Kralupy nad Vltavou - Redakce zpravodajského serveru Nova má záznam telefonních hovorů z ohlášování železniční nehody, která se stala v pondělí 19.3.2007 na trati mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku. Z komunikace mezi operačním důstojníkem mělnické policie a výpravčím železniční stanice Vraňany je patrné, že policejní operační důstojník nebyl při nahlašování místa havárie zcela přesný. Policie přitom v souvislosti s vyšetřováním železniční nehody obvinila 4 osoby, mezi nimi také výpravčího. Podle hlášení policie výpravčí stanice Vraňany zastavil provoz na jiné trati, než kde ke srážce došlo.
Můžete se přesvědčit z nahrávek, výpravčího na místo nehody policejní operační důstojník doslova upozornil takto: "Pane výpravčí prosím vás máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema na tý hlavní trati nějakej blbec sjel ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd, nepouštějte tam teďka nic já tam hned posílám policejní hlídku".
Výpravčí pak zastavil provoz na železničním přejezdu na trati ve směru na Horní Beřkovice v místě Straškov. K nehodě došlo na železničním přejezdu na trati ve směru na Ústí nad Labem v Dolních Beřkovicích. Policejní operační důstojník ihned po nehodě volal zpět výpravčímu a říká: "Ne - já jsem vám říkal na silnici na Horní Beřkovice na ústecký trati, pane já to tady mam nahraný." V tu chvíli si tedy asi ani sám neuvědomuje, že to není pravda.
Drážní inspekce nyní zjišťuje příčinu nehody a okolností vzniku nehody. Trestně-právní odpovědností se zabývá policie, konkrétně policie Mělník, odkud byl také operační důstojník, který nahlásil nehodu výpravčímu železniční stanice Vraňany. Nyní policie stíhá 4 osoby, mezi nimi také výpravčího, pro podezření z obecného ohrožení a kvůli vyšetřování byl postaven mimo službu. Pochybení by ale podle nahrávky nemuselo jednoznačně být jen na straně výpravčího. To už dříve uvedl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Vyšetřování podle Ondrůje ukazuje, že výpravčí jednal tak, jak měl a zatím nebylo shledáno žádné pochybení.
Policie ale trvá na svém. „Policista nijak nepochybil, výpravčímu bylo sděleno obvinění z trestného činu obecného ohrožení," řekl serveru Nova mluvčí mělnické policie Karla Sulek. Dodal, že policie čeká v současné době na různá odborná a znalecká vyjádření. Podle mluvčího drážní isnpekce Zdeňka Neusara dráhy železniční přejezdy značí. „Za předpokladu, že by byla nahlášena správná trať a správné označení železničního přejezdu (tzn. jeho kilometrická poloha na trati), nemohlo by dojít k žádnému nedorozumění," řekl serveru Nova Neusar. Podle mluvčího mělnické policie Karla Suleka, ale policie údaje o kilometrickém číslování přejezdů nemá. Neusar dále připustil, že jednou z okolností zjištěnou dosavadním šetřením nehody je v každém případě špatná komunikace mezi policií a výpravčím. Také je pro ně důležité zjistit, jestli nedošlo k selhání lidského činitele, jestli bylo učiněno všechno pro to, aby se nehodě předešlo.zdroj: NOVA (součástí jsou také videa)
Článek k tématu též na iDnes : 5.4.2007 - Záznam telefonátů rozkrývá, proč musel vlak vykolejit
Související zprávy
| 5.4.2007 (12:00)
Ad kdo to organizuje. Ano operacni to organizuje, tedy obvola vsechny slozky, preda jim informace a koordinuje je. To ale neznamena, ze je zodpovedny za bezpecnost na zeleznici, ta pada jednoznacne na vypravciho, ktery inforamic dostal. Pokud operacni preda zachrance informaci o miste nehody a zachranka zaspi, ci diky sve chybe nezachrani zraneneho, take to neni chyba operacniho a nemuzete tvrdit, ze se mel ujistit zda v zachrance jel doktor schopny zachranit cloveka, ci ze tam radeji mel poslat dve zachranky a jeste obvolat nejlepsi chirurgy v okoli.
Kosac: Aha, nemusel se zminovat o Luzci a Berkovicich. Jak tedy mel identifikovat ono misto? Upozornuji, ze v dane chvili NEBYLA na miste zadna hlidka, tudiz nebylo mozne koukat na kilometrovnik ani na cislo prejezdu. Existovala tu jen informace primo od tech trech debilu, ze jsou zapichli na hlavni trati an rpejezdu. Logicky tedy uvedl mezi kterymi obcemi se prejezd nachazi (nerikal nic o trati mezi temi obcemi, ale o prejezdu!!!!) a upresnil to vyrazem hlavni trat. Ano, kdyby rekl to Usti, bylo by to lepsi. Ale v danem stresu, kdyz musel organizovat dalsi akce, tak podal pomerne presnou informaci ze ktere to prumernemu cloveku dojde a pokud ne, zepta se, nota bene, pokud zodpovida za bezpecnost na trati. Neuvedl ho v omyl, pan vypravci to proste vzal laxne, uzavrel prvni trat ze tri v dane oblasti a ani se nesnazil ujistit ktera z nich je myslena. Pokud sedim ve Vrananech, kde mam tri prejezdy na trech tratich vedle sebe, tak se zeptam i kdyby mi rekl na prejezdu na hlavni trati na Usti. Abych si byl jist, ktera z tech trech je myslena. Ne ze zahuhlam neco, ze nejede a pak mi zavolejte a nechte me spat. Ale ano, operacni si mohl s panem vypravcim popovidat, trikrat se zeptat zda to senilni dedula pochopil, pak zavolat do jine stanice, overit to, radeji nechat vypnout v celem okoli proud atd. To jiste mohl. Nicmene potom uz by to bylo snad i jedno, apc mezi tim by tam tne vlak stejne prohucel.
FYI: Znalost terénu není u výpravčího vůbec povinná. Leckdy slouží někde docela jinde, než bydlí. Třeba v Praze je dost moravských výpravčích.
Už jsem to tu opakoval. Součinnost policie a výpravčího byla katastrofální. Jenže operační má na tohle být vyškolený a jednat jako profesionál, ne jako figurka z Ivánku, kamaráde. Přesně tak mi totiž připadal, když jsem ty telefonáty poslouchal.
Není možný chtít po řadovým výpravčím, aby dokázal přesně reagovat na neskutečně neprofesionální a špatné instrukce od policie. On není profesionální komunikátor, je tu od jiných věcí, zato ten na operačním jím musí být. Nebo se pletu? Tak nažeňme všechny výpravčí v ČR na kurzy krizové komunikace. Kolik jich je? Přes tisíc? A kolik operačních máme v ČR? 300?
Vina je dle mého z valné většiny na straně pana nadpraporčíka. Ale jen za tu amatérskou komunikaci. Za celý incident totiž můžou úplně jiní...
A kdyby měl sekundový zkrat omlouvat, pak by omlouval i spoustu dalších viníků nehod, vražd a podobně a to přece nechceme...
názorů ač jsme různých, dovolte jednu technickou poznámku:
Diskutujeme a konfrontujeme své názory na základě vyslechnuté nahrávky a jejího přepisu již drahnou dobu. Zkusme se zamyslet nad tím, kolikrát si mohl přehrát výpravčí zprávu, kterou pro něj operační "teďka měl". Oba měli jen jeden pokus, možnosti zopakování nevyužili.
My to čteme/posloucháme stále dokola a přesto mnohý z nás vidí těžiště sděleného někde jinde. A věřím, že bez zlého úmyslu.
Osobně mě taky zajímá s jakým výsledkem se vyřeší spousta nehod, protože jakmile to zmizí z médií, tak už o tom člověk nikdy neuslyší...
Osobně bych výpravčího odsoudil za spoluúčast s trestem v dolní části sazebníku.... Nejde neustále omlouvat zaměstnance ČD za to, jak jsou přepracovaní. Zajímalo by mě rovněž, jak třeba dopadl případ Káranice...
Jinak s tou odpovědností, nevím jak se to řeší u soudu, ale podle mě za organizaci a přesné pokyny je odpovědný operační a výpravčí v této situaci pouze za vykonávání jeho pokynů. Což (sice bez velkého přemýšlení) ale logicky správně vykonal.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










