Opole, Olomouc - Nedávno proběhla médii zpráva o prázdných vlacích z Jeseníku do Opole. Shodou okolností vyšel ještě dva dny předtím v internetové verzi Nowe trybuny Opolske velmi podobný článek. Neuškodí podívat se na problém z druhé strany hranice. Polský deník v něm upozorňuje na příčiny nízké obsazenosti vlaků a snaží se nabídnout i možná řešení.
Vlakem z Opole do Jeseníku nejezdí mnoho lidí. Češi to chtějí změnit. "Neočekávali jsme davy pasažérů, ale mezinárodním vlakem Opole - Ostružná jezdí příliš málo lidí. Hranice překračuje jen několik osob denně," říká nespokojeně Petr Polášek, člen rady Olomouckého kraje. "Může se ukázat, že dotace nevystačí na udržení tohoto spoje."
Ročně česká strana doplácí za tuto trasu 4 milióny korun. Podobnou částku doplácí společnosti PKP Prewozy Regionalne i polské ministerstvo dopravy. Dopravci obsluhují společnou trať, každý na své straně hranice. Vlak z Opole do Jeseníku vyjel poprvé koncem ledna tohoto roku. V létě a v zimní sezóně jezdí denně (odjezd z Opole 5:50, návrat z Ostružné v 17:10).
"Jel jsem jednou tím vlakem z Opole. Do Nysy byl zcela plný, ale zde všichni vystoupili a do Głuchołaz jsem jel sám," vykládá Andrzej Perucki, nadšený turista z Głuchołaz. "A přitom pro turisty je to dokonalé spojení i v létě. Je možné se ráno jednoduše dostat přímo k lanovce na Šerák a vyrazit na nádherný výlet."
Čeští krajští zastupitelé přemýšlejí, jak přitáhnout pasažéry. Existuje návrh, podle nějž by bylo možné zkrátit čas jízdy a přidat vagón pro převoz jízdních kol."Nemůžeme zrušit zastavování na stanicích mezi Nysou a Opolí, protože nemůžeme zbavit obyvatele těchto obcí železničního spojení," odpovídá Piotr Rymaszewski z Opolskich Przewozow Regionalnych. "A speciální wagóny na převoz kol nemáme. Je však možné vyřešit jisté technické problémy, což pak povede k rychlejšímu cestování."
Vedení města Głuchołazy doufá v to, že se od příštího roku podaří zprovoznit zastávku v centru města. Nyní je třeba na hlavní nádraží jít až 3 km.
Poznámka na závěr
"Předposlední odstavec fakticky vystihuje celý přístup PKP PR k železniční dopravě. Až ironicky zní starost o obyvatele, které nemohou zbavit spojení. Přitom na jiných, často důležitějších tratích, se ruší jeden spoj za druhým, takže často zůstanou na trati z kdysi hustým provozem jen dva až tři páry vlaků za den," píše ve svém komentáři k tomuto článku na ŽelPage jeho autor a jako příklad uvádí tzv. Podsudetskou magistrálu. Vzápětí pokračuje: "Co se týká úseku Nysa - Kiedzerzyn - Kozle, tak zde není situace o moc lepší. Pravidelně jezdí bez omezení jen tři páry. Další dva páry pak jezdí jen v pracovní dny, jeden jezdí mimo neděle, jen o svátcích a prázdninách přibývá ještě jeden pár rychlíků. Na tyto vlaky prakticky nexistují rozumné přestupní vazby. Přitom ještě před pár lety zde byl provoz dvojnásobný, jedná se o dvojkolejnou trať. Proto je poněkud zváštní mluvit o tom, že nejde vzít lidem spojení, když na trati fakticky regionálního charakteru jezdí pět párů denně bez omezení plus jeden ranní pouze v pracovní dny. Na polské poměry je totiž pět párů bez omezení na takovéto trati poměrně hodně.
zdroj: Nowa trybuna Opolska

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











