..: Další cizí vlaky objíždějí Česko, stát tratí miliony :..

Ilustrační obrázekPraha - Nechuť zahraničních železničních dopravců jezdit po českých kolejích roste a Česko tak přichází o desítky milionů korun ročně. Na vině je zabezpečovací systém, kvůli kterému nesmí na české koleje moderní zahraniční lokomotivy. Uvádějí to Hospodářské noviny.

Příkladem je nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko, který už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl náš stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.

O problému se zabezpečovacím zařízením se již hovoří delší dobu, avšak doposud se nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů. Na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík společnosti Railtrans mezi Prahou a Ostravou.

Nyní ministerstvo dopravy připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit i moderní zahraniční lokomotivy. Náměstek ministra dopravy, Emanuel Šíp, řekl Hospodářským novinám toto: "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti". Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.

Ilustrační obrázekPodle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší, od firmy AŽD."

Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píší Hospodářské noviny.

zdroj: ČTK, Hospodářské noviny


PETR Poslat mail autorovi | 15.2.2007 (21:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
16.02.2007 (12:16)  
Původně jsem se už do této diskuze nechtěl vracet, protože až zase tolik technice používáné na železnici nerozumím a určitě tady někdo již tuto problematiku popsal mnohem lépe než bych mohl já. Osobně situaci hodnotím ze svého rize fandovského pohledu a logickou úvahou - k čemu nám bude jiné, byť z vašeho pohledu lepší, zabezpečovací zařízení, když ho ještě sto let budeme v Evropě používat sami a vlaky nás budou zbytečně objížďět. Pokud někdo máte informaci, že Německo, Rakousko chce v dohledné době přejít na naše zabezpečovací zařízení, není o čem hovořit a nechme to jak to je.
Taky koukám, že někteří berou diskuzi až moc osobně:-)
16.02.2007 (11:17)  
K levostrannému provozu na bývalé SDCF : Při tzv. banalizaci není na trati problém jet vlevo, nebo vpravo. To samé platí pro dluhonickou spojku u Přerova. Při výlukách se po ní také často jezdí proti správnému směru. Např. na koridoru se běžně stává, že nákladní vlaky jedou po jedné koleji a po druhé je předjíždí rychlíky. Ale problém je u velkých stanic, které byly historicky stavěny a rozšiřovány pro levostranný provoz. Při levostranném provozu jede nákladní vlak po své LEVÉ koleji, např. v Ostravě odbočí VLEVO na vjezdové koleje, na které navazuje svážný pahrbek, kde se vozy rozposunují. Podobně je tomu u odjezdových kolejí, které se z LEVÉ strany napojují na LEVOU kolej ve směru odjezdu. Při pravostranném provozu by došlo k velkému nárustu KŘIŹOVÁNÍ, kdy vlaky vjíždějící na vjezdové koleje by KŘÍŽILY cestu pro projíždějící a odjíždějící vlaky. Stejný problém by nastal u odjíždějících vlaků. Takže než stěhovat v Břeclavi, Přerově a Ostravě spádoviště a kolejové skupiny, je lépe ponechat mezi Vídní a Petrovicemi u Karviné levostranný provoz.
16.02.2007 (11:11)  
Opakuji znovu: když naši výrobci hnacích vozidel umí vyrobit stroje, které sděl. a zab. zař. neruší, tak to může umět i Siemens a jiní. Že neumí, nebo nechce, není náš problém! Zdrojů rušení a elmag. smogu je u nás už víc, než dost, není nutno přidávat další. Pendolino bohatě stačí. Veleslavný kompenzátor se nepovedl (měl snížit rušení o 90%, snižuje jen o 10%) a pokračovat v tomoto trendu by nebylo dobré. Je nejvyšší čas, aby Škodovka začala dodávat třísystémové stroje (tuším že 680). Pojízdné rušičky ať zůstanou za hranicemi.
16.02.2007 (9:59)  
nostalgik: K těm KO, já to chápu tak (možná někdo doplní lépe), že KO tvoří relé, které je zapojené mezi obě koleje a když je úsek prázdný, tak je napájené a přitáhnute. Když do úseku vjede vlak, tak se rele vyskratuje a odpadne. (To je i vlastně princip fail-safe, teda jakákoliv porucha KO způsobí obsazení úseku) No a pokud lokomotiva vyzařuje dostatečný proud na 50Hz (nebo 75Hz) (jsou tam frekv. filtry) tak ten způsobí, že se to rele přitáhne a indikuje volný úsek.
16.02.2007 (9:55)  
Bože, to vás to ježdění vlevo tak bere? Italové taky jezdí vlevo a nevadí jím to. Vlevo se jezdí až do Vídně a i do Varšavy. To jako na hranicích to přehodíme doprava a pak zpátky do leva?
16.02.2007 (8:54)  
Pro Pavla V.: U Vás se klidně může jezdit i vpravo, v ničem není jen problém. ono už totiž neexistuje něco jako po správné a nesprávné koleji. Takže když někdo odpovědný rozhodne, dá se od nějaké hodiny klidně jezdit vpravo, ale tam to nechali z historického hlediska. Tobě to vadí?
Registrierter Benutzer xyz  mail  
16.02.2007 (8:53)  
Glagol:

Áááá, naše národní mindráky a konspirační teorie o zlém Němci. To tu ještě dneska nebylo.

Je to tak, všichni nám ten náš skanzen závidí a snaží se ho zničit, protože sami takový nemají. Samozřejmě, Němec poněmčuje v prvé řadě.
16.02.2007 (8:48)  
Hm, zajimava debata. EC projizdeji, protoze Praha je pro cizince asi zajimavejsi nez pro tranzitni tovar, i kdyz pokud vim, z Hamburku do rakouska take jezdi dost EC vlaku mimo nase uzemi. Jsem jen laik, ale nemuze byt problem take v tom, ze jizdou pres nas se stridaji 3 napetove soustavy, kdezto z Nemecka do Rakouska je to porad jen jedna? Pokud by byl vlak tazen jednim vozidlem od zacatku do konce, tak stejne toho u nas moc nevydelame, pokud se tedy nezmenila pravidla. Jinak tu nedavno probihala debata o velikem ruseni lokomotiv od Siemens, udajne silne elmag zareni neni ani moc zdrave. Proc nasi zastupci v EU misto kritiky vseho ceskeho nezatlaci na zprisneni norem vyzarovaneho zareni? Jinak trochu nechapu ty vlivy na KO, myslel jsem, ze to pracuje na principu zkratu civky rele. pokud tomu brani lokomotiva, tak tazene vozy snad takovy problem nemaji...
Jinak k tomu levostranemu provozu, myslim, ze zustal jen z Breclavi do Bohomumina a jediny duvod pro jeho setrvani je spojka u Prerova, ktera by se musela cela prestavet...
ad zabezpecovaci soustave... Myslim, ze nase rychlostni soustava je mnohem modernejsi nez to, co vladne v byvalem zapadnim Nemecku. Tam vlastne doposud hlavni navestidlo rika jen tri veci: Stuj, Volno, Vjezd odbockou. Zbytek dopovi k nemu pridelana predvest. I kdyz proc vystrahu na vjezdu davat jednim zlutym svetlem, kdyt to jde pomoci zelene a dvou zlutych... :-) Ceska mentalita je dost ... na to, aby se s tim smirila ...
16.02.2007 (8:32)  
Bavíte se tady o koridorech...dokážeme si vůbec představit jak moderní a velkorysá na svoji dobu byla železnice u nás za Rakouska-Uherska a v jakém stavu se nachází dnes??? Jaký neuvěřitelný pád dolů zažila... Nejhorší na tom je, že bude potřeba hrozně moc peněz jenom na to, abysme ji uvedli alespoň do toho stavu, v kterém se nacházela před cca. stopadesáti lety:-( A to nemluvím o dohnání technologické zaostalosti. Bohužel to je běh na strašně dlouhou trať, kterou naši mocní svými rozhodnutími a přehlížením železnice ještě prodlužují. Proto nám asi zatím nezbyde nic jiného, než za moderní technikou jezdit na západ od nás na jízdenky SONE a u nás se radovat z každé moderně-staré regionovy.
16.02.2007 (8:19)  
Jednu věc nechápu a nejenom na železnici. Proč reagujeme až na tlak zahraničí? Nechci tady diskutovat o tom, jestli v tom jsou zájmy Německa nebo ne. V tomto případě to je snad i v našem zájmu a nemusíme Měmcům mít za zlé, že k nám chtějí jezdit moderními lokomotivami, které jsou standartem v celé vyspělé Evropě. Kvůli nám si asi budou těžko horší, které vyhoví naším velice náročným podmínkám:-), pořizovat.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko