Praha - Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích roste a Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. Uvádějí to Hospodářské noviny.
Příkladem je nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko, který už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl náš stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.
O problému se zabezpečovacím zařízením se již hovoří delší dobu, avšak doposud se nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů. Na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou.
Nyní ministerstvo dopravy připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit i moderní zahraniční lokomotivy. Náměstek ministra dopravy, Emanuel Šíp, řekl Hospodářským novinám toto: "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti". Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.
Podle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší, od firmy AŽD."
Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píší Hospodářské noviny.
zdroj: ČTK, Hospodářské noviny
| 15.2.2007 (21:00)
DEJTE TRVDOU RÁNU ZKURVENÝM DeBilům,RailsrONU !!!
uznávám že naše zabezpečovací systémy nejsou nejmodernější,ale jsou
na 99,999999999999 % spolehlivé !
vzkaz pro tupé ingenenýry ze siemensu,alstomu ferovia :
elektromagneticé vlnění se dá zeslabit olověnou deskou.
1)Skopčáci jsou škrholové
2)Jsme v jejich zájmové sféře
Ale hlavně ten bod 1. Efektivní a levné.
Ještě poznámka-tyto úvahy jsou samozřejmě důsledkem mého "čecháčkovství" (tohle slovo je jedno z mých nejoblíbenějších), slámy v botách a prosté mysli.
M - kdo zabil Kennedyho je jasné cca od roku 1997 viz.Červený trpaslík
Ážetďák - ano, my si tu republiky rozvracet nenechame!
peter100 (16.02.2007 (12:16)) - pekne napsane
jde pouze o výměnu části vnitřní části, která indikuje volnost, o nic víc = zabzař není špatné, pouze je historicky používána jedna část (v některých ohledech dokonalejší - např. indikace přerušení kolejnice..), kterou je potřeba mírně upgradenout, aby byla odolnější, + přidat jako nadstavbu ETCS, což je věc daná EU..
btw. proč by Němec nechal ladem svou infrastrukturu a platil nám za použití té naší? pokud něco mám k dispozici z domácích zdrojů, snažím se to maximálně využít.. problémy se zabzař jsou jen zástěrkou, i když existují..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










