Opole, Olomouc - Nedávno proběhla médii zpráva o prázdných vlacích z Jeseníku do Opole. Shodou okolností vyšel ještě dva dny předtím v internetové verzi Nowe trybuny Opolske velmi podobný článek. Neuškodí podívat se na problém z druhé strany hranice. Polský deník v něm upozorňuje na příčiny nízké obsazenosti vlaků a snaží se nabídnout i možná řešení.
Vlakem z Opole do Jeseníku nejezdí mnoho lidí. Češi to chtějí změnit. "Neočekávali jsme davy pasažérů, ale mezinárodním vlakem Opole - Ostružná jezdí příliš málo lidí. Hranice překračuje jen několik osob denně," říká nespokojeně Petr Polášek, člen rady Olomouckého kraje. "Může se ukázat, že dotace nevystačí na udržení tohoto spoje."
Ročně česká strana doplácí za tuto trasu 4 milióny korun. Podobnou částku doplácí společnosti PKP Prewozy Regionalne i polské ministerstvo dopravy. Dopravci obsluhují společnou trať, každý na své straně hranice. Vlak z Opole do Jeseníku vyjel poprvé koncem ledna tohoto roku. V létě a v zimní sezóně jezdí denně (odjezd z Opole 5:50, návrat z Ostružné v 17:10).
"Jel jsem jednou tím vlakem z Opole. Do Nysy byl zcela plný, ale zde všichni vystoupili a do Głuchołaz jsem jel sám," vykládá Andrzej Perucki, nadšený turista z Głuchołaz. "A přitom pro turisty je to dokonalé spojení i v létě. Je možné se ráno jednoduše dostat přímo k lanovce na Šerák a vyrazit na nádherný výlet."
Čeští krajští zastupitelé přemýšlejí, jak přitáhnout pasažéry. Existuje návrh, podle nějž by bylo možné zkrátit čas jízdy a přidat vagón pro převoz jízdních kol."Nemůžeme zrušit zastavování na stanicích mezi Nysou a Opolí, protože nemůžeme zbavit obyvatele těchto obcí železničního spojení," odpovídá Piotr Rymaszewski z Opolskich Przewozow Regionalnych. "A speciální wagóny na převoz kol nemáme. Je však možné vyřešit jisté technické problémy, což pak povede k rychlejšímu cestování."
Vedení města Głuchołazy doufá v to, že se od příštího roku podaří zprovoznit zastávku v centru města. Nyní je třeba na hlavní nádraží jít až 3 km.
Poznámka na závěr
"Předposlední odstavec fakticky vystihuje celý přístup PKP PR k železniční dopravě. Až ironicky zní starost o obyvatele, které nemohou zbavit spojení. Přitom na jiných, často důležitějších tratích, se ruší jeden spoj za druhým, takže často zůstanou na trati z kdysi hustým provozem jen dva až tři páry vlaků za den," píše ve svém komentáři k tomuto článku na ŽelPage jeho autor a jako příklad uvádí tzv. Podsudetskou magistrálu. Vzápětí pokračuje: "Co se týká úseku Nysa - Kiedzerzyn - Kozle, tak zde není situace o moc lepší. Pravidelně jezdí bez omezení jen tři páry. Další dva páry pak jezdí jen v pracovní dny, jeden jezdí mimo neděle, jen o svátcích a prázdninách přibývá ještě jeden pár rychlíků. Na tyto vlaky prakticky nexistují rozumné přestupní vazby. Přitom ještě před pár lety zde byl provoz dvojnásobný, jedná se o dvojkolejnou trať. Proto je poněkud zváštní mluvit o tom, že nejde vzít lidem spojení, když na trati fakticky regionálního charakteru jezdí pět párů denně bez omezení plus jeden ranní pouze v pracovní dny. Na polské poměry je totiž pět párů bez omezení na takovéto trati poměrně hodně.
zdroj: Nowa trybuna Opolska

Minimálně tím odpadne jeden nesmyslný přepřah.
S tím autobusem mě to přesně napadlo :-)))
Být občanem Olomouckého kraje, tak by mi vadilo, že vyhazuje 4 milióny na prázdný vlak. Kdyby ten vlak jel alespoň ze Šumeprka, ale z Ostružné bez vazeb je k ničemu, navíc ty nesmyslné prostoje v Glucholazech a Nyse...
To ještě nic není, jako hlavní problém vidím tarif, kdy i ve 2 lidech je levnější jet autem. Každý nemá režijku nebo žaludek na to jet o hodinu déle v kožence.
A kdyz tim stejne nejdou vozit kola tak proc radsi kraj nezadotuje autobusovy spoj? Doba jizdy by byla lehce pod 2 hodiny a urcite by to stalo min nez ty 4 miliony... Vzhledem k razeni techto vlaku by mi toto reseni prislo dokonce i ekologictejsi:)
1) Potenciál cestujících tam je. Stačí si zajet na Ramzovou a zjistíte, že minimálně třetina turistů jsou Poláci. V zimě jsou to až dvě třetiny. Na to nemusím být, žádný expert abych poznal auta s polskou SPZ a že slyším víc polštiny jak češtiny. Pokud by se jen polovinu z nich podařilo, dostat do toho vlaku, tak bude narvaný až k prasknutí a současné dva vagony rozhodně stačit nebudou.
2) Vlak si objednal Olomoucký kraj spolu s Opolským vojvodstvím. Olomoucký kraj počítal s tím, že s ním budou jezdit především v zimě Poláci k nám na hory a naopak Opolské vojvodství počítalo s tím, že naši budou jezdit v létě do Polska. Že je v Polsku za čím jezdit jsem už tady několikrát psal.
3) Proč tím skoro nikdo nejezdí už jsem také psal. Nepřiměřeně dlouhá jízdní doba, prakticky nemožnost pro Poláky dostat se na tento vlak, pokud nejsou z Opole, Nysy nebo městeček a vesnic u trati. Pokud by to chtěl využít někdo z Vratislavi, Kedzierzyna, Brzegu a jiných měst, mají smůlu protože přestupní vazby jsou neúměrně dlouhé. Přitom by se takových cestujících našlo dost.
4) Aby s tím někdo jezdil do Polska, je třeba aby se Opolské vojvodství postaralo o svou propagaci minimálně v Olomouckém a Moravskoslezském kraji tak, aby si lidé uvědomili, že tam stojí za to jet.
5) ČD mohou pro zlepšení udělat pouze dvě věci. Zařadit tam půlhytlák pro přepravu kol a Olomoucký kraj, popř. Opolské vojvodství by je měli tlačit k zlepšení přestupních vazeb v Głuchołazech na vlaky od Ostravy. Zbytek je na straně PKP, kde je ovšem nejčastější odpověď "Nie da sie."
6) PKP musí pod tlakem Opolského vojvodství převést vlak z kategorie osobní do kategorie rychlík, nestát na každé mezi mezi Nysou a Opolí a zkrátit postoje v Nyse a Głuchołazech. Lokomotivu lze vyměnit nebo přepřáhnout během pěti minut. Sám jsem toho byl minulý týden svědkem, kdy v Głuchołazech i Nyse byla lokomotiva přepřáhnuta za cca 5 - 10 minut a vlak pak ještě dvacet minut do odjezdu jen stál u peronu.
7) Vše výše uvedené je stejně jen ad hoc řešení. Skutečné systémové řešení je obnovit pravidelný provoz do Głuchołaz. Pak nebude třeba vymýšlet speciální vlaky, popř. ty mohou zůstat jako doplňkové.
8) Vysvětlovat tohle vše někomu, kdo za všech okolností prosazuje rušení a náhradu autobusy, nemá smysl. Běžte do Polska a tam si notujte s betonem PKP, jak tím že rušíte vlaky, prospíváte železniční dopravě. Jste totiž úplně stejný jako PKP. Místo, aby jste hledal řešení, jak dostat do vlaku cestující, tak umíte jen "Nie da sie" a jediné řešení, které umíte navrhnout, je zrušit vlak.
Technická poznámka - v nadpise raději užít "do Česka" nebo "na Moravu".
Před samotným vydáním se ale vždycky změní a to pořádně:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











