Praha - Ministerstvo dopravy a vedení Českých drah připravily údajně podle televize Nova vyhlášku, která zmírňuje podmínky pro řízení vlaků. Pro méně náročné úkoly by se podle navrženého předpisu mohl stát strojvůdcem vyučený člověk od 18 let, dosud ovšem musel mít maturitu a dosáhnout věku 21 let. Federace strojvůdců to považuje za ohrožení bezpečnosti dopravy a hrozí i stávkou.
Podle Libora Poláčka, mluvčího federace strojvůdců, přinese snížení věkové hranice pro řízení vlaku následky v podobě většího počtu nehod. Tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala ale prohlásil, že budou strojvůdci nasazováni pouze na posuny a budou muset projít důkladnými psychotesty.
Strojvůdci ale tvrdí, že posuny často jsou na celostátních tratích a není výjimkou, že strojvůdci - posunovači jezdí i s lidmi. Požadují, aby mladší strojvůdci nemohli jezdit na celostátních a regionálních tratích.
Federace strojvůdců chce vyvolat stávku
Federaci strojvůdců navíc pobouřilo, že změnu s nimi České dráhy neprobraly. Vedení ČD nemusí se strojvůdci probírat své návrhy pro ministerstvo dopravy, diskuse se má odehrát na ministerstvu, říká Kubala. Vyhláška o snížení věku strojvůdců ale už prošla meziresortním řízením a měla by v září nabýt účinnosti. Strojvůdci chtějí v takovém případě vyhlásit stávku.
zdroj: Finance s přispěním autora Vezak
| 18.7.2007 (6:00)
Ad maturita - s jistými připomínkami souhlasím, že i vyučený elmechanik... se zájmem je někdy lepší než maturant, který tuto práci koná jen pro peníze a z HKV je např. pryč dřív, než se zastaví turbo... To je ze života - daný člověk po 4 letech šel dělat strojmistra.
Co ce týče starší věkové kategorie 50 a více - je nás většina a s prominutím, většina nás má brýle na blízko, jako většina této věkové skupiny a na dálku mají smyslovou 1. Je tu jen jedno potenciální riziko - rutina. Ale viz jako důkaz zastavení kolegy z Bn. při vjezdu na obsaz.svědčí o zkušenosti.
Od r. 2006 byla změna - postačila jakákoliv maturita + všechny ost. náležitosti - zdrav.stav, psychotesty.
Vzhledem k tomu, že jsem nastupoval v době konce parní trakce a přechodu na diesely, v té době byla doba od zařazení do výcviku po samostatný výkon ca 3 roky, v posledních letech se tato doba změnila na 1,5 roku.
Je tu ale i další věc, kterou ne vždy vyselektují i psychotesty - v začátcích se začínající strojvůdce v běžných situacích chová normálně, ale v okamžiku, kdy je nějaký vážnější problém, zachová se zbrkle. I když nyní, kdy na většině HKV je řízení CRV a doby, kdy člověk vozil 2metrový drát s krokodýlky ... a dělat " nouzák", jsou tytam. Možná naštěstí.
Ale přesto mám za to , že strojvedoucím se člověk ( který chce tuto práci dělat ) stane po min. 1 roce sam. výkonu a alespoň jednom průšvihu. Z toho důvodu se mi jeví věková hranice 18 let problematická, jak již dříve bylo řečeno, na posunu a přísunech lze nadělat daleko větší paseku, než na pravidelném vlaku.
Ale s tím věkem souhlasím.Cestujícím moc na důvěře nepřidá,když za řídícím pultem uvidí mladičkou tvář.Já jsem na dráze od svých osmnácti a mnohokrát jsem se s tím setkal,že mi cestující moc nevěřili a šli se raději zeptat někde jinde.Ale to je věc názoru.
§ 90
Odborná způsobilost k řízení motorových vozidel
(3) Při řízení drážních vozidel, která jsou používána v provozu na pozemních komunikacích, musí být řidič tohoto vozidla držitelem oprávnění k řízení drážního vozidla podle zvláštního právního předpisu. Řidič trolejbusu musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny D.
Tak máš pravdu.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










