..: 100 tisíc lidí má přijít o vlak :..

ViamontKraslice - Riziko, že vlaky přestanou jezdit přes hranici z Kraslic do německého Klingenthalu a dál do Zwickau, se zvyšuje. Milionové ztráty dopravní společnosti Viamont na trase Kraslice - hraniční přechod odmítl už před měsícem platit Karlovarský kraj a stejný postoj tento týden zaujalo i české ministerstvo dopravy. Na trase, která je po rekonstrukci v provozu teprve od května 2000, se přitom ročně sveze téměř 100 tisíc cestujících - hlavně na nákupy, do škol a do práce.

"Kraj ani ministerstvo si u nás dopravu neobjednaly, nemají o ni zájem. V roce 2006 jsme ji spolu s německou společností Vogtlandbahn provozovali ve vlastní režii a utrpěli jsme při tom finanční ztrátu, kterou nechceme opakovat. Budeme tedy jednat o tom, jak na hraničním přechodu ukončit provoz," řekl ředitel divize Regionální dráhy společnosti Viamont František Kozel.

Zaplatí ztráty Němci?

Dopravce se podle něho ještě pokusí jednat o tom, zda by ztrátu (vloni asi 4 miliony korun) uhradil německý dopravce Vogtlandbahn nebo přímo kraj Vogtland. "Možná nějaké východisko najdeme. Bylo by ale zvláštní, kdyby německý dopravce platil ztráty v cizí zemi. Neumím si ani představit, jak by dopravní svaz Vogtland vykázal placení dopravy na českém území," pochybuje František Kozel.

Ilustrační obrázekPokud prodělečnou přeshraniční dopravu nezaplatí německá strana, padne tím podle Viamontu poslední šance na zachování přeshraničního cestování po železnici. Pak by firma zastavila vlaky pravděpodobně už při nejbližší změně jízdního řádu v březnu. Vogtlandský hejtman Tassilo Lenk se ale nechal tento týden slyšet, že věří, že k přerušení dopravy nedojde. A to proto, že běží rozhovory s českým ministerstvem dopravy o možnostech, jak úsek mezi Kraslicemi a Klingenthalem financovat. Karlovarský kraj odmítl na trať k hranici přispívat, protože se podle vedení kraje nejedná o trasu, kterou by bylo možné zařadit do základní dopravní obslužnosti. "Znamená to, že tady nejezdí lidé pravidelně do zaměstnání nebo do školy. Nechali jsme si kvůli tomu vypracovat i odborný posudek," vysvětlil náměstek hejtmana Jan Zborník.

Viamont argumentuje tím, že žádná veřejná osobní přeprava si na sebe nevydělá a měla by tedy být dotována. Jsou tu ale ještě další komplikace. Když vlaky do Německa přestanou jezdit, nabourá se tím funkční jednotný systém jízdného Egronet, jehož součástí jsou dráhy v západních Čechách, Sasku, Bavorsku a Duryňsku. Hlavně by se ale už po necelých 7 letech zastavila doprava na trati, za jejíž obnovení zaplatilo české a saské ministerstvo dopravy miliony korun. Větší díl finanční zátěže nesla saská strana, v Klingenthalu se stavěl nový železniční most. V roce 2005 jelo vlakem přes hranici v Kraslicích 87.887 lidí (43.078 směrem do Německa). Viamont vypravuje na trasu denně 17 párů vlaků.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 7.1.2007 (18:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Služby

Ďalšie z regiónu ČR Karlovarský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Johny A.  mail  
07.01.2007 (18:36)  
Stupidita a úzkoprsopst našich uředníků prostě nemá mezí. Jsme fakt banánová republika...tahle ostuda opravdu nemá mezí....jde o 4km...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko