Boskovice - Obyvatelé Boskovic a nejbližšího okolí se dočkají velmi potřebné tzv. železniční boskovické spojky. Stavět se ale nezačne dříve než po roce 2010. Oznámil to v pátek Mojmír Nejezchleb, ředitel odboru koncepce a strategie při Správě železniční dopravní cesty. Tato státní organizace by měla být investorem stavby. "Problém je v tom, že s rozvojem Integrovaného dopravního systému nemá naše město žádné přímé spojení s centrem kraje – Brnem," řekl poslanec a bývalý starosta Boskovic František Sivera.
Přímé autobusové linky Boskovice – Brno budou jezdit jen do 2.3.2007, o den později se začne s přestupy v Černé Hoře nebo v Kuřimi. "Lidé takovou dopravu pravděpodobně nebudou využívat. Začnou jezdit autobusem jen do Skalice nad Svitavou, která leží na hlavní železniční trati, a odtud vlakem do Brna," míní poslanec. Na boskovické radnici jednal v pátek s vedením radnice spolu s Nejezchlebem rovněž náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Novinářům po schůzce řekl, že projekt boskovické spojky je v republice jedním z mála, který má zajistit lepší dopravní obslužnost občanů. Podle zatím jen ideového námětu, pokračoval náměstek ministra, by uvažovaný projekt přišel zhruba na 100 miliónů korun. "Je to rozumná částka, budeme se snažit, aby byla celá věc realizovatelná," řekl.
Nejezchleb upřesnil, že by se vlastně mohl „oprášit“ již hotový projekt z roku 2003. S tím, že se bude brát zřetel na novou situaci, na komfortní řešení. Jedna z uvažovaných variant vypadá tak, že by se ve Skalici nad Svitavou odpojily vagóny, které by jiná lokomotiva odvezla do Boskovic. Neodpovídalo by to však současným trendům. Pro cestující pohodlnější a samozřejmě rychlejší bude spojka od Lhoty Rapotiny za stanicí Doubravice nad Svitavou až do Boskovic, s tím, že se napojí na dnešní železnici Boskovice – Skalice nad Svitavou. Nová spojka bude jednokolejná, ale plně elektrifikovaná. Skalice nad Svitavou zůstane rychlíkovou zastávkou. Náměstek ministra s úsměvem vzpomínal, kolik úsilí to stálo, aby se na vedení resortu tato zastávka prosadila. Podle Nejezchleba by se mohl projekt zadávat v roce 2008 a měl by být financován z fondů EU.
Bez IDS by se o spojce ani nemluvilo
V rámci IDS, jehož součástí bude i boskovická spojka, budou některé vlaky jezdit do Boskovic, jiné až do Letovic. "Kdyby nebylo IDS, nebylo by možné boskovickou přípojku stavět," prohlásil starosta Jaroslav Dohnálek. Ostatně náměstek ministra neopomněl zdůraznit, že IDS v Jihomoravském kraji je jako jediný v zemi skutečně funkční. Nedochází tam ke zbytečně souběžnému financování železniční i silniční dopravy jako v ostatních krajích. Ještě před zahájením výstavby nové železniční spojky, jejíž délka by měla být zhruba do 1 kilometru, bude v Boskovicích zmodernizován nechráněný železniční přejezd na nynější trati z Boskovic do Skalice nad Svitavou. V roce 2008 tam bude instalována světelná signalizace, která umožní strojvedoucímu projíždět bez použití hlasitého troubení, které, hlavně v noci, obtěžuje okolní obyvatele.
O boskovickou spojku usilovalo město již dříve. Jak potvrdil poslanec a bývalý starosta, spojka se už před lety dostala do priorit kraje i do generelu železnic ministerstva dopravy.
zdroj: Právo
| 8.1.2007 (18:00)
Jestliže je Skalice významná stanice, kde je rozumné zastavovat rychlíky, proč by se jí měla regionální doprava z nejbližšího okolí vyhýbat? Jak se potom někdo z Boskovic dostane směrem na Svitavy?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










