Bern -
Velmi zajímavého vývoje investic do infrastrukrury jsou svědky ve Švýcarsku Během roku 2005 zde bylo investováno 4,2 miliardy franků do rozvoje silniční a 4,4 miliardy do železniční sítě. Toto je výrazné zvýšení investic do železnice, především oproti počátku devadesátých let, kdy byly do železnic investovány 2 miliardy a 3,8 miliardy do silnic. Tyto prostředky byly z velké části vynaloženy na realizaci projektů Bahn 2000 a nových alpských magistrál - Gotthardského a Lötschbergského alpského tunelu.
Porovnání přepravních výkonů vychází jednoznačně ve prospěch individuální dopravy s 96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů u veřejných dopravních prostředků. Přesto dochází ke zvýšení podílu veřejné dopravy oproti předchozímu roku z 20,4 na 21,8%. Toto je způsobeno realizací první části projektu Bahn 2000 se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Železnice tak v roce 2005 nabídla vyšší počet spojů, více systémových přestupních vazeb, zkrátila jízdní doby na některých tazích a zavedla půlhodinový takt mezi velkými centry. Veřejné dopravní prostředky tak během tohoto roku přepravily 1,9 miliardy cestujících.
Zajímavé je porovnání energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy. Celková spotřeba energie za rok 2005 dosáhla 870 terajoulu (1 TJ = 1012 J), přičemž část připadající na dopravu činí 290 TJ. Z toho na silniční dopravu připadá 78%, leteckou 18% a 4% na železnici.

Jenze to jaksi nikdo netvrdi...
Co se tyce toho, proc jde republiku prejet v aute za 8 hodin a proc to nejde ve vlaku, tak to urcite ve vlaku jde taky (snad). Problem je, ze ne kazdy zavod, ne kazdy rodinny barak, ne kazda vesnice ma zeleznicni vlecku, takze se to zbozi musi prekladat a tim se ztraci cas. Pokud to navic dela firma ala Ceske drahy, tak se tim ztraci hodne casu...
Jeste jednou - cena za prepravu v podstate nehraje roli. Roli hraje rychlost (a zde neni myslena rychlost v kilometrech za hodinu na silnici/zeleznici, ale spis v minutach cekani ve skladu).
Kdyz neco duleziteho nekam budu chtit poslat, tak se nebudu ptat kolik to stoji, ale kdy to dojde a co vsechno budu muset udelat pro odeslani. Pokud tim vsim je zvednout telefon, kterym si zavolam manika, kterej tu moji vec prevezme a da to jinymu manikovi, kterej to druhej den neporuseny preda, tak mi to staci a takhle to chci.
Jestli to pak jede autem, vlakem nebo to banda cernochu tlaci na krakaru je mi opravdu u prdele. Problem je, ze pro CD jsou tyhle sluzby (mluvim o malem nebo strednim zakaznikovi, ne o uhelnych dolech) sci-fi a ani kdyby se nalil bilion korun do infrastruktury, tak se s tim nic nezmeni...
Na trase Ostrava-Praha infrastruktura je hotova, ze? Zajisti mi CD door2door prepravu z Poruby na Staromak? Do ceho a kolik by bylo potreba investovat, aby se konecne zeleznici "pomohlo". I kdyz mezi OVA a PHA bude VRT, tak porad to ztroskota na tom, ze ten notebook, co chci do Prahy poslat nikdo z CD u mojich dveri nevyzvedne a potom s nim do prahy neposle jeden vagon. Misto toho ho budu muset zavest na nadrazi, tam bude tyden lezet nez se naplni vlak a v Praze si ho bude muset klient vyzvednout na nadrazi...
Takze vlak pouzivejme na dojizdeni do center aglomeraci, na stredne dlouhe trate, na prevozy objemnych nebo nespechajicich nakladu, ale nevnucujme lidem, aby vsechno resili vlakem. Jestli se o to budeme snazit, tak jedine, ceho se docili bude, ze lidem se zprotivi i ty prirozene zpusoby, jak vlak vyuzit...
BTW - treba rozvoz pizzy by jste taky chteli zajistovat vlakem?
M: Tak když si železnice na svou údržbu vydělá stejně málo jako silnice, jak mi vysvětlíte, že poplatek za dopravní cestu se na železnici pohybuje v řádu desítek korun za kilometr, zatímco na dálnici v řádu jednotek a na běžné silnici (rozpočítaná daň) jen v řádu desetin koruny za kilometr? Nemyslím teď stavbu nových, tam je návratnost dána využitím (závislým i na okolní síti). Ovšem podívám-li se na stav železnic, pak ty poplatky asi končí neznámo kde. Je-li jen trošku hrbolatá silnice, už každý řve, že se na ně dává málo (no jo, peníze jsou potřeba na dálnice) a přitom za ně nic neplatí. Železnice je naopak hrbolatá na většině sítě, a i za takovou trať se platí - ale to je nějak všem jedno. Řízení dopravy na silnicích si taky platíme všichni, na železnici ne...
No, další diskuse na toto téma pro mě nemá cenu, nebudu vám rozmlouvat, že je třeba více investovat do silnic, železnice ať se klidně rozpadne a je na okraji zájmu. Sám s tím stejně nic neudělám (na výrobcích ani není uvedeno, odkud jsou, čím se vezly, odkud jsou suroviny atd.), tak co. Mimochodem nevím, jak výstavba nových dálnic přispěje k lepší údržbě stávajících silnic tak, aby se na dírách nezabíjeli piráti, ale to už nechám na vás. Přeji příjemnou debatu.
Oni prostě "jen" hospodaří - pokud stačí I. třída, dálnice není, pokud stačí poloviční profil, tak se nestaví zbytečně celá dálnice. Modernizace na dráze, zvýšení rychlosti se dělají hlavně kvůli požadavkům grafikonu atd...
Rád bych nakupoval místní potraviny, ale jejich kvalita je natolik příšerná, že kupuji zahraniční výrobky. Proč kupovat české uzeniny, když jsou to spíše přesolené nápoje, které si doma mohu udělat mnohem levněji. O pečivu tu již zmínka byla... Jak jsem zjistil, mám zhruba třetinovou spotřebu (co do množství). Tudíž díky mě jsou menší požadavky na silniční dopravu, která je na zásobování nejvhodnější. Při podobném chování alespoň poloviny národa to bude na našich silnicích vypadat úplně jinak. Ale nepředpokládám, že se tohle změní ze dne na den, jestli se to bude někdy měnit.
M:cesty třeba budou, ale nebude třeba tolika kamionů...
jako pekar byste mohl vedet :)) ze prave nesetri, jenom si to mysli- kupuji velke mnozstvi nekvalitnich vyrobku s velice nizkou pridanou hodnotou a velmi casto pochazejicich od velkovyrobcu vlastnenych zahranicnim kapitalem nebo rovnou dovazenych ze zahranici, coz produkuje neuveritelne mnozstvi kamionove dopravy v rozporu s malym prinosem pro ekonomiku zeme. kdyby stejnou absolutni castku vydavali za mensi mnozstvi kvalitnich potravin od malovyrobcu a zivnostniku, ktere opravdu spotrebuji, a to bud primo u nich na venkove nebo ve mestech klidne i v tech marketech, kde je toto zbozi obcas taky, ale drazsi, melo by to pro celou ekonomiku velmi pozitivni efekt, ale tato zmena nakupniho chovani bude bohuzel asi trvat jeste celou generaci..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











