..: Výpravčí končí, brzy je nahradí technika :..

Ilustrační obrázekPraha - Červená čepice, výpravka a píšťalka ohlašující odjezd vlaku. Klasický obraz výpravčího, na který jsou cestující léta zvyklí, mizí v poslední době z českých nádraží. Důvodem je, že se ČD rozhodly zavádět systém takzvaného dálkového zabezpečení dopravy. Princip funguje jednoduše: místo výpravčích v každé stanici bude několikakilometrový úsek trati ovládat menší tým dispečerů z jednotlivých center pomocí počítačů. Funkci výpravčího tak odzvoní. „Propouštět nehodláme, nynější výpravčí budeme přeškolovat na dispečery,“ uvádí Radek Joklík z tiskového odboru ČD.

„Řídit jednotlivé traťové úseky z dispečinků je daleko bezpečnější, koleje jsou navíc propustnější a dá se tím uspořit i energie pro lokomotivy. Také to omezí i zpoždění vlaků,“ vysvětluje Petr Chrdle ze společnosti AŽD Praha, která systém dodává. Trať, kterou obsluhují jen dispečeři, už nyní funguje například v úseku Přerov – Břeclav. Obsluhu tu dokáže ve směně zajistit jen 7 lidí a ČD si celý systém velmi pochvalují. „Každé snížení vlivu lidského činitele snižuje pravděpodobnost vzniku mimořádné události,“ říká Joklík.

Kritika odborářů

Kritika ovšem zaznívá z řad železničních odborářů, kterým vadí, že ČD investují do modernizace málo peněz. „Fandíme této technologii a nemáme obavu z propouštění výpravčích, ale vadí nám, jak směšně málo stát investuje do železnice,“ říká šéf odborářů Jaromír Dušek. Západní státy podle něj investují do kolejové dopravy nesrovnatelný poměr peněz. „U nás se ale preferuje silniční doprava, o čem se pak chcete bavit?“ kritizuje Dušek. ČD nyní slibují větší investice. V nejbližší době by na systém „bez výpravčích“ mělo být vynaloženo asi 1,6 miliardy korun s úsporou více než 400 provozních zaměstnanců.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 2.8.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
02.08.2007 (8:56)  
Tak jednak ma clanek alespon na zacatku dost pravopisnych chyb, treba carka se pise pred ze a ne za. No a druha vec, at nejsem takovy hnidopich, se tyka obsahu clanku. Za to samozrejme nemuze autor, ale CD jako tkaove. Me totiz fascinuje ta jejich mluva, jak dokazou v jedne vete rict, ze nova technologie snizuje zavislost na lidech a zjednodusuje vypravovani vlaku, mj. i tim, ze celou trat Prerov-Breclav obslouzi pouze sedm lidi. Z toho jednoznacne plyne, ze se zmensi pocet zamestnancu nutnych k vypravovani vlaku na dane trati, sami to pisou, ze pujde o usporu vice nez 400 mist. Zaroven ale pisou, ze vypravci preskoli na dispecery a nebudou propoustet. Muze mi nekdo pak vysvetlit co budou delat ti vypravci? Diky uspore 400 mist nemuzou byt vsichni preskoleni na dispecery, pokud je ovsem nevyhodi, tak se musi nekam podit, udelaji z nich pracovniky na kase, kterych je nekde v urcitych casech nedostatek? To tezko, takze dalsi zbytecne administrativni pracovniky? Pokud ano, stat by mel o onech 1,6 miliardy snizit dotace draham, protoze je to zbytecna investice. Chapu ten pokrok v oblasti bezpecnosti a treba i vetsi propustnosti, ale ruku v ruce s tim by meli cast zamestnancu preskolit na potrebna mista v terenu a zbytek "vyhodit" a ne udrzovat kvuli odborum umelou prezamestnanost, ktera drahy doslova zere zaziva.
registrovaný uživatel Kosac 
02.08.2007 (8:54)  
Huh? Propoustet se nebude... ...usetri se 400 zamestnancu. Hmm zajimavy...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko