Praha - Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích roste a Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. Uvádějí to Hospodářské noviny.
Příkladem je nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko, který už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl náš stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.
O problému se zabezpečovacím zařízením se již hovoří delší dobu, avšak doposud se nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů. Na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou.
Nyní ministerstvo dopravy připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit i moderní zahraniční lokomotivy. Náměstek ministra dopravy, Emanuel Šíp, řekl Hospodářským novinám toto: "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti". Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.
Podle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší, od firmy AŽD."
Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píší Hospodářské noviny.
zdroj: ČTK, Hospodářské noviny
| 15.2.2007 (21:00)
Taky koukám, že někteří berou diskuzi až moc osobně:-)
Áááá, naše národní mindráky a konspirační teorie o zlém Němci. To tu ještě dneska nebylo.
Je to tak, všichni nám ten náš skanzen závidí a snaží se ho zničit, protože sami takový nemají. Samozřejmě, Němec poněmčuje v prvé řadě.
Jinak k tomu levostranemu provozu, myslim, ze zustal jen z Breclavi do Bohomumina a jediny duvod pro jeho setrvani je spojka u Prerova, ktera by se musela cela prestavet...
ad zabezpecovaci soustave... Myslim, ze nase rychlostni soustava je mnohem modernejsi nez to, co vladne v byvalem zapadnim Nemecku. Tam vlastne doposud hlavni navestidlo rika jen tri veci: Stuj, Volno, Vjezd odbockou. Zbytek dopovi k nemu pridelana predvest. I kdyz proc vystrahu na vjezdu davat jednim zlutym svetlem, kdyt to jde pomoci zelene a dvou zlutych... :-) Ceska mentalita je dost ... na to, aby se s tim smirila ...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










