..: 100 tisíc lidí má přijít o vlak :..

ViamontKraslice - Riziko, že vlaky přestanou jezdit přes hranici z Kraslic do německého Klingenthalu a dál do Zwickau, se zvyšuje. Milionové ztráty dopravní společnosti Viamont na trase Kraslice - hraniční přechod odmítl už před měsícem platit Karlovarský kraj a stejný postoj tento týden zaujalo i české ministerstvo dopravy. Na trase, která je po rekonstrukci v provozu teprve od května 2000, se přitom ročně sveze téměř 100 tisíc cestujících - hlavně na nákupy, do škol a do práce.

"Kraj ani ministerstvo si u nás dopravu neobjednaly, nemají o ni zájem. V roce 2006 jsme ji spolu s německou společností Vogtlandbahn provozovali ve vlastní režii a utrpěli jsme při tom finanční ztrátu, kterou nechceme opakovat. Budeme tedy jednat o tom, jak na hraničním přechodu ukončit provoz," řekl ředitel divize Regionální dráhy společnosti Viamont František Kozel.

Zaplatí ztráty Němci?

Dopravce se podle něho ještě pokusí jednat o tom, zda by ztrátu (vloni asi 4 miliony korun) uhradil německý dopravce Vogtlandbahn nebo přímo kraj Vogtland. "Možná nějaké východisko najdeme. Bylo by ale zvláštní, kdyby německý dopravce platil ztráty v cizí zemi. Neumím si ani představit, jak by dopravní svaz Vogtland vykázal placení dopravy na českém území," pochybuje František Kozel.

Ilustrační obrázekPokud prodělečnou přeshraniční dopravu nezaplatí německá strana, padne tím podle Viamontu poslední šance na zachování přeshraničního cestování po železnici. Pak by firma zastavila vlaky pravděpodobně už při nejbližší změně jízdního řádu v březnu. Vogtlandský hejtman Tassilo Lenk se ale nechal tento týden slyšet, že věří, že k přerušení dopravy nedojde. A to proto, že běží rozhovory s českým ministerstvem dopravy o možnostech, jak úsek mezi Kraslicemi a Klingenthalem financovat. Karlovarský kraj odmítl na trať k hranici přispívat, protože se podle vedení kraje nejedná o trasu, kterou by bylo možné zařadit do základní dopravní obslužnosti. "Znamená to, že tady nejezdí lidé pravidelně do zaměstnání nebo do školy. Nechali jsme si kvůli tomu vypracovat i odborný posudek," vysvětlil náměstek hejtmana Jan Zborník.

Viamont argumentuje tím, že žádná veřejná osobní přeprava si na sebe nevydělá a měla by tedy být dotována. Jsou tu ale ještě další komplikace. Když vlaky do Německa přestanou jezdit, nabourá se tím funkční jednotný systém jízdného Egronet, jehož součástí jsou dráhy v západních Čechách, Sasku, Bavorsku a Duryňsku. Hlavně by se ale už po necelých 7 letech zastavila doprava na trati, za jejíž obnovení zaplatilo české a saské ministerstvo dopravy miliony korun. Větší díl finanční zátěže nesla saská strana, v Klingenthalu se stavěl nový železniční most. V roce 2005 jelo vlakem přes hranici v Kraslicích 87.887 lidí (43.078 směrem do Německa). Viamont vypravuje na trasu denně 17 párů vlaků.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 7.1.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bram 
08.01.2007 (6:50)  
Jo, jo. S přeshraniční dopravou je to složité. Včera jsem jel přes Cheb a Adorf do Plavna a Pak do Gery a zpět. Od nás jsem jel vlakem 12952, jeli v něm přes hranici krom mne a kolegy dva cestující, zpět jsme jeli vlakem 12963 jen my dva. Na desiro trošku málo.....
Jen protijedoucí dopolední vlak ze Zwickau do Mariánských Lázní byl vytížen tak na 70%, ostatní vlaky co jsme potkali, vozili i v Německu vzduch ( obsazenost cca 10%, a to možná přeháním ).
registrovaný uživatel Space 
08.01.2007 (1:42)  
Šmoula:
A ty zdroje jsou jako kdo? Protože já nechci věřit, že je ČR takový kocourkov, aby se někde na návrh radního začala stavět silnice první třídy v tělese lokálky (= nevyhovující normám) a bez EIA... nebo, ona už EIA proběhla a kladně?
08.01.2007 (0:18)  
Lidi zřejmě zapomínají. Nevím, proč najednou Viamont fňuká?! Když před lety znovuzprovoznili úsek Kraslice-Hraničná, tak byli rádi, že se tam za pár koru sveze pár skopčáků historickým vozem. V té době žádné dotace z krajů neexistovaly.

Jinak zcela chápu, že Karlovarský kraj nechce přispět ani korunu, protože 99% cestujících tvoří Němci. Proč bych se mělo z našich daní platit to, že si nějaké vyžrané hovado sveze prdel na vietmanské tržiště? ... Ať zaplatí, on na to přece má.
08.01.2007 (0:16)  
Pokud správně počítám, ve vlaku jede průměrně 7 cestujících (88000/365/(2*17). Tzn. že provozování vlaku pro tento počet cestujících je ekonomický nesmysl. 2 mikrobusy dokážou totéž s významně nižšími náklady. Mám rád železnici a téměř vždy ji dávám přednost před autobusy, ale zároveň jsem (stejně jako vy) daňový poplatník...
07.01.2007 (22:59)  
Pan náměstek tvrdí, že tam nejezdí lidi do práce a do škol, a proto to nebude financovat? Proč teda nezastaví provoz třeba na přechodu Potůčky? Tam zdaleka nejezdí tolik lidí co přes Kraslice. Připadá mi podezřelé, že zrovna na tom přechodu kde jezdí soukromý dopravce nechce stát (tím myslím i kraj) dopravu financovat, a jen tak mimochodem tím odřízne Regiosprintery. A to "výběrové" řízení, co kraj na konci roku předvedl, bylo tak okatě šité na míru ČD... No - před lety jsme o vůbec nějakém výběrovém řízení mohli jen snít, třeba se za pár let dočkáme i nějakého, které bude férové.
07.01.2007 (21:48)  
To Šmoula: No tak dneska určitě nejsi poslem dobrých zpráv :( něco veselejšího by si neměl?
07.01.2007 (21:29)  
Pánové mám z neoficiálních drážních zdrojů zaslechnuto, že by od 1. nebo 2. změny měla skončit doprava na 135 Most - Moldava v Krušných horách a na 137 Chomutov - Vejprty, takže projíždějte jak jen můžete. A ze zdrojů ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic ČR) mám potvrzeno bohužel, že trať 132 Děčín - Oldřichov u Duchcova bude opravdu v horizontu 1 - 2 let zrušena kvůli přeložce silnice I/13 v okolí Libouchce.
registrovaný uživatel J.K.  mail  
07.01.2007 (19:19)  
Téměř 100 000 lidí, a ztráta 4 miliony. To je docela slušná drahota. Takže cena jízdného je řádově úplně jinde, než jsou náklady?
A kdyby se od každého cestujícího podařilo vybrat "příplatek" 50 Kč, byl by provoz zachráněn?
registrovaný uživatel JnR 
07.01.2007 (18:43)  
Financování přeshraničních spojů je problém, ale to by se pak mohlo stát i na hranicích krajů, že kraj zaplatí vlaky i busy jen do poslední obce na svém území a dál se bude chodit pěšky.
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
07.01.2007 (18:37)  
...a malost našich úředníků...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko