Kralupy nad Vltavou - Redakce zpravodajského serveru Nova má záznam telefonních hovorů z ohlášování železniční nehody, která se stala v pondělí 19.3.2007 na trati mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku. Z komunikace mezi operačním důstojníkem mělnické policie a výpravčím železniční stanice Vraňany je patrné, že policejní operační důstojník nebyl při nahlašování místa havárie zcela přesný. Policie přitom v souvislosti s vyšetřováním železniční nehody obvinila 4 osoby, mezi nimi také výpravčího. Podle hlášení policie výpravčí stanice Vraňany zastavil provoz na jiné trati, než kde ke srážce došlo.
Můžete se přesvědčit z nahrávek, výpravčího na místo nehody policejní operační důstojník doslova upozornil takto: "Pane výpravčí prosím vás máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema na tý hlavní trati nějakej blbec sjel ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd, nepouštějte tam teďka nic já tam hned posílám policejní hlídku".
Výpravčí pak zastavil provoz na železničním přejezdu na trati ve směru na Horní Beřkovice v místě Straškov. K nehodě došlo na železničním přejezdu na trati ve směru na Ústí nad Labem v Dolních Beřkovicích. Policejní operační důstojník ihned po nehodě volal zpět výpravčímu a říká: "Ne - já jsem vám říkal na silnici na Horní Beřkovice na ústecký trati, pane já to tady mam nahraný." V tu chvíli si tedy asi ani sám neuvědomuje, že to není pravda.
Drážní inspekce nyní zjišťuje příčinu nehody a okolností vzniku nehody. Trestně-právní odpovědností se zabývá policie, konkrétně policie Mělník, odkud byl také operační důstojník, který nahlásil nehodu výpravčímu železniční stanice Vraňany. Nyní policie stíhá 4 osoby, mezi nimi také výpravčího, pro podezření z obecného ohrožení a kvůli vyšetřování byl postaven mimo službu. Pochybení by ale podle nahrávky nemuselo jednoznačně být jen na straně výpravčího. To už dříve uvedl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Vyšetřování podle Ondrůje ukazuje, že výpravčí jednal tak, jak měl a zatím nebylo shledáno žádné pochybení.
Policie ale trvá na svém. „Policista nijak nepochybil, výpravčímu bylo sděleno obvinění z trestného činu obecného ohrožení," řekl serveru Nova mluvčí mělnické policie Karla Sulek. Dodal, že policie čeká v současné době na různá odborná a znalecká vyjádření. Podle mluvčího drážní isnpekce Zdeňka Neusara dráhy železniční přejezdy značí. „Za předpokladu, že by byla nahlášena správná trať a správné označení železničního přejezdu (tzn. jeho kilometrická poloha na trati), nemohlo by dojít k žádnému nedorozumění," řekl serveru Nova Neusar. Podle mluvčího mělnické policie Karla Suleka, ale policie údaje o kilometrickém číslování přejezdů nemá. Neusar dále připustil, že jednou z okolností zjištěnou dosavadním šetřením nehody je v každém případě špatná komunikace mezi policií a výpravčím. Také je pro ně důležité zjistit, jestli nedošlo k selhání lidského činitele, jestli bylo učiněno všechno pro to, aby se nehodě předešlo.zdroj: NOVA (součástí jsou také videa)
Článek k tématu též na iDnes : 5.4.2007 - Záznam telefonátů rozkrývá, proč musel vlak vykolejit
Související zprávy
| 5.4.2007 (12:00)
předesílám, pocitová záležitost:
Platilo (aktuální právní stav neznám), že orgán PČR se má vyjdřovat dle předpisu - Příklad:
Na výzvu: "Ukažte mi papíry" nebylo třeba (při troše odvahy) reagovat, neb měl říci "... pane řidiči, předložte mi občanský a řidičský průkaz a osvědčení o technickém stavu vozidla."
Mám důvod se domnívat, že i dnes nějaká forma "řízené" komunikace existuje, nehodlám po ni pátrat, avšak domnívám se, že to, co jsme si (od oznámení operačnímu až po volání sanity) poslechli, nebylo ouplně profesionální.
Více-méně "slangová" komunikace s ostatními sbory fungovala, v neposední řadě i proto, že zaměstnanci těchto složek jsou (alespoň v našem okrese Mělník) i v mimoslužebním styku, což není nic proti ničemu. Baf! A rutinní, školený, výpravčí přijímá vlak číslo xxx z první koleje po první koleji, postaví mu vlakovou cestu na první kolej a (druhdy se signalistou) dá návěstidlo na volno. Pak sleduje průjezd vlaku. A to je řízený postup.
Proto se asi řada z diskutujících kloní k sytémovému nedostatku, protože když do řádu (nekvalifikuji, zda modromozkového, dobrého či špatného) vnikne něco mimo navyklou komunikaci, je to prvotně šum (ať jsem shovívavý). Má doměnka: Zaměstnanec dopravy by asi výrazněji zbystřil, kdyby začátek "zprávy" akcentoval Zastavte, následně co a kde. Slovo "zastavte" je jedno jednoznačné a jistě lepší, než "nepouštějte tam teďka nic". Ale je to doměnka.
Zamysleme se nad tím. Nahrávka, kterou máme, je od operačního. Netušíme, jakou srozumitelnost mělo zamlumlané slůvko "hlavní" ve sluchátku ve Vraňanech. Ale i kdyby, přece není tak těžký zjistit, že je to trať 090, a tu chci tedy zastavit v úseku Cítov-Vraňany. Takhle by jednal profík. Místo toho pan nadpraporčík zvolil naprosto zavádějící informování, které se nám nyní sice může jevit i celkem pravdivě, ale v dané situaci a dělbě kompetencí je to naprosto nedostatečné. Od člověka z ulice bych to chápal, od "profesionála" ale fakt ne.
Důležité je, že dodržel vše co mu bylo sděleno. On pochopil (nějakým způsobem) informaci kterou mu sdělil operační a podle té informace se zachoval.
Jo a ano, vypravci chudak je placen za spoustu veci, takze bezpecnost provozu je na poslednim miste a muze ji laxne prejit. To presne odpovida stavu na drahach. Dulezite je jezdit vlackama, za to jsme placeni. Cestujici, bezpecnost, komunikace s nekym jinym a vubec celej svet jsou jen enco navic, za co placeni nejsme. To snad nemyslite vazne? Vypravci je placen za bezpecnost provozu, to je pro nej prvni, posledni. Ja nerikam, ze se ma ukamenovat, ale chybu proste udelal, byt neumyslnou a mozna s podilem policisty (ten se mel ujistit zda tomu vypravci dobre porozumel). Ale to nema byt omluvou,ale varovanim, pro oba. Polda se ma priste ujistovat a mel by dostat nejakou dutku a vypravci take, nebo radeji ho presunout na mene odpovedne misto, byt treba stejne placene. Ale zadne omlouvani, ze vypravci toho ma moc a chudak byl starej neberu. Polda toho mel za ten vecer tisickrat vcie nez vypravci za celej zivot. Zajimave je, ze jedinej vypravci nechapal o kterej prejezd se jedna, pripadne kdyz uz to bylo nejasne, se neptal. Ja nerikam, ze je spatnej, chapu, ze je to treba deda, kterymu nedoslo jak je to vazne. Ale potom tam takovej clovek nema co delat, ten ma stipat listky, nebo je prodavat, ne odpovidat za bezpecnost provozu. Ja byl na zacatku smirlivej, ale to neustale obhajovani jak je chudak vypravci namahanej a ma toho moc a je placenej za neco jineho nez prijimani telefonu, a byl starej a kdo vi co vsechno, me fakt nakrklo. To proste modraci nedokazi uznat, ze nekdo z nich udelal chybu, byt hloupou a nechtenou?
jo pánové, souběh "liná huba, holé neštěstí" s "Na blbou otázku, blbá odpověď".
To Mates111
Výpravčí může mít obecnou znalost "nedrážního" okolí. U okresní (obvodní) PČR bych očekával (vyžadoval) důkladnou znalost - neb vlastně bezpečnostně ono území spravují. (Co to říkám, vždyť se k nám do rodiny jeden nprap přiženil - operační v jiném městě, jiném kraji a Bůh i rodina je mi svědkem, po 20ti letech u "Sboru" NEUMÍ číst mapu ...)
I když je pravda že by bylo co zlepšovat např. na značení přejezdů, přijde mi to trochu jako alibismus na pro všechny strany. Protože s tím co bylo před nehodou (znalosti, prostředky, ...) se dalo nehodě snadno zabránit. Operační přesně věděl o který přejezd, na které trati i na které silnici se jedná. Jen mě napadá jedno krásné přísloví - "Lína huba, holé neštěstí."
To už by se tady mohly poté zavádět kamery s počítačovým viděním a kdyby rozpoznaly na přejezdu statický objekt, "obsadily" by daný kolejový obvod atd... Všechno jde, ale otázka co je potřebné a co je utopie.
Já jsem zmínil, že operační je zodpovědný za přesné předání pokynů a tedy za organizaci vedoucí k zajištění této bezpečnsoti. Což evidentně neudělal tak jak by měl. nehledě na vinu nebo nevinu jiných.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










