..: Ministerstvo zdravotnictví nechalo změřit hluk v okolí železnice :..

Ilustrační fotoPraha - Ministerstvo zdravotnictví nechalo změřit, jak velký hluk zatěžuje lidi, kteří bydlí v okolí nejfrekventovanejších železnic. Měření se týkalo na 400 km tratí a odborníci byli překvapeni, drtivou většina Čechů rámus železnice neobtěžuje, limit byl překročen u několika desítek obytných stavení v těsné blízkosti trati. Podobné hlukové mapy úřad chystá také v okolí dálnic a silnic první třídy, u letišť a ve velkých městech. Na nich se právě pracuje a výsledek by měl být znám do konce roku.

Odborníci předpokládají, že údaje z připravovaných map budou podstatně horší než u právě dokončené železnice. Železniční hlukové mapy budou během několika dní zveřejněny na Portálu veřejné správy.

Hluk není velký

Z údajů na hlukových železničních mapách plyne, že většinu lidí žijících v úseku 1,5 km od nejfrekventovanějších tratí hluk nadměrně neobtěžuje. Téměř nikoho by podle zjištěných údajů rámus neměl obtěžovat ani při spánku. Zdravotní ústav v Ostravě zmapoval přibližně 400 km v úsecích Praha - Česká Třebová, Olomouc - Ostrava a Velký Osek - Lysá nad Labem, což jsou tratě, po kterých projede nejvíce vlaků.

Úřady zkoumaly působení hluku železnice na 542 tisíc lidí. Celodenní limity hluku bývají překonány u zhruba 365 lidí, noční spánkové limity pak u 160 lidí. Pro železniční dopravu stanovuje vyhláška celodenní hlukový limit na hodnotu 70 decibelů, noční na 65 decibelů. Mapy také ukazují, jak trpí hlukem pacienti v nemocnicích okolo tratí. U 16 nemocnic celková hodnota hluku přesahuje 50 decibelů.

Lékaři už prokázali, že obyvatelé žijící na hlučných místech mají ve srovnání s ostatními nadměrné problémy se sluchem, trpí větší mírou stresu a s tím souvisejícími psychickými problémy, mají oslabenou imunitu a jsou také více postižení kardiovaskulárními nemocemi. Nadměrný hluk několikrát vyvolal protesty obyvatel, kteří proti hluku často obracejí i na soudy.

zdroj: Deník a Aktuálně.cz


Adys Poslat mail autorovi | 17.6.2007 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
18.06.2007 (12:14)  
Já bydlím v Kralupech nad Vltavou cca 20 metrů od koridoru, ale hluk mi nevadí, přestože když jede NEx s kontejnery, tak není na zahradě slyšet vlastního slova. Naopak se dá říct, že taková blízkost železnice s provozem moderních EC vlaků byla pro mě hlavním důvodem ten barák koupit :) (Ze stejného důvodu ho zřejmě chtěli předchozí majitelé naopak prodat :)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
18.06.2007 (9:44)  
ad Protihlukové stěny

... možná jsou tak vysoké proto, aby gomokolové a ona nekulturní minorita, která dosud nepropadla kouzlu vláčků, neokukovali krásné nové stroje ČD ...
registrovaný uživatel zaosai  mail  
18.06.2007 (8:52)  
Zastávám názor,že PHS jsou zbytečně velké.Připomínají mě proslulou oddělovací zeď v Ústí n.L. Matiční.Velice mě brání v mém rozhledu po krajině a vyvolávají ve mě negativní pocity.
17.06.2007 (19:38)  
Já bych potřeboval vlaky slyšet lépe, sem doléhá jen zeslabený šum a tak člověku leckdy unikne něco zajímavého :) Zato v noci se údolím nese ozvěna nákladního vlaku doslova úžasně a když ještě v zimě jiskří sběrače, je to podívaná. A nikdy si nikdo nestěžoval. Dokonce leckdo u nás v minulosti používal slyšitelné průjezdy vlaků jako orientační hodiny - když projel Liberec, bylo už devět hodin a podobně.
registrovaný uživatel junkrs 
17.06.2007 (19:25)  
Taky si myslí, že PHS jsou zbytečně vysoké. Třeba v Zadních Skvrňanech (trať Plzeň-Cheb)to vypadá jako hrazení středověkého opevnění a z vlaku je vidět jen zběrač lokomotivy :-(
17.06.2007 (18:52)  
no já bydlím zhruba 150metrů od tratě v Kopřivnici,kde motoráky dělají větší kravál než např elektriky,ale vůbec mě to neruší(dokonce ani hlášení,které je slyšet skoro přes celé město)
registrovaný uživatel 471.015  mail  
17.06.2007 (17:11)  
Škoda, když vlastně ten železniční hluk neobtěžuje a někomu je i příjemný (třeba mě), že je nutno budovat tolik ohyzdných protihlukových stěn. U těch nejnověji koridorizovaných úseků (na 220 a 221) je to fakt děsný. Až bude hotovo, tak z cesty z Prahy do Budějovic uvidím občas les, louku a pole a hlavně zeď. Kdyby ty zdi nebyly aspoň tak vysoké, ale třeba jen zhruba do úrovně oken vagonů ...
registrovaný uživatel Robb 
17.06.2007 (16:20)  
Já bydlim kousek od zastávky Plzeň-Bolevec, a že by mě nějaký hluk obtěžoval se nedá říct, a to spim při otevřenym okně, za to když jede motorka, tak je to slyšet na několik kilometrů
17.06.2007 (15:33)  
Ona i část zveřejněné hlukové mapy má trošku mouchy.Dle mapy mám mít za okna až 65dB hluku od železnice kterou prakticky neslyším,zato slyším hluk od nedalého průtahu městem.
17.06.2007 (12:20)  
Přesně tak, není to žádný problém. V Přerově-Předmostí mě vlaky "doprovází" téměř permanentně a i když to pěkně duní mezi paneláky, nikdo si na nic nestěžuje. V Praze bydlím cca 100 metrů od stanice Praha-Bubny, mezi stanicí a domem mám to, co za pár metrů přes Vltavu nabere podobu nejhnusnější stavby v Praze - Severojižní magistrály + letadla z Ruzyně nad hlavou. Myslel jsem si, že tohle bude problém. A výsledek: tak po půl měsíci až do dneška spím jako zabitý...
A když jsme u těch vlaků jako takových, docela mě překvapilo jaký bordel umí udělat jeden ešus se zapnutou klimou. Když smrdím v Praze u PC a mám otevřené okno tak to nachvíli dokáže přehlušit i ten hluk ulice a když se jich sejde pár na hlavním, to je teprve pošušňáníčko. Včelí rojení hadra.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko