Brno - Brňané jsou zase o krok blíže rekonstruovanému vlakovému nádraží. Vedení města už má k dispozici výsledky srovnávací analýzy dvou poloh nádraží, kterou dělala pražská firma Cityplan. Protože je spis velmi obsáhlý a na výšku měří zhruba 15 cm, vzal si primátor Roman Onderka a jeho náměstci čas na prostudování.
„Analýzu jsme předali, a tím jsme dodrželi podmínky smlouvy,“ uvádí ředitel a jednatel společnosti Cityplan Ivan Beneš. O konkrétních závěrech nechtěl mluvit, protože ho k tomu váže smlouva s městem. To za dokument zaplatilo 3,5 milionu korun.
Obsah analýzy zatím vedení města komentovat nechtělo. „Práce je velmi obsáhlá a já ji mám zatím jen chvíli. Nejsem proto schopen teď ve třech větách popsat závěry v ní uvedené,“ říká brněnský primátor Roman Onderka a dodal, že ji nejprve musí projednat celé vedení města.
U předání a krátké prezentace byli kromě primátora i jeho náměstci Oliver Pospíšil a Barbora Javorová, ale ani oni nebyli o moc sdílnější. „Zpráva obsahuje spoustu čísel. Před vyřčením jakéhokoli soudu ji musím prostudovat. Primátor nás navíc vyzval, abychom se zatím jakýchkoliv komentářů zdrželi,“ říká náměstek primátora Oliver Pospíšil. Podle něj závěry analýzy magistrát zveřejní příští týden ve středu na tiskové konferenci.
zdroj: Deník
| 30.7.2007 (18:00)
Mám i zákres do fotgrafie, bohužel to má 20MB i v raru.
Ve starších diskuzích je link, odkud jsem to stáhl.
- kapacita výpravní budovy: pokud jako cestující vidím 2 + 3 + 2 (vchod) + 2 + 3 + 2 pokladny a z nich je DESET zavřených, tak tento argument notně kulhá
- složité vedení tratí na území města: to je věc na rozsáhlou debatu, v principu souhlasím, jenže v případě přeložení trati pod letiště (ve hvězdách) a zapojení Přerovky a Vláry do Herr Schpitz z jihu poloha nádraží nerozhoduje. Obě jsou možné.
- Stáří zařízení dráhy: Pardon neberu. To je věc času, nikoliv místa.
- odstavné: Je v plánu nové pro obě varianty, takže tohle neberu jako argument.
- Stísněné přednádraží: Ano stává se, projíždějí zde busy ke Grandu na starý autobusák a občas se to tam ucpe, když nějaký magor blbě zaparkuje v zákazu zastavení. V případě zachování polohy bude hlavní vstup jinde (z druhé strany pošty), kde je i více místa.
- P(r)omočené kouty: Není věcí místa, ale lidí. Konkrétně zanedbaný úklid podlah a bezdomovců. Nebojte se, pokud budou i na novém, jedno zda odsunutém, nádraží, bude to po deseti letech stejné. Bohužel.
¨
Ohledně finančních nároků na návaznou dopravu (šaliny) naprosto souhlasím s IDeeSákem, a vazba na šaliny je pro mě hlavní argument pro zachování polohy.
Stále mi tu chybí nějaké řešení, kde vzít prostor na to, aby vzniklo lepší nádraží tam kde stojí, posunout bývalé tesko, zrušit tramvaje před nádražím, udělat násep místo malé ameriky?
Necháme to politikům a ekonomům, jedni budou plakat, že není politický konsens a ti druzíněkde vyšetří pár miliónků, a nechají vypotit další studii...
Dovolím si vaše úsměvné howgh trošku parafrázovat, zdá se, že nikoliv taz a jemu podobní nějak ztratili řeč, škoda...
V případě vlakového nádraží převládá využití převážně dojíždějícími. Posune-li se nádraží libovolným směrem, dojde u většiny využívajících cestujících k prodloužení cesty (časově, délkově). O tom, že rozvoji Brna na jih současné nádraží nebrání svědčí nová výstavba v okolí. V případě uvolnění stavebních uzavěr (pro odsunuté nádraží) by se město tímto směrem určitě rozvíjelo rychleji. Nejětší brzdou rozvoje je tedy tento nerozhodný stav.
Mnoho problémů, které nastiňujete je řešitelných i v rámci stávající polohy. O tom ale bylo již popsáno dost papíru.
Pro dopravu využívám především železnici. Na Zvonařku chodím jen v případě nutnosti, když nejede vlak. Samozřejmě se mi příliš nelíbí její vzdálenost od nádraží, ale zatím to není nepřekonatelná překážka.
Úrazovka "zatím" mě netrapí. Dosud jsem nemusel využít ani Bohunickou nemocnici ani úrazovku. Předpokládám, že do úrazovky "nejezdí" jen Brňané, ale také pacienti z okolí. Proto je důležitá rychlá dostupnost pro obě skupiny obyvatel. Proto pokládám za nejlepší polohu nějaké místo u výpadovky, případně na městském okruhu.
Howgh
"Ve 20. letech byly pojmenovány základní problémy, které se objevují i ve všech pozdějších analýzách:
- nedostatečná kapacita HN a jeho výpravní budovy
- složité větvení tratí na území města
- stáří většiny zařízení dráhy
- malá kapacita odstavného nádraží pro osobní vlaky
- stísněný přednádražní prostor
Následná urbanistická soutěž na řešení železniční otázky přinesla v roce 1927 myšlenku přenést HN do prostoru dolního nádraží.
Zdůraznil bych ta léta, kdy tyto studie vznikly. Domnívám se, že technické požadavky na železnici se od těch dob podstatně změnily, desítky let se hovoří o tom, že HHD by zejména v centru Brna měla doznat zásadní změny. Silným argumentem proti odsunu je výhoda umístění v centru města. Já bych viděl poslání městského centra v něčem jiném než propletenci kolejí. Mimochodem, současná poloha mi spíš připadá, že nádraží tvoří bariéru na okraji centra a brání možnosti jeho rozvoje směrem na jih, kde by mohl být prostor pro další výstavbu. Myslíte, že o nádraží v souěasné podobě lze říci, že vítá návštěvníky druhého největšího města v republice důstojně? Já myslím, že různá páchnoucí promočená zákoutí jsou spíše odpudivá. Co vznikne, když se vylepší přístavbou staré nádraží, je vidět např. v Praze na hlavním. Chátrající architektonicky cenná budova, obklopená dálnicí, a obludně velký podzemní vestibul se vstupy do metra. Nevím, nevím, jestli zrovna já jsem odpůrce změn, výstavba a přesun autobusového nádraží se realizoval ještě za vlády bývaléhorežimu, argumenty, některé argumenty, které uvádíte, my připadají jako zoufalá snaha tehdy započaté a naplánované dílo dokončit.
Podotýkám, že tuto odpověď nepředkládám jako odborné stanovisko, ale jako názor vyplývající z pocitu.
Takže zjednodušeně
odsunuté nádraží x miliard "jednorázově" stavba + y miliard přestavba infrastruktury městské dopravy + stamiliony ročně na navýšení dopravní obslužnost
nádraží v centru x + z miliard "jednorázově" (z = rozdíl mezi přestavbou v odsunuté poloze a stavbě v centru)
Vzniká nám jednoduchá soustava rovnic závislá v podstatě na životnosti nádraží. Vzhledem k tomu, že nádraží se nepřestavují na několik málo let, i laik poměrně lehce odvodí, která z variant se jeví výhodněji.
Přesun Zvonařky byl proveden před mým příchodem do Brna, nemám proto dostatek informací k posouzení
K jiným tématům než dopravním se mohu jako odborník těžko vyjádřit, neboť jsem studoval DFJP a ne lékařství nebo ekonomiku zdravotnictví. Stěhování úrazovky bych byl schopen posoudit pouze z dopravního hlediska, na ostatní nemám potřebné znalosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










