Praha - Vlaky kategorie EuroCity začaly v západní Evropě jezdit před 20 lety. V roce 1986 se 13 železničních společností (země EHS, Rakousko, Švýcarsko) rozhodlo, že vytvoří nový, kvalitní systém rychlých dálkových denních i nočních spojů. Tyto vlaky začaly jezdit po zániku TEE (Trans Europe Express) od grafikonu 1987/1988. Až do roku 1993 byly vlaky kategorie EC denní i noční. Až před 14 lety byly tyto dva provozy odděleny a noční vlaky dostaly označení EuroNight.
Počátkem 90. let minulého století začaly jezdit vlaky EuroCity i do zemí střední a východní Evropy. Průlomem se stal vlak EC Lehár na trase Wien - Budapest. Do České republiky přijel první vlak EC v roce 1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha. Postupem času zmizely vlaky EC z některých západoevropských zemí. V dnešní době se s nimi nesetkáme například ve Španělsku či ve Francii.
Vstup východoevropských železničních správ, včetně té české, do projektu EuroCity však neznamenal jen pozitivní krok v rozšíření destinací na mnoho měst východní Evropy. Vzhledem k tomu, že východoevreopské správy neměly vozy, které by vyhovovaly kritériím vozů vhodných pro provoz v síti EC, byla tato kritéria nezřídka porušována. To vedlo k tomu, že například Rakouské státní dráhy (ÖBB) zavedly nový produkt ÖBB EC (ačkoliv ze strany ÖBB dochází taktéž k porušování kritérií). Také to mělo za následek, že vstup jakýchkoliv dalších správ tentokrát do sítě vlaků EuroNight je už kontrolován o poznání důsledněji a musí být splněna všechna kritéria, která jsou třeba.
Postupem času jsou spoje EuroCity nahrazovány většinou vysokorychlostními jednotkami. Taková situace panuje například na trase mezi Německem a Dánskem. Jednotky ICE začnou od prosince jezdit také mezi Frankfurtem nad Mohanem a Vídní. Podobná situace nastala nedávno i při spojení mezi Německem a Francií, kde začaly jezdit jednotky ICE a TGV.
Na stránkách Českých drah se o vlacích EuroCity píše: "Vlaky evropských železnic se stanoveným standardem mezinárodní kvality přepravy osob, sestavené ve skupinovém řazení vozů 1. a 2. třídy a restauračního vozu. Preferuje se řazení klimatizovaných a nových vozů." V jiných zdrojích jsou informace pestřejší - napříkald Wikpedie udává, že se musí jednat o vlak mezinárodní, řazený z vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu (příp. bistro, pojízdný minibar). Toto řazení by mělo být skupinové (vozy 1. třídy - jídelní vůz - vozy 2. třídy) a vozy by měly být klimatizované. Vlak by měl zastavovat pouze ve významných městech a to na max. 5 minut, personál by měl mluvit více jazyky a průměrná rychlost vlaku by měla být 90 km/h. Vlak by měl odjíždět po 6. hod. ranní a do cílové stanice by měl dorazit před půlnocí. Cestující by měli mít k dispozici tištěné informační letáky a ve vozech by měla být vakuovaná WC. Pokud všechna kritéria shrneme, můžeme konstatovat, že v současné době zcela splňuje výše uvedená kritéria minimum vlaků kategorie EC.
Do Československa přijel první vlak EuroCity 2.6.1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha složený z rakouských vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu ČSD. Trať přes Havlíčkův Brod dlouhou 407 km urazil cestovní rychlostí 86,5 km/h za 4 hod. 42 min. V průběhu let se výrazně změnily cílové destinace vlaků kategorie EC - "écečka" jezdila například do německého Dortmundu (Karlštejn), Paříže (Goethe), Curychu (Albert Einstein) či na Westerland/Sylt (Carl Maria von Weber). Do těchto míst tyto vlaky již nejezdí. V aktuálně platném grafikonu jezdí vlaky kategorie EC do Vídně, Lublaně, Varšavy, Krakova, Košic, Žiliny, Budapešti, Berlína, Hamburku a Aarhusu. Poprvé v historii jezdí na našem území soupravy EuroNight (Johannes Kepler do Wiesbadenu/Mnichova).
Řazení všech vlaků EC jedoucích po území České republiky pro čtenáře pravidelně zpracovává a aktualizuje redakce ŽelPage.
zdroj: České dráhy, Wikipedie, Fernbahn.de

EC 147 Leoš Janáček veze restaurační vůz jen do Bohumína, takže bych řekl, že se restaurační vůz a pár vozů 2. třídy odvěsí v Bohumíně a budou přecházet druhý den na EC 144 Detvan do Prahy. Zbytek vozů dojede do Žiliny a do Bohumína se vrátí na R 440 Budatín a pak přejdou na EC 106 Praha, takže tam by mohly být Bee, Bpee.
IC 580/581 Ostravan a IC 540/541 Hutník bude pravděpodobně vozit Bohumín, takže Bee, Bpee. Otázka, kdo bude vozit Jana Pernera, jestli Praha, taky bych se tam nedivil Bmee, když je plánováno příští GVD tolik Ex/IC/EC.
Inak ale no comment - ECčka sa u nás vydali cestou povestnej špirály dejín, keď zo skromných začiatkov v Bmee prešli cez fázu zlepšení a dnes sa k Bmee znova vracajú. Kedysi sme tu vo fóre robili taký prehľad ešte aj s EC Vyšehrad, kde si prekročenie hraníc musela posádka domyslieť, a výsledok vážne stál zato.
Na cesty na Slovensko ale jednoznačne možno poradiť Košičan, i keď aj ten časom degeneruje: najprv výmena BDsheer za BDshmeer (ekvivalent BDbmrsee ČD), potom WRmee za WRm a následne počas roka stále častejší výskyt Bmee ZSSK, ktoré len občas spestrí nejaký ten vychladenejší Bmeer.
A vôbec: prečo museli Fatru, Hradčany a Detvan nasilu pchať do kategórie EuroCity. Keď už nie Ex (pochopiteľné v otázka príplatkov), tak aspoň ako IC so zavretými oboma očami.
Ó ano, omlouvám se Vám, všem a zejména Toníku Dvořákovi (již jsem jinde uvedl, že v letech 1997 - 99 mi v něm v "nabídce" na relaci Pha - Brno bývalo nejpřijemněji). Odpusťte kmetské pochybení.
Když já holt chovám v mysli taky ještě na Vindoboně stříbrné Ganzy (obzvláště působivé v úseku Veselí - Třeboň místně obsluhovaném M 131.1 - dovolená Stráž nad Nežárkou rok 1965) a úvraťování na Hrabovce, jakož i (když se chtělo), výjezd zdviží do 6 podlaží činžáku ve Vršovicích - z mezaninu byl seřaďovák jako na dlaní - a pozorování průjezdu soupravy DR přes mosty u Slávie ....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











