Čerčany - Z trestného činu obecného ohrožení chce policie obvinit tři zaměstnance železniční stanice Čerčany, kde 14. července vjel rychlík z Prahy do Českých Budějovic na obsazenou kolej a narazil do prázdného osobního vlaku. Strojvedoucí osobního vlaku zemřel, 20 lidí bylo zraněno. Nehodu vyšetřuje kromě policie také Drážní inspekce. Ta již dříve podezírala zaměstnance stanice, neboť rychlík dostal od výpravčího povolení projet a možnost zabránit srážce měli prý i dva signalisté. Nyní se čeká, až si všichni tři převezmou obvinění.
Inspektor Drážní inspekce Jan Kučera deníku Aktuálně.cz potvrdil, že pravěpodobně jsou za nehodu zodpovědní výpravčí a dva signalisté. Část viny zřejmě nese i strojvedoucí rychlíku, který vjel do stanice příliš rychle. Před srážkou výpravčí vysílačkou strojvedoucímu sdělil, že má kolej volnou, ale návěstidlo signalizovalo kolej obsazenou. Strojvedoucí se však návěstidlem neřídil a vjel do stanice jako kdyby byla kolej volná. Výpravčí a signalisté jsou od srážky vlaků postaveni mimo službu. Signalisté již dříve odmítli inspekci vypovídat a sháněli právního zástupce. Výslechy jsou naplánovány na následující týdny.
Zdroj: Aktuálně.cz

No tak se rychle probuď ze sna.
Cca polovina stanic v ČR je vybavena staničním zabzař umožňujícím vjezd na obsazenou kolej na návěst jinou, než PN (poznámka pro rejpaly - PN není určena k pravidelným jízdám na obsazenou kolej ani předpisama ani konstrukcí zabzař. PN slouží pouze jako návěst mimořádná, čili v nouzi. Jenže papalášoví na GŘ toho zneužívají a nařizují pravidelné používání PN pro vjezdy na obsazenou kolej).
Jinač já také sloužím na elektromechanice, čili na tom samém zabzař, co je v Čerčanech. Na mnoha tratích není žádné traťové zabezpečovací zařízení (jezdí se tam na telefonické dorozumívání), na většině lokálek je řízena doprava podle předpisu ČD D3 (tam není prakticky žádné TZZ a SZZ).
Z hlavních tratí uvedu pár stanic, kde je elektromechanika bez kontroly volnosti koleje:
Bubny, Masaryčka (tam se ale teď montuje ESA) celá trať 120 kromě Droužkovic a Března u Chomutova, Chomutov, Dobřichovice, Řevnice, Karlštejn, Praha Hor. Počernice, Zeleneč, Čelákovice, nejspíš Nymburk hl.n., Praha Vršovice Čekačky, Praha Hostivař, Všetaty, Některé stanice mezi Všetaty a Děčínem a mezi Prahou Vysočany (včetně) a Libercem (včetně), Děčín Východ, a další (prakticky na každé trati mimo zmodernizované úseky koridorů se nějaká taková stanice najde). Uvedl jsem především takové stanice, kde je možno projíždět rychlostí 60 až 100 km/h bez kontroly volnosti koleje zabezpečovacím zařízením, nebo jsou to stanice s rozsáhlým kolejištěm a složitým provozem.
U ČD, ostatně jako i u ostatních železnic, bohužel platí, že co trat, to jiný systém, nejenom zabzař, ale všeho.. Právě tyhle nedokonalosti a složitosti vedou k omylům.
Zjednodušit, dát plnou kontrolu obsluze při poruchách, a bude to lepší ne?
Co to tady blábolíte? Takový lži! Když to neznáte a nerozumíte tomu, tak to nevyhodnocujte.
Výpravčí nalitý nebyl, spletl se (to se může stát každému, i když v případě stavění vlak. cesty ve stanici, kde výpravčí nemá kontrolu volnosti koleje musí obzvlášť pečlivě dbát na správné odpočítání koleje. (Jen tak mimochodem, pokud mají v Čerčanech elektronický dopravní deník, pak i on svedl výpravčího k postavení na obsazenou hlavní kolej, neboť EDD sám přednastavuje staniční kolej, což v tomto případě byla právě ta obsazená kolej. Pokud chce výpravčí kolej změnit, musí číslo v tabulce na PC změnit ručně.) No a rutina je rutina. Rychlík vždycky jezdil po hlavní koleji.
Takže předpis je předpis, ale nic nezabezpečuje. Na zabezpečení slouží zabezpečovací zařízení. V Čerčanech je takové, které umožňuje postavit průjezd (na vjezdu volno, na odjezdu taky) po obsazené koleji a výpravčí nemá žádnou kontrolu obsazení koleje. Polohu výhybek má výpravčí pouze při vlakových cestách stavěných normální obsluhou, nebo při vlak. cestách stavěných mimořádnou obsluhou pro vjezd/odjezd z/na nesprávnou kolej. Ale při jízdě na PN, pokud kvůli poruše, či výluce zabzař nelze uzavřít závěr výměn, výpravčí nemá kontrolu polohy výhybek také (pouze se dotáže, jestli má signalista přeložený příslušný kolejový závěrník a pokud nelze tento přeložit, pak seignalista nadiktuje výpravčímu polohu výhybek a výkolejek - výpravčí si to kontroluje podle závěrové tabulky.
Na PN se smí jet rychlostí nejvýše 40 km/h s pohotovostí zastavit před vozidly stojícími, nebo stejným směrem jedoucími (to je POVINNOST), před špatně postavenými výhybkami či jinými překážkami a pokud možno i před vozidly protijedoucími.
PN na odd. návěstidle hradla, nebo automatického hradla nenařizuje jízdu výše uvedeným stylem.
Signalista nesmí mít spojení se strojvedoucími vlaků, protože nesmí strojvedoucím nic nařizovat (takže mu ani nemohl nic říct). Strojvedoucím vlaků dává pokyny jedině výpravčí, příp. dispečer, někdy vlakvedoucí, či průvodčí. Signalista dává strovedoucím vlaků pokyny pouze jako "prodloužená ruka" výpravčího.
Tohle jsi vyčetl kde? Tam o signalistovi nebyla řeč ,toto mu řekl výpravčí a ne žádný signalista. O žádné rychlosti ale nemluvil.
1) Žádná max 10 km/h
2) Jaký nákladní vlak?
3) Proč by byla výluka časovanou bombou? Snad zabezpečovací zařízení bez kontroly volnosti koleje, ne? Kdyby výluka nebyla a jel by po správné, tak by to do panťáku nahustil na zelenou, lepší?
4) Zvrtal to výpravčí, sdělil mu nepravdivou informaci. Samozřejmě je spoluvina i na strojvedoucím, ačkoliv on k tomu přišel jak slepej k houslím (viz výše - výpravčí zde ovládá zabzař bez zpětné vazby na obsazenost koleje = výpravčí ví víc než zabzař)
5) Trochu mi to připomíná jednu leteckou nehodu DHL a nějakých školáků nad Švýcarskem.
můžete mi prosím říct kde se to píše, že stojvedoucí musí jet přes stanici 10 km/h...pokud teda nemá rozkaz o pomalé jízdě?
Jen bych to chtěl vědět ať se podívám..protože o tom nic nevím...a to jsem si předpisy D 1 - D 3 přečetl celkem hodněkrát...
I kdybych byl na místě stojvenoucího a měl bych projet návěstí se zákazem vjezdu do stanice, pojedu i tak dle rozhledu a podle toho co mám za sebou taky podle váhy soupravy počtu kol (je na to takový listeček a tam se to přepočítává netuším jak se to jmenuje, jestli se to ještě vůbec používá). Jízdu bych uzpůsobil tomu, abych viděl na návěsti výhybek a dál co je na koleji hlavně kde ta překážka je. I kdyby mi pámbů přez vysílačku řekl jeď co to dá kámo - zakuř tomu - ten semafor tam není pro srandu. Musíme si uvědomit, že v tom rychlíku byli živí lidé, a to je zotpovědnost ne? Je dobré vědět, že mám volno, ale i tak bych jel pomalu max 30 km/h.
Toť názor člověka, který nevěří svím očím, že se na železnici i přez ty kvanta předpisů a zabezpečovací techniky něco vůbec takového může stát!!!!! to mi vysvětlete !!!!
I když se nad tím zamyslím z pohledu výpravčího - musel být asi nalitý, že řekne kravinu typu máš volno.. To tam jako nemá signální tabuly, kde je vidět kam je která výhibka přehozená? I kdyby tam to volno bylo, vždyť to nemá smysl, řešit to se strojvedoucím ne? on ten vlak to pár sekundové spoždění nažene na trati za stanicí ne?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











