..: Na Královéhradecku se srazil rychlík s nákladním vlakem, trať je již průjezdná :..

Ilustrační obrázekKáranice - V železniční stanici Káranice na trati 020 (Praha) - Velký Osek - Hradec Králové - Choceň se v pátek 9.2.2007 ve 12:37 hod. srazil rychlík R 957 s nákladním vlakem Pn 63440. Rychlík minul podle dostupných informací návěstidlo. Informoval o tom Jan Kučera z Drážní inspekce. Káranice leží mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové.

Vlaky mezi Chlumcem a Hradcem již jezdí

Ilustrační obrázekPodle nejnovějších informací byl provoz na trati před chvílí obnoven. Standardně již jezdí jak osobní vlaky, tak rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové. V úseku zatím platí rychlostní omezení 10 km/h, na dalších kolejích poškozených při nehodě se bude pracovat ještě zřejmě několik dní," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Do dnešní 16. hod. jezdily rychlíky odklonem přes Kolín a Pardubice, osobní vlaky byly nahrazeny autobusy v úseku Dobřenice - Chlumec nad Cidlinou. České dráhy původně předpokládaly obnovení provozu až zítra v dopoledních hodinách, ale opravy poškozeného zabezpečovacího zařízení a svršku trvaly kratší dobu.

Vlak se převrátil na bok, ale nikomu se nic nestalo

Ilustrační foto Přestože se vlak převrátil na bok, k žádnému vážnému zranění nedošlo. Nehoda se stala sedm minut po půl jedné odpoledne na trati z Prahy do Hradce Králové. Jednalo se o R 957. V čele rychlíku byla lokomotiva 163 035 a vlak jel ve složení A + BDs + 3xB, uvedl v komentářích ŽelPage Lukyn88. "Rychlík minul návěstidlo," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce. Běžně projíždí vlaky Káranicemi rychlostí až 100 km/h.

"Rychlík do nákladního vlaku vrazil přímo na nádraží," upřesnil okolnosti nehody operační důstojník hradecké policie Ladislav Pinc. "Naši záchranáři prošli celý vlak, na místě byl připraven kromě sanitek také vrtulník. Žádná vážnější zranění jsme nezjistili, čtyři lidé z vlaku utrpěli drobná zranění," řekl ČTK ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Ladislav Žabka. Podle rádia Impuls odvezla z místa nehody sanitka jedinou zraněnou osobu, kterou byl strojvedoucí rychlíku. Všichni čtyři lehce zranění již byli propuštěni z nemocnice domů.

Informace platné od 9.2.2007 12:37 do 10.2.2007 16:00 hod.- "Trať je neprůjezdná, přepravu zajišťuje náhradní autobusová doprava. Dálkové vlaky ve směru z Prahy do Hradce Králové jsou vedeny odklonem přes Kolín a Pardubice," dodal mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Dráhy začaly okamžitě vyšetřovat, kdo je za nehodu odpovědný. "Pakliže se prokáže selhání lidského faktoru a zavinění konkrétního zaměstnance, budou z toho s nejvyšší mírou vážnosti vyvozeny příslušné následky," řekl dále Ondrůj. České dráhy již mají k dispozici diagnostická data z funkčnosti návěstidel, která poskytnou vyšetřujícím orgánům.

Škoda přesáhne 2,5 mil. Kč

Velkým štěstím bylo, že se vlaky nesrazily čelně. Nákladní vlak měl 6 vozů, z nichž 3 vykolejily. Na vykolejených vagonech bylo naloženo dřevo. Součástí nákladního vlaku byla i cisterna plná čpavku (44 tun). Ta však zůstala stát na kolejích bez poškození. Podle Aleše Ondrůje fungovala všechna návěstidla a největší vina padá na strojvedoucího rychlíku, který jedno z návěstidel přehlédl a včas nezastavil. "Předběžné závěry šetření ukazují, že rychlík minul návěst výstraha na vjezdovém návěstidle do stanice. To strojvedoucího upozorňovalo, že na dalším návěstidle svítí červená. Vlak nesnížil rychlost a zhruba stokilometrovou rychlostí pokračoval v jízdě. Rychlík začal intenzivně brzdit až před návěstidlem v poloze stůj, avšak úplně zabrzdit se mu již nepodařilo. Vjel na výhybky, kde se srazil s protijedoucím nákladním vlakem," popsal průběh nehody Jan Kučera z Drážní inspekce. V době srážky jel rychlík 58 km/h. Při nehodě vznikla škoda přibližně 2,5 mil. Kč. Na místo již dorazila vyprošťovací technika z České Třebové.

Vzhledem k závažnosti této mimořádné události (projetí návěstidla zakazujícího jízdu) se na místo nehody dostavil také generální inspektor Drážní inspekce. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí rychlíku tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele a fatální porušení právních norem České republiky (konkrétně vyhlášky č. 173/1995, kterou se vydává dopravní řád drah).

na zpracování se dále podíleli: -ucho-, -hyv-, CSPSV

zdroj: Novinky.cz, iDNES.cz (foto), ČD, Tisková zpráva DI ČR, Aktualne.cz


Eeeeeeda Poslat mail autorovi | 10.2.2007 (18:10)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   
10.02.2007 (16:53)  
Bych chtěl poznamenat,že ten peršing dopad ještě celkem dobře a nejspíš se jedná o dobře zkonstruovanou bezpečnou mašinu,když jsem viděl ten Taurus v Madarsku na vlaky net tak dopad daleko hůř.Daloby se říct,že souhlasim s Rumcajsem a Purkrábkem-to zařízení by muselo poznat nezbytně nutný zastavení,aby se nezastavovalo na každý výstraze,jinak není to špatnej nápad a vytvořit něco takovýho by bylo velký plus.Člověk prostě chybuje a není neomylný,neodsuzuju nikoho.Nebudete souhlasit,ale člověk musí umět odpouštět,ty lidé by měli dostat šanci.Měl jsem zato,že ten živák je umístěnej na více místech,z důvodu aby fíra nespal na ruce bouchající živák.?Ta stanice vypadá jednoduše.
registrovaný uživatel dandys 
10.02.2007 (16:07)  
Zde je ke stáhnutí plánek žel.stanice Károvice
www.dandys1.wz.cz/zs/
abyste meli jasno v tech výhybkách ale vlastne i jak vypada cela stanice :o))
registrovaný uživatel Rumcajs  mail  
10.02.2007 (16:03)  
Začíná mi vadit jedna věc, kterou vidím spíš na silnici: Je jasný viník, ale místo přiznání chyby se hledá "gdyby" a z tohoto "gdyby" se učiní závěr, že viník je vlastně neviný, bo "gdyby", tak by se vlastně nic nestalo.
Gdyby stropjvedouví rychlíku zaregistroval výstrahu včas, mohl přibrzdit a snížit rychlost. Tím by dal čas nákladnímu vlaku "vyčisti" traťovou kolej a personálu umožnil postavení vlakové cesty. Gdyby ...
Ad koffr: Mužeš tam mět i dvacet automatů, potom ti stačí nákladní automobil řízený zkušeným osmnáctiletým řidičem a ... Výsledek je, že vlak začne brzdit, až jak orá pole. Žádná technika není dokonalá, stejně jako žádný člověk není dokonalý. A až nastane doba dokonalosti, tak doufám, že už tu dávno nebudu.
10.02.2007 (15:51)  
tenzor: ono to v provozu vypadá trochu jinak, málokterý náklad jezdí přesně podle JŘ. A zejména na jednokolejce, pokud je volná "díra", tak se jede, někdy i nadoraz. A v takových případech to někdy vyjde, někdy ne a rychlík chvilinku počká, ani v tomto případě by nečekal nikterak dlouho.
Strojvedoucího mi je taky líto, ale je to jednoznačně jeho chyba, za kterou musí nést zodpovědnost.
registrovaný uživatel tenzor 
10.02.2007 (15:29)  
I když nejspíš půjde o chybu strojvesoucího rychlíku, jedna věc mi pořád nejde do hlavy - jak mohl někdo upřednostnit nákladní vlak, který stanicí projížděl o 36 minut dříve, než měl, před rychlíkem. Někdo namítl, že další volné 'okno' by bylo až po půlhodině, ale i kdyby to byla pravda, pak v tom nevidím žádný problém, pokud tam fíra nákladního vlaku dorazil o tolik dříve, tak s něčím takovým přece musí počítat..
10.02.2007 (15:10)  
V tom rychlíku jsem včera seděl,jel jsem z Lysé do Hradce.Zaplaťpámbu se nic lidem nestalo,seděl jsem v posledním vagóně,původně jsem chtěl jít do prvního,ale protože to byla jednička,tak jsem prošel celý vlak až na konec,protože jsem chtěl koukat z okna.V kupé seděl proti mě mladý člověk,který naštěstí vysptoupil v Poděbradech,jinak bych mu při té srážce přistál v náručí... Vedle mě seděla starší paní(o okna,já seděl u dveří).Vlak jel úplně načas,až do těch Káranic,do stanice jel nezmenšenou rychlostí,po přímé koleji,teprve když jsme projížděli stanicí,tak vlak začal dost brzdit(ale ne zas tolik,aby nás to hned zvedlo ze sedaček,ale brzdění se postupně zesilovalo,a pak došlo k prudkému zbrždění,které nás vyhodilo ze sedaček,že jsme dopadli rukama na protější sedačku,kde naštěstí nikdo neseděl,takže jsem dopadl na ruce a trochu jsem si narazil holeň na noze o spodní hranu sedačky.Ty nárazy nebyly ostré,spíš bych to popsal jako prudké zbrždění a byly dva za sebou s prodlevou asi desetinu vteřiny,vlak stál.Když jsem se podíval z okna vlevo ve směru jízdy,tak jsem viděl lokomotivu(řada 163-zelený"Peršing") našeho rychlíku vybočenou z trati zarytou předkem do pole,první vagón byl za ní stočený,ale stál na kolech.Z druhého okna vpravo ve směru jízdy jsem viděl lokomotivu "bobinu" jak stojí vedle našeho,posledního vagónu-stála normálně na kolejích,vypadala jako odstavená,až potom jsem si všimnul odřeného šrámu na jejím boku.Kus za ní byly zbytky nákladních vagónů s vysypanými kládami dřeva,pak kousek nic a pak těsně vedle vagónu rychlíku stála naštěstí zcela nepoškozená cisterna.Pod okny jsem viděl člověka v montérkách,jak jsem pochopil později,byl to fíra z té "bobiny" co táhla ten náklad.Ptal jsem se ho,co se stalo,říkal,že měl na volno a ukazoval návěstidlo na druhém konci nádraží ve směru na Chlumec(tedy ve směru jízdy nákladního vlaku),kde svítila žlutá a zelená.Teď mě došlo,co se stalo-rychlík měl ve stanici zastavit(i když zde normálně nestaví),a počkat,než po vedlejší koleji projede nákladní vlak-ten měl jet po koleji blíž k nádražní budově a měli se zde vykřižovat.Zřejmě unavený fíra našeho rychlíku přehlédl přezvěst"Výstraha"na vjezdu do nádraží a začal brzdit až když viděl na odjezdovém návěstidlu "Stůj!",což už bohužel bylo pozdě,protože nestačil snížit rychlost na té "Výstraze".Je mi toho fíry opravdu líto,stačilo jedno malé přehlédnutí a jsou z toho takové následky a on bude zřejmě v kriminálu a splácet do smrti milionové škody.To by byl problém vymyslet a na lokomotivy namontovat podobné zařízení jako v metru,které by při projetí "Výstrahy",pokud by strojvedoucí včas nezareagoval,vypnulo hnací motory a spustilo samočinně brzdy?Myslím,že v dnešní době bezdrátového přenosu dat by nebyl problém,aby nějaké zařízení vyslalo do lokomotivy signál,který by ji včas bez ohledu na chování strojvůdce zastavil,když by to bylo z dopravních důvodů nezbytné.Bylo by to mnohem prospěšnější než ten slavný "živák",který musí strojvůdce pořád mačkat,i když má volnou trať.Takhle by prostě mašina jela,a když by měla "výstrahu",tak by prostě začala sama brzdit,pokud by to neudělal dřív strojvůdce.Protože si dovedu představit,jak je snadné něco přehlédnout,zvlášť když jezdím stále stejnou trasu a mám všude průjezd,a najednou z ničeho nic mám zastavit tam, kde normálně rychlík nestaví,tak jsem se nestal strojvůdcem,i když jsem po tom odmalička toužil.Prostě si uvědomuji nedokonalost lidského těla a mozku,který se nechová stále stejně,ale pokaždé jinak,v závislosti na emocích,únavě,atd...Protože vím,že žádný člověk není dokonalý,tak by jsme měli vyvinout zařízení,které by nás mělo před vlastní nedokonalostí chránit...Protože teď jen zázrakem se nikomu nic nestalo,jen došlo ke hmotným škodám a my,cestující z tohoto rychlíku jsme dorazili do cíle svých cest "jen" o asi 100 minut později,ale naštěstí celí,zdraví,jen bohatší o opravdu "nevšední" zážitek...Jen ten fíra si ponese následky celý život za tu vteřinu nepozornosti,kterou my všichni občas taky trpíme,ale naštěstí jsou naše pochybení většinou s daleko menšími následky... Děkuji za pochopení i toho viníka,strojvedoucího našeho rychlíku,který bohužel nedovezl svůj zřejmě poslední vlak(protože na mašinu se už jistě nevrátí)do cílové stanice,protože prostě jednou neměl štěstí... Cestující Petr .
registrovaný uživatel zaosai  mail  
10.02.2007 (14:18)  
Ta rekapitulace je dobrá,ale stejně jako já udělal i "maro" taky chybu.Otevřel jsem si v PC plánek stanice Káranice a náklad vjížděl do odbočky na 3.kolej přes výhybky č.1 a č.3.Rychlík nezastavil u návěstidla S 1 na rovné 1.koleji.
10.02.2007 (13:18)  
Rumcajs: Technika je NEOMYLNÁ.
1) Může být buď blbě navržená - může za to člověk
2) Může být zanedbaná údržba - může za to zase člověk
Pokud "selže" technika, tak buď z důvodu 1), nebo 2). Ale vždycky je to chyba člověka.
To je jako když na IDnesu napíšou, že sníh na D1 zabíjel. Už jste někdo viděli jak sníh zabíjí, já teda nee!
registrovaný uživatel koffr 
10.02.2007 (13:07)  
jenze ty automaty tam muzou bejt treba tri a vzajemne se kontrolovat, tak jak se to bezne dela, sledovani a vyhodnocovani stavu trate je primitivni zalezitost.

a tgv davno muze jezdit automaticky a fira si muze zvolit, jestli si pojede sam nebo se bude jen doubat v nose ;-)
10.02.2007 (13:07)  
Pro pamětníky - v době hlavního rozvoje TGV byl ministrem dopravy ve Francii komunista.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko