Praha - Červená čepice, výpravka a píšťalka ohlašující odjezd vlaku. Klasický obraz výpravčího, na který jsou cestující léta zvyklí, mizí v poslední době z českých nádraží. Důvodem je, že se ČD rozhodly zavádět systém takzvaného dálkového zabezpečení dopravy.
Princip funguje jednoduše: místo výpravčích v každé stanici bude několikakilometrový úsek trati ovládat menší tým dispečerů z jednotlivých center pomocí počítačů. Funkci výpravčího tak odzvoní. „Propouštět nehodláme, nynější výpravčí budeme přeškolovat na dispečery,“ uvádí Radek Joklík z tiskového odboru ČD.
„Řídit jednotlivé traťové úseky z dispečinků je daleko bezpečnější, koleje jsou navíc propustnější a dá se tím uspořit i energie pro lokomotivy. Také to omezí i zpoždění vlaků,“ vysvětluje Petr Chrdle ze společnosti AŽD Praha, která systém dodává. Trať, kterou obsluhují jen dispečeři, už nyní funguje například v úseku Přerov – Břeclav. Obsluhu tu dokáže ve směně zajistit jen 7 lidí a ČD si celý systém velmi pochvalují. „Každé snížení vlivu lidského činitele snižuje pravděpodobnost vzniku mimořádné události,“ říká Joklík.
Kritika odborářů
Kritika ovšem zaznívá z řad železničních odborářů, kterým vadí, že ČD investují do modernizace málo peněz. „Fandíme této technologii a nemáme obavu z propouštění výpravčích, ale vadí nám, jak směšně málo stát investuje do železnice,“ říká šéf odborářů Jaromír Dušek. Západní státy podle něj investují do kolejové dopravy nesrovnatelný poměr peněz. „U nás se ale preferuje silniční doprava, o čem se pak chcete bavit?“ kritizuje Dušek. ČD nyní slibují větší investice. V nejbližší době by na systém „bez výpravčích“ mělo být vynaloženo asi 1,6 miliardy korun s úsporou více než 400 provozních zaměstnanců.
zdroj: Deník
| 2.8.2007 (8:00)
Poplatek za dopravní cestu se platí podle kategorie dráhy(jak řízení dopravy, tak "ošupné"). Tu složku za řízení provozu České dráhy na jedné straně zaplatí a na druhé straně obdrží od SŽDC, která si u nich objednala právě to řízení dopravy. Ta suma je určena paušálně cenovým výměrem MF a pokud už odráží nějaké náklady, tak jakýsi průměr za celou síť.
Mně by přišlo logické, kdyby se výše poplatku řídila úrovní zabezpečovacího zařízení, takže na D3 by byl poplatek minimální, protože velká část povinností leží na strojvedoucím, zbytek by se platil víc a tam, kde se kóduje, tak ještě víc.
-umelou prezamestnanost, ktera drahy doslova zere zaziva-
pár zajímavých čísel:
SBB
3011km 28tis.
ČD
9513km 55tis.
zdroj: sbb.ch a cd.cz
Možná to tak špatné ani nebude? Jistě výkony jsou jinde, ale vezmeme-li v úvahu podíl moderního zabzař, dvoukolejných tratí, elektrifikaci apod.? Ovšem zhodnocení ať si každý udělá sám. :-)
jak se můžou ČD rozhodnout, když jde o majetek SŽDC? :-/
Když člověk jede z Kadaně do Varů, nebo Podbořan do Plzně, tak na něj koukaj akorát mrtvá nádraží, nikde človíčka, nikdo nezamává, nepozdraví. Smutné. To ježdění na lokomotivě ztrácí lidský rozměr... Jezdí se od mříží po mříže na dveřích.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










