři stejně nebudou moci do toho moc mluvit. Přesněji řečeno vůbec ne … Podle německého modelu uplatněného např. ve Škodě Mladá Boleslav rozhodují akcionáři o složení dozorčí rady a ta zase o "provozním" vedení firmy …
13.11.2006 (17:10)  
ČD4ever: Aby ses nedivil Čínské Dráhy jsou bohatší, než si myslíš...
Registrierter Benutzer Qaws 
13.11.2006 (16:29)  
Hoši, vy jste šprýmaři=))
Registrierter Benutzer ČD4ever  mail  
13.11.2006 (14:17)  
GC, Payus: Souhlasím s vámi, ale stane se tak podle mě až za pár let.....
Korrespondent oder ŽP Mitglied Payus  mail  
13.11.2006 (9:45)  
GC: vzal jsi mi slova z jazyku :D
13.11.2006 (1:55)  
Luxian: No přece superpružná a prosperující ČD.
Registrierter Benutzer Luxian  mail  
12.11.2006 (22:47)  
Otázka: A kdo DB koupí?
Registrierter Benutzer ladik 
12.11.2006 (21:35)  
DB se opět stává DR.

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko