..: Jak naplnit prázdný vlak do Čech? :..

Ilustrační obrázekOpole, Olomouc - Nedávno proběhla médii zpráva o prázdných vlacích z Jeseníku do Opole. Shodou okolností vyšel ještě dva dny předtím v internetové verzi Nowe trybuny Opolske velmi podobný článek. Neuškodí podívat se na problém z druhé strany hranice. Polský deník v něm upozorňuje na příčiny nízké obsazenosti vlaků a snaží se nabídnout i možná řešení.

Vlakem z Opole do Jeseníku nejezdí mnoho lidí. Češi to chtějí změnit. "Neočekávali jsme davy pasažérů, ale mezinárodním vlakem Opole - Ostružná jezdí příliš málo lidí. Hranice překračuje jen několik osob denně," říká nespokojeně Petr Polášek, člen rady Olomouckého kraje. "Může se ukázat, že dotace nevystačí na udržení tohoto spoje."

Ročně česká strana doplácí za tuto trasu 4 milióny korun. Podobnou částku doplácí společnosti PKP Prewozy Regionalne i polské ministerstvo dopravy. Dopravci obsluhují společnou trať, každý na své straně hranice. Vlak z Opole do Jeseníku vyjel poprvé koncem ledna tohoto roku. V létě a v zimní sezóně jezdí denně (odjezd z Opole 5:50, návrat z Ostružné v 17:10).

"Jel jsem jednou tím vlakem z Opole. Do Nysy byl zcela plný, ale zde všichni vystoupili a do Głuchołaz jsem jel sám," vykládá Andrzej Perucki, nadšený turista z Głuchołaz. "A přitom pro turisty je to dokonalé spojení i v létě. Je možné se ráno jednoduše dostat přímo k lanovce na Šerák a vyrazit na nádherný výlet."

Čeští krajští zastupitelé přemýšlejí, jak přitáhnout pasažéry. Existuje návrh, podle nějž by bylo možné zkrátit čas jízdy a přidat vagón pro převoz jízdních kol."Nemůžeme zrušit zastavování na stanicích mezi Nysou a Opolí, protože nemůžeme zbavit obyvatele těchto obcí železničního spojení," odpovídá Piotr Rymaszewski z Opolskich Przewozow Regionalnych. "A speciální wagóny na převoz kol nemáme. Je však možné vyřešit jisté technické problémy, což pak povede k rychlejšímu cestování."

Vedení města Głuchołazy doufá v to, že se od příštího roku podaří zprovoznit zastávku v centru města. Nyní je třeba na hlavní nádraží jít až 3 km.

Poznámka na závěr

"Předposlední odstavec fakticky vystihuje celý přístup PKP PR k železniční dopravě. Až ironicky zní starost o obyvatele, které nemohou zbavit spojení. Přitom na jiných, často důležitějších tratích, se ruší jeden spoj za druhým, takže často zůstanou na trati z kdysi hustým provozem jen dva až tři páry vlaků za den," píše ve svém komentáři k tomuto článku na ŽelPage jeho autor a jako příklad uvádí tzv. Podsudetskou magistrálu. Vzápětí pokračuje: "Co se týká úseku Nysa - Kiedzerzyn - Kozle, tak zde není situace o moc lepší. Pravidelně jezdí bez omezení jen tři páry. Další dva páry pak jezdí jen v pracovní dny, jeden jezdí mimo neděle, jen o svátcích a prázdninách přibývá ještě jeden pár rychlíků. Na tyto vlaky prakticky nexistují rozumné přestupní vazby. Přitom ještě před pár lety zde byl provoz dvojnásobný, jedná se o dvojkolejnou trať. Proto je poněkud zváštní mluvit o tom, že nejde vzít lidem spojení, když na trati fakticky regionálního charakteru jezdí pět párů denně bez omezení plus jeden ranní pouze v pracovní dny. Na polské poměry je totiž pět párů bez omezení na takovéto trati poměrně hodně.

zdroj: Nowa trybuna Opolska


Casey_R | 26.8.2007 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Budulinek4  mail  
27.08.2007 (21:10)  
Nebylo by jednodušší zavést přípoj z Glucholaz od Jeseníku/Ostravy ?
Minimálně tím odpadne jeden nesmyslný přepřah.
registrovaný uživatel Budulinek4  mail  
27.08.2007 (21:06)  
waszyn:
S tím autobusem mě to přesně napadlo :-)))
Být občanem Olomouckého kraje, tak by mi vadilo, že vyhazuje 4 milióny na prázdný vlak. Kdyby ten vlak jel alespoň ze Šumeprka, ale z Ostružné bez vazeb je k ničemu, navíc ty nesmyslné prostoje v Glucholazech a Nyse...
To ještě nic není, jako hlavní problém vidím tarif, kdy i ve 2 lidech je levnější jet autem. Každý nemá režijku nebo žaludek na to jet o hodinu déle v kožence.
registrovaný uživatel waszyn 
27.08.2007 (10:13)  
Zajimalo by me zda si CD a PKP udelaly pred zavedenim tohoto spoje udelat nejaky marketingov pruzkum, nebo bylo jedinym duvodem zavedeni existujici kolejovy svrsek?
A kdyz tim stejne nejdou vozit kola tak proc radsi kraj nezadotuje autobusovy spoj? Doba jizdy by byla lehce pod 2 hodiny a urcite by to stalo min nez ty 4 miliony... Vzhledem k razeni techto vlaku by mi toto reseni prislo dokonce i ekologictejsi:)
27.08.2007 (14:33)  


Jediným důvodem zavedení bylo, aby jste se mohl blbě zeptat. Takže pro méně chápavého to shrnu:
1) Potenciál cestujících tam je. Stačí si zajet na Ramzovou a zjistíte, že minimálně třetina turistů jsou Poláci. V zimě jsou to až dvě třetiny. Na to nemusím být, žádný expert abych poznal auta s polskou SPZ a že slyším víc polštiny jak češtiny. Pokud by se jen polovinu z nich podařilo, dostat do toho vlaku, tak bude narvaný až k prasknutí a současné dva vagony rozhodně stačit nebudou.
2) Vlak si objednal Olomoucký kraj spolu s Opolským vojvodstvím. Olomoucký kraj počítal s tím, že s ním budou jezdit především v zimě Poláci k nám na hory a naopak Opolské vojvodství počítalo s tím, že naši budou jezdit v létě do Polska. Že je v Polsku za čím jezdit jsem už tady několikrát psal.
3) Proč tím skoro nikdo nejezdí už jsem také psal. Nepřiměřeně dlouhá jízdní doba, prakticky nemožnost pro Poláky dostat se na tento vlak, pokud nejsou z Opole, Nysy nebo městeček a vesnic u trati. Pokud by to chtěl využít někdo z Vratislavi, Kedzierzyna, Brzegu a jiných měst, mají smůlu protože přestupní vazby jsou neúměrně dlouhé. Přitom by se takových cestujících našlo dost.
4) Aby s tím někdo jezdil do Polska, je třeba aby se Opolské vojvodství postaralo o svou propagaci minimálně v Olomouckém a Moravskoslezském kraji tak, aby si lidé uvědomili, že tam stojí za to jet.
5) ČD mohou pro zlepšení udělat pouze dvě věci. Zařadit tam půlhytlák pro přepravu kol a Olomoucký kraj, popř. Opolské vojvodství by je měli tlačit k zlepšení přestupních vazeb v Głuchołazech na vlaky od Ostravy. Zbytek je na straně PKP, kde je ovšem nejčastější odpověď "Nie da sie."
6) PKP musí pod tlakem Opolského vojvodství převést vlak z kategorie osobní do kategorie rychlík, nestát na každé mezi mezi Nysou a Opolí a zkrátit postoje v Nyse a Głuchołazech. Lokomotivu lze vyměnit nebo přepřáhnout během pěti minut. Sám jsem toho byl minulý týden svědkem, kdy v Głuchołazech i Nyse byla lokomotiva přepřáhnuta za cca 5 - 10 minut a vlak pak ještě dvacet minut do odjezdu jen stál u peronu.
7) Vše výše uvedené je stejně jen ad hoc řešení. Skutečné systémové řešení je obnovit pravidelný provoz do Głuchołaz. Pak nebude třeba vymýšlet speciální vlaky, popř. ty mohou zůstat jako doplňkové.
8) Vysvětlovat tohle vše někomu, kdo za všech okolností prosazuje rušení a náhradu autobusy, nemá smysl. Běžte do Polska a tam si notujte s betonem PKP, jak tím že rušíte vlaky, prospíváte železniční dopravě. Jste totiž úplně stejný jako PKP. Místo, aby jste hledal řešení, jak dostat do vlaku cestující, tak umíte jen "Nie da sie" a jediné řešení, které umíte navrhnout, je zrušit vlak.
registrovaný uživatel DK 
27.08.2007 (8:56)  
Obávám se, že se situace vyřeší jednoduše. Vlaky v dalším grafikonu nebudou jezdit vůbec, nebo jen v části trasy :-((
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.08.2007 (8:45)  
obávám se, že obsazenost platícími cestujícími je a bude určující. A nemyslím, že je to tak špatně.
27.08.2007 (9:18)  


Jistě špatně to není. Vozit vzduch nejde. Ale první je zapotřebí se postarat, aby ti cestující do toho vlaku vůbec vlezli. A v tom má velké možnosti jak Olomoucký kraj, tak především Opolské vojvodství. Nejde čekat, že se zavede vlak a lidi začnou houfně jezdit. Je třeba ho propagovat. Z vlastní zkušenosti vím, že většina lidí si myslí, že v Polsku stojí za vidění akorát tak Krakov. Opolské vojvodství by proto měl propagovat své turistické atrakce minimálně v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Oba by měli tlačit na dopravce, aby spoj zatraktivnil, tak jak už jsem psal níže. Se zbytkem bych se už opakoval. Ale opět opakuji, že rušení musí být až krajní možnost. Potenciál cestujících tu určitě je. Navíc zde je otázkou, proč jsme tedy pak usilovali sedumnáct let o znovu otevření Głuchołaz pro osobní dopravu, když bychom je prakticky po roce zařízli tím, že se nebude jak dostat dále. Nejde jen zavést vlak a čekat, že se cestující objeví sami.
27.08.2007 (7:33)  
Tedy jde teď o to, jaký vztah mezi sebou má Olomoucký kraj a Opolské vojvodství. Jak komunikují, jak se dokáží domluvit na případných změnách. Osobně to vidím bledě. Casey_R - nechceš napsat normální, pozitivní dopis s tvými návrhy na Olomoucký kraj a Opolské vojvodství?
Technická poznámka - v nadpise raději užít "do Česka" nebo "na Moravu".
27.08.2007 (8:13)  


O dopise pouvažuju. Co se týče nadpisu, tak se omlouvám. Vzniklo to při překladu. Na vině je částečně také spřízněnost polštiny s češtinou.:-) Poláci běžně nerozlišují mezi Moravou a Čechami. Takže když tam byl nadpis "Jak wypełnić pusty pociąg do Czech?", tak nad tím už člověk moc neuvažuje, i když by měl.:-) Pro ně jsme všichni Češi. Ono s tou geografií je to vůbec složité. Úplně správně by se mělo mluvit o Slezsku a Moravě, protože Jeseník leží ještě ve Slezsku, ale Ostružná už jestli se nepletu, je na Moravě. Ale to je detail.:-)
26.08.2007 (21:56)  
Omlouvám se za chybně uvedenou informaci, že projekt Opole Takt 2011 připravil Obywatelski komitet obrony kolei na Opolszczynie (OKOKO). Projekt je dílem Biura Koordynacji Komunikacji Kolejowej, OKOKO byl pouze spolúčastníkem při tvorbě. Taktéž se omlouvám za informaci, že mělo být prodlouženo vozební rameno Brzeg - Nysa do Głuchołaz. Ve skutečnosti mělo jít o prodloužení ramene Opole - Nysa. Pro případné zájemce, projekt lze nalézt zde http://www.zm.org.pl/?a=opole_takt_2011 .
26.08.2007 (21:21)  
Jak píše Casey_R, problém je v řešitelných dimezích. Poláků jezdí do Jeseníků mraky, leč nemají důvod užívat vlak... . Otázkou je, jestli se to posune k lepšímu než spoje zruší. Bylo by špatné zrušit spoje hned po prvním roce. Chce to nátlak z Olomouckého kraje na PKP.
26.08.2007 (21:32)  


No spíše by měl Olomoucký kraj tlačit na Opolské vojvodství. To je jeho přirozený partner a to pak na PKP. Navíc je i v zájmu Opolského vojvodství, aby naopak přitáhlo co nejvíce lidí od nás, protože má turistům co nabídnout. Namátkou jen Otmuchowské a Nyské jezero pro milovníky vodních sportů. Samotná Opole je turisticky taktéž velmi atraktivní.
26.08.2007 (18:16)  
Precla, redwhitepower: http://gvd.kvalitne.cz/soubory/navrh-kjr-2008.pdf
Před samotným vydáním se ale vždycky změní a to pořádně:-)
registrovaný uživatel Precla 
26.08.2007 (16:34)  
Ten jízdní řád na příští rok by mě taky zajímal.. Tyhle nevýdělečný spoje bych buď zrušil, anebo by je měli hradit kraje, nebo obce, které ty spoje chtějí.. ale jestli je opravdu prázdný.. Asi zrušit.
26.08.2007 (20:53)  


Právě že jej hradí kraje. U nás jej hradí Olomoucký kraj. V Polsku jej sice financuje ministerstvo dopravy, ale v úseku Opole - Nysa jej financuje Opolské vojvodství. Tuto informaci jsem zjistil včera, proto není v článku zahrnuta. Prázdné je to právě z důvodů uvedených ať již v této zprávě nebo ve zprávě předchozí. Tedy neskutečně dlouhá jízdní doba, nemožnost naložit kolo a pak hlavní důvod, že na tento vlak prakticky neexistují rozumné přestupní vazby, dlouhé postoje v Nyse a GŁuchoŁazích. Vše relativně snadno řešitelné problémy. To by ovšem o tom musel rozhodovat někdo jiný než PKP Przewozy regionalne. Ne nadarmo se v Polsku mluví o jejich vedení jako o "betonu". A ještě něco. Mluvíte přesně jako ten beton. Než hledat řešení, raději to zrušíme, vždyť tím stejně nikdo nejezdí. Podle vaší logiky, by se pak nemusel ani znovuotvírat přechod v Głuchołazech. Vždť tam stejně vystupuje jen pár lidí. Uvědomte si, že ten vlak byl prakticky vydupán ze země. Ještě v listopadu minulého roku to vypadalo, že bude přechod, ale nubude se jak dál dostat do vnitrozemí. Míč je momentálně spíše na polské straně. U nás jde maximálně udělat to, že se třeba zařadí půlhytlák na přepravu kol, lepší poloha vlaků od Ostravy, aby bylo možné pohodlně v Głluchołazech přestupovat ne jako dnes, kdy vlak od Ostravy je tam ráno již hodinu před vlakem Jeseník - Opole a vlak z Jeseníku do Ostravy odjíždí z Głuchołaz půl hodiny před příjezdem vlaku od Opole a další vlak na Ostravu jede až za dvě hodiny. Ale tím naše možnosti asi tak končí. Zbytek záleží na PKP a Opolském vojvodství. Jediné sytémové řešení je však obnovit na této trati pravidelnou dopravu. Jak jsem již zmiňoval ve svém komentáři k minulému článku, Obyvatelski komitet obrony kolei na Opolszczyne, který až do loňských voleb do sejmu Opolského vojvodství spolupracoval s úředem maršálka na zlepšení železniční dopravy ve vojvodství, což mělo jednoznačně pozitivní efekt. Přibývalo spojů, byl obnoven provoz na dvou tratích. Díky tomu bylo Opolské vojvodství považováno za vojvodství s nejlepší železniční politikou v Polsku. Po volbách byl však komitét odstaven a ponechána volná ruka PKP PR. Výsledkem bylo, že týden před tím, než měl vejít v platnost nový JŘ, byla zastavena doprava na trati Brzeg - Nysa, která zde byla obnovena před pouhými dvěmi lety. K tomu byli drasticky seškrtány spoje na dalších tratích s vyděračským požadavkem, že pokud se zvýší dotace, budou spoje obnoveny. Takže tento komitét, měl projetkt Opole - takt 2011, kdy se podle něho měly přidávat každý rok spoje podle finančních možností vojvodství tak, aby v roce 2011 jezdily vlaky v taktu. zároveń měli probíhat nákupy nových motorových vozů, které by zlevnili provoz a umožnili přidávat spoje. No a součástí tohoto projektu mj. bylo obnovení provozu na dalších tratích, mj. právě do Głuchołaz. Mělo k tomu dojít tak, že se prodlouží vozební rameno na trati Brzeg - Nysa a vlaky budou pokračovat až do Głuchołaz. To se však nestalo, provoz na trati Brzeg - Nysa byl zastaven (přitom rok předtím byli provedeny opravy trati, čímž bylo možné zvednout rychlost pro motoráky na 70km/h) a veškeré přestupní vazby předtím pracně vybudované rozbity. Na závěr už snad jen to, že Głuchłazy jsou bývalé lázeňské město a dnes je zde velké sanatorium pro léčbu nervových onemocnění a jsou vyhledávaným dovolenkovým místem. Tudíž by si dobrou žel. dopravu zasloužily.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko