..: Vlaky kategorie EuroCity jezdí po Evropě již 20 let - první EC vyjely 31. 5. 1987 :..

EuroCity Praha - Vlaky kategorie EuroCity začaly v západní Evropě jezdit před 20 lety. V roce 1986 se 13 železničních společností (země EHS, Rakousko, Švýcarsko) rozhodlo, že vytvoří nový, kvalitní systém rychlých dálkových denních i nočních spojů. Tyto vlaky začaly jezdit po zániku TEE (Trans Europe Express) od grafikonu 1987/1988. Až do roku 1993 byly vlaky kategorie EC denní i noční. Až před 14 lety byly tyto dva provozy odděleny a noční vlaky dostaly označení EuroNight.

Počátkem 90. let minulého století začaly jezdit vlaky EuroCity i do zemí střední a východní Evropy. Průlomem se stal vlak EC Lehár na trase Wien - Budapest. Do České republiky přijel první vlak EC v roce 1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha. Postupem času zmizely vlaky EC z některých západoevropských zemí. V dnešní době se s nimi nesetkáme například ve Španělsku či ve Francii.

EC nedaleko Blanska, autor: doktorVstup východoevropských železničních správ, včetně té české, do projektu EuroCity však neznamenal jen pozitivní krok v rozšíření destinací na mnoho měst východní Evropy. Vzhledem k tomu, že východoevreopské správy neměly vozy, které by vyhovovaly kritériím vozů vhodných pro provoz v síti EC, byla tato kritéria nezřídka porušována. To vedlo k tomu, že například Rakouské státní dráhy (ÖBB) zavedly nový produkt ÖBB EC (ačkoliv ze strany ÖBB dochází taktéž k porušování kritérií). Také to mělo za následek, že vstup jakýchkoliv dalších správ tentokrát do sítě vlaků EuroNight je už kontrolován o poznání důsledněji a musí být splněna všechna kritéria, která jsou třeba.

Postupem času jsou spoje EuroCity nahrazovány většinou vysokorychlostními jednotkami. Taková situace panuje například na trase mezi Německem a Dánskem. Jednotky ICE začnou od prosince jezdit také mezi Frankfurtem nad Mohanem a Vídní. Podobná situace nastala nedávno i při spojení mezi Německem a Francií, kde začaly jezdit jednotky ICE a TGV.

Vlak EC s vozy ČD projíždí Berlínem, zdroj: DBNa stránkách Českých drah se o vlacích EuroCity píše: "Vlaky evropských železnic se stanoveným standardem mezinárodní kvality přepravy osob, sestavené ve skupinovém řazení vozů 1. a 2. třídy a restauračního vozu. Preferuje se řazení klimatizovaných a nových vozů." V jiných zdrojích jsou informace pestřejší - napříkald Wikpedie udává, že se musí jednat o vlak mezinárodní, řazený z vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu (příp. bistro, pojízdný minibar). Toto řazení by mělo být skupinové (vozy 1. třídy - jídelní vůz - vozy 2. třídy) a vozy by měly být klimatizované. Vlak by měl zastavovat pouze ve významných městech a to na max. 5 minut, personál by měl mluvit více jazyky a průměrná rychlost vlaku by měla být 90 km/h. Vlak by měl odjíždět po 6. hod. ranní a do cílové stanice by měl dorazit před půlnocí. Cestující by měli mít k dispozici tištěné informační letáky a ve vozech by měla být vakuovaná WC. Pokud všechna kritéria shrneme, můžeme konstatovat, že v současné době zcela splňuje výše uvedená kritéria minimum vlaků kategorie EC.

Do Československa přijel první vlak EuroCity 2.6.1991 a jednalo se o spoj EC 8/9 Antonín Dvořák na trase Wien - Praha složený z rakouských vozů 1. a 2. třídy a jídelního vozu ČSD. Trať přes Havlíčkův Brod dlouhou 407 km urazil cestovní rychlostí 86,5 km/h za 4 hod. 42 min. V průběhu let se výrazně změnily cílové destinace vlaků kategorie EC - "écečka" jezdila například do německého Dortmundu (Karlštejn), Paříže (Goethe), Curychu (Albert Einstein) či na Westerland/Sylt (Carl Maria von Weber). Do těchto míst tyto vlaky již nejezdí. V aktuálně platném grafikonu jezdí vlaky kategorie EC do Vídně, Lublaně, Varšavy, Krakova, Košic, Žiliny, Budapešti, Berlína, Hamburku a Aarhusu. Poprvé v historii jezdí na našem území soupravy EuroNight (Johannes Kepler do Wiesbadenu/Mnichova).

Řazení všech vlaků EC jedoucích po území České republiky pro čtenáře pravidelně zpracovává a aktualizuje redakce ŽelPage.

zdroj: České dráhy, Wikipedie, Fernbahn.de


CSPSV | 18.6.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
18.06.2007 (12:12)  
RIS: S tímhle naprosto souhlasím, nicméně potom by ČD přesunula Ex zpět do kategorie "vlaky vyšší kvality", a bylo by to totéž...anebo jde jen o název?
registrovaný uživatel RIS  mail  
18.06.2007 (12:05)  
No, je pravda, že počty vlaků vyšší kvality se zvyšují, kvalita jde dolů, v podmínkách provozu EC je klima, kterou rozhodně Bmee nemají, takže na spojích IC a EC nemají co dělat. Ideál by bylo koupit alespoň 40 nových vozů Bmz, nebo z EC kde jezdí Bmee udělat Ex. Fakt nechápu, je v tom pěkný bordel. To už bych raděj jezdil na EC a IC vozem Bee neRIC
18.06.2007 (11:53)  
Vzhledem k tomu, že Odra se v Žilině v jednom dni neotočí, řekl bych, že bude obrat Ex 141 Beskyd/EC 142 Odra a EC 143 Odra/Ex 140 Beskyd, tudíž bych se na tomto obratu nedivil Bmee a Bpee.
EC 147 Leoš Janáček veze restaurační vůz jen do Bohumína, takže bych řekl, že se restaurační vůz a pár vozů 2. třídy odvěsí v Bohumíně a budou přecházet druhý den na EC 144 Detvan do Prahy. Zbytek vozů dojede do Žiliny a do Bohumína se vrátí na R 440 Budatín a pak přejdou na EC 106 Praha, takže tam by mohly být Bee, Bpee.
IC 580/581 Ostravan a IC 540/541 Hutník bude pravděpodobně vozit Bohumín, takže Bee, Bpee. Otázka, kdo bude vozit Jana Pernera, jestli Praha, taky bych se tam nedivil Bmee, když je plánováno příští GVD tolik Ex/IC/EC.
registrovaný uživatel RIS  mail  
18.06.2007 (11:42)  
Roman83 : no tak nevím, co máš proti Beer na Ex, ty tam padnou (bych řekl). Kvalita cestování v nich vůbec špatná není, to že je v Bohumíně neumějí udržovat... bohužel, co dodat...
18.06.2007 (11:13)  
Jsem zvědav čeho se dočkáme v GVD 2007/2008! Jak jsem byl poučen tak Walachiem City asi při starém, ale co bude jezdit na EC Odra,EC L.Janáček atd.?Budou se kupovat nebo pronajímat rumunské Bmee? Co potom Ex Bečva,Ex 623,Ex Šohaj.Asi hromada Beerů
18.06.2007 (10:33)  
JOHNZ: Predbehol si ma :) Včera teda výnimočne na 126 išlo Aee RIC, čo je asi najslabšia modernizovaná prvá trieda zo všetkých (podobne mi uniká aj zmysel Aeer ZSSK), ale inak fakt na Ampz nie je núdza.
18.06.2007 (10:29)  
stoupa: s EC 126/7/8/9 mám tú česť celkom pravidelne a cesta je to viac-menej znesiteľná, ak je práve voľnejšie Bpee (mimo špičkové dni to nebýva problém), alebo sa využije Ampz. Ten sa v poslednej dobe objavuje pomerne často, čím jednak kazí meno kategórie WC, a jednak zrádza radenie na ŽP, keďže nezriedka sa dostaví dokonca vo svojej mladšej verzii pod indexom 143.
Inak ale no comment - ECčka sa u nás vydali cestou povestnej špirály dejín, keď zo skromných začiatkov v Bmee prešli cez fázu zlepšení a dnes sa k Bmee znova vracajú. Kedysi sme tu vo fóre robili taký prehľad ešte aj s EC Vyšehrad, kde si prekročenie hraníc musela posádka domyslieť, a výsledok vážne stál zato.
Na cesty na Slovensko ale jednoznačne možno poradiť Košičan, i keď aj ten časom degeneruje: najprv výmena BDsheer za BDshmeer (ekvivalent BDbmrsee ČD), potom WRmee za WRm a následne počas roka stále častejší výskyt Bmee ZSSK, ktoré len občas spestrí nejaký ten vychladenejší Bmeer.

A vôbec: prečo museli Fatru, Hradčany a Detvan nasilu pchať do kategórie EuroCity. Keď už nie Ex (pochopiteľné v otázka príplatkov), tak aspoň ako IC so zavretými oboma očami.
registrovaný uživatel JOHNZ 
18.06.2007 (10:22)  
84: Zas ČD toliko nekrivdi. Posledné 2 mesiace som chodil do Brna a z Brna tak nejak častejšie a A(p)ee veru nepamätám, všade Ampz ... ešte keby tak Bmz boli, bolo by lepšie (ale nie, že sa toho niekto chytí a preznačí Bmee na Bmz!!!). Zatiaľ to vytŕha Košičan a RIC160ZSSK, najmä v lete.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
18.06.2007 (10:13)  
k panu Martinu Hanzalovi:

Ó ano, omlouvám se Vám, všem a zejména Toníku Dvořákovi (již jsem jinde uvedl, že v letech 1997 - 99 mi v něm v "nabídce" na relaci Pha - Brno bývalo nejpřijemněji). Odpusťte kmetské pochybení.

Když já holt chovám v mysli taky ještě na Vindoboně stříbrné Ganzy (obzvláště působivé v úseku Veselí - Třeboň místně obsluhovaném M 131.1 - dovolená Stráž nad Nežárkou rok 1965) a úvraťování na Hrabovce, jakož i (když se chtělo), výjezd zdviží do 6 podlaží činžáku ve Vršovicích - z mezaninu byl seřaďovák jako na dlaní - a pozorování průjezdu soupravy DR přes mosty u Slávie ....
18.06.2007 (9:45)  
Jako by to bylo dnes si pamatuju příjezd prvního Toníka Dvořáka do Prahy. Pro všechny pochybovače - spousta fotek je těsně před Holešovicemi. A vážně si myslíte, že by jeli trasu Vídeň - Praha-Holešovice přes Veselí? Tak ty Velenice prosííím, rychle smažte ;-) Jezdilo se samozřejmě přes Havl. Brod.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko