Benešov - Cestující na benešovském vlakovém nádraží jsou zmatení. Polovina kolejí je vytrhaná, funkční je jen 2. nástupiště. Pracovníci ČD neustále vysvětlují, odkud vlaky jezdí. Začala totiž rekonstrukce nádraží, která je součástí IV. koridoru v části Benešov u Prahy – Strančice a bude trvat asi 6 měsíců.
„Je to hrůza, všude prach nebo bahno. Nejdřív jsem ani nevěděl, kudy se na druhé nástupiště dostanu, ale pak jsem si všiml cedule. Ještě že sem jezdím jen jednou za měsíc,“ říká si Petr Sýkora z Prahy. „Nejezdím vlakem často, tak mi nějaké zpoždění nevadí. Když pak bude nádraží lepší, tak se to musí vydržet,“ doplňuje ho cestující, která do Benešova přijela z Prahy.
Některé vlaky nejezdí
U téměř každého spoje na nádraží zní: „Vlak z Tábora má asi 10 minut zpoždění.“ Podchod na 2. nástupiště je uzavřený a na peronu chybí stříška a některé vlaky nejezdí vůbec. Dva rychlíky naopak mimořádně zastavují i v Čerčanech, aby nahradily osobní spoje. „Bohužel nejsme schopní rekonstruovat nádraží bez výluk. Každý měsíc tu bude kontrolní den, cestující budou o výlukách informováni, jak na nádraží, tak prostřednictvím svých starostů,“ uvádí Jan Komárek, ředitel SŽDC, která projekt platí. Rekonstrukce nádraží bude rozdělena do 2 etap, aby se provoz na železnici nezastavil úplně. Nové pak budou 4 hlavní dopravní koleje, zabezpečovací zařízení, opraví se výhybky, trakční vedení, překládají se inženýrské sítě. „Pro cestující pak bude nádraží moderní, cestovat se jim bude pohodlněji, protože bude především bezbariérové a upravené i pro nevidomé,“ vysvětluje Miroslav Rykl, zástupce ředitele SŽDC. Nástupiště zůstanou na svých místech, jen budou zvýšena a zastřešena. Nový bude také i informační systém a osvětlení nádraží. Rekonstrukce nádraží komplikuje život i řidičům, kteří kolem projíždějí. Podél tratě se totiž staví protihlukové stěny a některé silnice musí být na čas uzavřené. „Odbor dopravy umožňuje objížďky a snažíme se, aby silnice nebyly uzavřené celé, ale aby jeden směr fungoval,“ uvádí starosta Benešova Petr Kouba.
Chtějí prodloužit podchod
Město chce v budoucnu na bezbariérové nádraží navázat prodloužením podchodu pod kolejemi a pod silnicí až na autobusové nádraží. Cestující by tak nemuseli přecházet frekventovanou silnici. „Provoz na silnici je velký, většina lidí nejde ani po přechodu. Myslím, že by podchod přivítali,“ poznamenává Kouba. Město si akci začlenilo do výhledu investic na dobu 6 let s tím, že by na několikamilionovou stavbu využilo dotace z EU. Železniční koridor Benešov – Strančice bude letos upraven od Benešova k Čerčanům, což vyjde asi na miliardu korun, z toho je asi 700 milionů na nádraží. Celý koridor až do Strančic vyjde na 4,6 miliardy korun. Náklady hradí Státní fond dopravní infrastruktury, ale mohla by i EU. „Čekáme na schválení nového evropského operačního programu Doprava, ze kterého bychom mohli získat 2,5 miliardy korun. Zřejmě to bude na konci srpna,“ říká Jiří Novák ze Státního fondu dopravní infrastruktury s tím, že letos mají na stavbu 1,6 miliardy korun. Modernizace trati Benešov - Strančice potrvá do května 2010.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 10.5.2007 (18:00)
Tak to máš naprostou pravdu, choděj tam skoro všichni chataři, protože blíž autem se z druhé strany dostat nedá a hlavně tam vedou spousty pěšin po kterých choděj lidi na procházky kolem Senohrab, cyklisti nejsou vyjímkou. Ještě, že tam celkem přehledný úsek. A věřim tomu, že pokud tam daj ty hnusný protihlukový zdi, že nebude trvat dlouho a lidi to tam rozeberou.
- peronizaci stanic => vlak nebude muset čekat u vjezdu, když bude ve stanici na průběžné koleji dál od staniční budovy stát osobní vlak, aby neohrozil nástup a výstup cestujících
- výstavba autobloku - vyšší propustnost traťových úseků
- zvýšení zatížitelnosti stávajících mostních objektů => zvýšení traťové třídy přechodnosti na D4/120, pro nižší rychlosti pak možnost přepravy např. výjimečných nadměrných zásilek bez omezení
úrovňová křížení: byly zrušeny dva frekventované přejezdy v Uhříněvsi. Zmodernizováno bylo po jednom přejezdu v Uhříněvsi, v Říčanech a Strančicích, modernizován bude přechod (býv. přejezd) u zastávky ve Světicích (doposud jen kříže!), definitivní osud přejezdů ke drážním domkům v Říčanech a Svojšovicích mi zatím není znám, zmodernizován bude i přechod u zastávky Kolovraty, můj otazník visí nad demontovaným, nicméně stále nezrušeným přejezdem ve Světicích (nedaleko býv. hradla Říčany Les). V úseku ze Strančic do Benešova jsou pouze dva přejezdy, ten ve Čtyřkolech by měl být modernizován, o osudu toho v Mnichovicích zatím není definitivně rozhodnuto (je možnost vybudovat podjezd, ale část obyvatelstva se brání proti nové příjezdové komunikaci, přestože by nebyla příliš frekventovaná). Jinak, doporučoval bych obnovení přechodu v Senohrabech v rekreační oblasti (desítky až stovky lidí denně tam chodí přes zrušený přejezd). A zapomněl jsem ještě na znovupostavenou lávku ve Strančicích přes nádraží (s bezbariérovým přístupem pomocí výtahů, které jsou zatím vzhledem k jejich poruchovosti spíš pro zlost).
A mimoúrovňová křížení: nový podjezd a nový podchod v Uhříněvsi (jedná se ještě o dalším podchodu pod celým nádražím), nové dva podchody pod nádražím v Říčanech, zásadně přebudovaný podjezd pod nádražím (z cca 3x3 m na cca 10x5), zcela nový podchod u zastávky Světice, zcela přebudovaný podjezd ve Svojšovicích (rozměrově změna zhruba jako v Říčanech), je zvažován ten podjezd v Mnichovicích, ve Strančicích a v Benešově budou upraveny podjezdy, aby měly vyšší výšku. Desítky kamenných i železobetonových mostů (popř. propustků) jsou sanovány (např. nové izolace) a je zvětšena jejich únosnost.
Myslím si, že by toho šlo udělat víc, ale, co si města a obce neprosadily, to nemají. Např. Říčany vytěžily asi maximum možného (ikdyž trochu prošvihly možnost rozšíření jednoho podjezdu), naopak Uhříněves dost zaspala a teď řeší velké problémy s trasami pěších přes koleje a kolem nádraží. Dále chybí bezbariérový přístup na nástupiště v zastávce Horní Měcholupy (z nadjezdu u zastávky vedou dolů pouze schody), ale našly by se i další chyby.
K čemu je koridorizace? Těch přínosů je velmi mnoho, nevím, proč si spousta lidí pod tím termínem představuje pouze zvýšení rychlosti.
Vzhledem k tomu, že souběžně probíhají výluky v několika mezistaničních úsecích a k tomu i ve stanicích musí docházet ke zpožděním i přes výlukový JŘ, ve kterém je zrušena řada vlaků. Bohužel JŘ nepočítá s jednotlivými denními výlukami Tábor - Veselí, takže tam vznikají zpoždění 30 až 40 minut (netýká se nynější nepřetržité výluky).
Vůbec nejhorší bude letos na výluky období od 20.5. do 3.7., to se vlakům na 220/1 raději vyhněte.
K čemu je "koridorizace" dvojkolejné trati na zhruba stejné parametry s tím, že se dobuduje kolem 50 kilometrové trati Praha - Benešov 100 kilometrů protihlukových zdí (kdo to bude za jaké peníze mejt) - pardon 2 kilometry jsou v tunelu, tam se snad zeď nevejde.
Střžené troleji ten pátek jsem se těsně vysmekl. Ale i rychlík předtím měl přes 30 mint zpoždění a ujeté přípoje, takže jsem musel vracet lístky a použít autobus...
Za 10 let takového zkvalitňování dopravy už nikdo žádným vlakem na trati 220 nepojede.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










