..: Tunely pod pražským Vítkovem jsou před dokončením :..

Ilustrační obrázekPraha - Již jen pár týdnů se bude pracovat na tunelech pod vrchem Vítkov. Práce totiž probíhají se značným náskokem, který umožní jejich dřívější otevření o dva roky. Tunely jsou součástí Nového spojení a nahradí současnou jednokolejnou trať mezi výhybnou Vítkov a hlavním nádražím. Původně bylo jejich otevření naplánováno na rok 2010, nyní již na prosinec 2008. Samotné tunely budou dokončeny ještě letos. Nyní se dodělávají chodníky, podlahy a instalují se technologie. Začátkem příštího roku se začne s pokládkou kolejí a montáží trolejí.

Tunel blíže ke Karlínu bude dlouhý 1316 metrů, z nichž 1151 je ražených. Bude dvoukolejný a propojí hlavní nádraží s nádražím Libeň. Společnost Subterra na něm začala pracovat v srpnu 2005. Tunel blíže k Žižkovu je dlouhý 1365 metrů, z toho 1251 metrů je ražených. Práce zahájila firma Metrostav v květnu 2005. Také v něm budou dvě koleje pro obousměrné propojení hlavního nádraží s nádražím Vysočany a Holešovicemi.

Ilustrační obrázek

Součástí Nového spojení budou také mosty. Asi nejvýznamnější je 322 metrů dlouhá východní estakáda Sluncová. Na ní se v současnosti stavějí pilíře, opěry a nosné konstrukce. Nosná konstrukce další estakády se rýsuje i nad Husitskou ulicí. Tříkolejný most na Balabence je již hotový, stejně tak i silniční estakáda mezi Krejcárkem a Palmovkou, která byla otevřena loni v prosinci. Mezi jednotlivými stavbami se pracuje již i na samotném kolejovém tělese.

Původně měly vlaky železničním uzlem projíždět až v roce 2010. Díky novým technologiím se stavba o dva roky zkrátila. V roce 2009 budou trať čekat už jenom dokončovací práce, jakými je například výsadba zeleně. "Je jasné, že tento projekt nebylo možné vytvořit bez někdy výrazných omezení dopravy jak silniční, tak i železniční, i proto jsme velmi rádi, že se dobu výstavby podařilo výrazně zkrátit," citovala agentura ČTK Jana Mitlöhnera ze společnosti Skanska. Na Novém spojení se začalo pracovat v roce 2004.

Zdroj: Deník Metro 22.8.2007 (původem ČTK), letecké foto: Ondřej Franěk


Honza Beránek / JTB | 23.8.2007 (14:28)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (old) 
28.08.2007 (14:20)  
edel:Mate nekdo nejake technicke parametry estakad a tunelu

Podrobnosti najdeš na:
http://www.novespojeni.cz/technicke_udaje.php
registrovaný uživatel Petr Mareš  mail  
26.08.2007 (12:19)  
To se to stavi, kdyz nebyla zadna zima... ale je to dobre, ze to bude driv.
24.08.2007 (20:21)  
Vždycky když se zdá, že se věci začínají dařit, bylo něco přehlédnuto.
24.08.2007 (13:33)  
Zajímavé, že se mi strejda co tam tomu velí nepochlubil, že to má tak rychlo udělané, přitom se strachoval, aby to sthihli včas.. Borci...
registrovaný uživatel edel 
24.08.2007 (9:32)  
Mate nekdo nejake technicke parametry estakad a tunelu, co se tyka navrhovych a hlavne provoznich rychlosti? Zajima me jak hodne casove se zkrati cestovni doba z Libne na Hlavni nadrazi.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
24.08.2007 (7:33)  
NIcKON: Stavební firma (většinou) neušetří fakturačně na zkrácení terrmínu. Její zisk je druhotný: uvolní si kapacity (lidi i techniku) a tu může využít na jiné stavbě (se kterou se původně nepočítalo). Zisk z této další stavby je vlastně zisk firmy za zkrácení předchozí zakázky.
Investor ale může šetřit náklady: většinou ho při jednání se stavební firmou zastupují techničtí dozoři investora. Pokud je cena sjednána hodinovou sazbou (nikoliv procentem z nákladů stavby), bude investor šetřit. Stejně může šetřit u plateb za autorský dozor projketanta, koordinátora bezpečnosti práce (při sjednané hodinové sazbě). Při stavbě většinou dochází i k dočasnému záboru pozemků cizích vlastníků - to bývá zpoplatněno. Při zkrácení termínu se platby sníží. Toť asi vše co by se dalo přímo vyčíslit.

Ještě k termínům staveb. Je něco jiného, je-li investorem soukromá firma: ta má buď dostatečné vlastní zdroje a nebo zajištěny úvěry - a její snahou je už při výběru stavební firmy domlouvat co nejkratší lhůtu výstavby (dokončená stavba začne vyrábět a investor má zisk!) U víceletých zakázek financovaných ze státního rozpočtu (či zdrojů EU) je problém v tom, že investor dopředu nikdy neví kolik peněz v kterém roce dostane - státní rozpočet je schválen vždy jen na jeden rok. Proto při zahájení stavby je odhadnuto cash flow, jak by asi mohly peníze ze státního rozpočtu chodit (a investor musí každoročně znovu žádat, dokládat kilogramy dokladů, tabulek...). A občas (!) se podaří upravit tok financí tak, že je možno stavby zkrátit.
To je vysvětlení, proč se některé stavby tak vlečou. Jako občasní řidiči se občas divíte, že se kousek cesty opravuje třeba dva roky. Ano, technicky a technologicky se to dá stihnout během několika měsíců, ale z důvodu omezených finančních zdrojů jsou stavby rozděleny na dva (i více) let.
23.08.2007 (16:46)  
Intercooler i ostatní:
Den otevřených dveří bude v sobotu 13. října. Prohlídka pro novináře (včetně ŽP:-) pravděpodobně ještě dříve.
Začátkem roku 2008, až se budou pokládat koleje a instalovat trolejové vedení, pak novináři určitě také nepřijdou zkrátka:-)

NIcKON a ostatní
Přesná informace je, že NS bude ZPROVOZNĚNO koncem roku 2008, samotná stavba pak bude DOKONČENA v roce 2009 (zeleň, terénní úpravy atd...)

Na východní části stavby probíhá výstavba pilířů, opěr a nosné konstrukce
estakády Sluncová, tříkolejný železniční most na Balabence je již zcela
dokončen a intenzivně se pracuje na nových tratích. Na západní části stavby
vzniká nosná konstrukce estakády Masarykovo nádraží a přemosťuje se Husitská
ulice. Také probíhá kompletní rekonstrukce provozní budovy Křenovka poblíž
Hlavního nádraží.
23.08.2007 (16:15)  
No, aspoň něco se zdánlivě urychlilo. Snad to nebylo na úkor kvality, věřme, že ne. Náklady na stavbu se neušetří, ale to už tu bylo rozebráno. Nevíte, zda se ještě chystá nějaká "exkurze"? Byl jsem tam kdysi a byl to fakt zážitek, příjemná i když trochu zimhouřivá procházka. Třeba budou hodný a ještě nějaký otevřený dveře (vím, tunel žádný nemá) :) udělají, když mají náskok...
23.08.2007 (15:56)  
Co vím, tak původně se podle projektu mělo končit dříve, jenže nebyly peníze, takže SŽDC vypsala výběrové řízení na stavbu delší cca o dva roky. Ale peníze se nakonec našly, takže po dotazu, jestli to stavbaři zvládnou kapacitně, a jejich souhlasné odpovědi, se dohodlo, že se stavba urychlí na původní termín. Čili na nákladech se neušetří asi nicmoc.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
23.08.2007 (15:43)  
stoupa: Děkuji.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko