Bern -
Velmi zajímavého vývoje investic do infrastrukrury jsou svědky ve Švýcarsku Během roku 2005 zde bylo investováno 4,2 miliardy franků do rozvoje silniční a 4,4 miliardy do železniční sítě. Toto je výrazné zvýšení investic do železnice, především oproti počátku devadesátých let, kdy byly do železnic investovány 2 miliardy a 3,8 miliardy do silnic. Tyto prostředky byly z velké části vynaloženy na realizaci projektů Bahn 2000 a nových alpských magistrál - Gotthardského a Lötschbergského alpského tunelu.
Porovnání přepravních výkonů vychází jednoznačně ve prospěch individuální dopravy s 96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů u veřejných dopravních prostředků. Přesto dochází ke zvýšení podílu veřejné dopravy oproti předchozímu roku z 20,4 na 21,8%. Toto je způsobeno realizací první části projektu Bahn 2000 se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Železnice tak v roce 2005 nabídla vyšší počet spojů, více systémových přestupních vazeb, zkrátila jízdní doby na některých tazích a zavedla půlhodinový takt mezi velkými centry. Veřejné dopravní prostředky tak během tohoto roku přepravily 1,9 miliardy cestujících.
Zajímavé je porovnání energetické náročnosti jednotlivých druhů dopravy. Celková spotřeba energie za rok 2005 dosáhla 870 terajoulu (1 TJ = 1012 J), přičemž část připadající na dopravu činí 290 TJ. Z toho na silniční dopravu připadá 78%, leteckou 18% a 4% na železnici.

"96 miliony osobokilometrů vůči 26 milionů osobokilometrů"
Kdybys tam měl správně jednotku = oskm/rok (jedná se o tokovou veličinu přepravní výkon!), tak by Ti došlo, že to má být řádově 1000x víc, tzn. v mld. oskm/rok.
Jinak běžte se radši podívat, jak to v CH dopravě vypadá, sice to taky není ideální, ale co se tam všechno vozí železnicí. A i u SBB (např. Click&Rail) lze cestovat celkem levně. EU nám cpe peníze samozřejmě hlavně na tranzit, ale třeba za chvíli povede R4 až do Písku, tak na co D3 - aby se tam vozily kamiony rohlíky a končila v Rakousku skoro na poli jako donedávna D5? V civilizované zemi je pekárna na každém rohu, kam se vozí autem mouka jednou za měsíc.
Tak ten rozdíl země, která je a není v EU je značný, i co se týče samotné suverenity. My prostě nemůžeme zakázat tranzit. Můžeme pouze zdražit použití našich silnic a dálnic, ale tím je zdražíme i pro dovozce, vývozce a zejména vnitrodopravce. Čili zdražujeme velmi pozvolna (mýto), jinak bychom se dostali s inflací tam kam by nikdo nechtěl. Drastické zneatraktivnění silniční dopravy prostě není cesta jak zatraktivnit železniční dopravu a zároveň udržet ekonomický růst.
Těmi návaznostmi mezi nákladními vlaky si představujete co? Využívám občas služeb nákladní dopravy pro přepravu např.stavebních strojů, stavebních prefabrikátů, vždy velmi těžký náklad, v životě jsem nevyužil služeb ČD, přestože je pravidelně poptávám. Dodací lhůty po republice 2-3 dny, cena sice na první pohled sympatická, ALE neobsahující dodávku Z a NA nádraží a překládku a ČD toto ani NEZAJIŠŤUJÍ. Když vezmeme v úvahu, že za 8 hodin se dá zajet odkudkoliv kamkoliv s jakýmkoliv nákladem po silnici a stačí k tomu jednou zvednout telefon, takže si žádný logistik nedovolí využít k menším přepravám služeb železnice. Důvod: čas a peníze. Toto je jeden z důvodů, proč se běžné přepravy v rámci ČR prostě na železnici prostě a jednoduše přesunout nedají. Jsme příliš malá země a ČD na příležitostné zákazníky naprosto kašlou nejen v osobní ale i nákladní dopravě. Nenabízí jím žádný použitelný produkt na klíč obsahující přiblížení náklaďákem, překládku, rozumný termín. Pokud přesypeme většinu peněz ze silniční na železniční infrastrukturu, tak budeme mít více děr a více mrtvých na silnicích. Sice se třeba zrychlí tranzitní železniční doprava. Ale stejně se pořád všechno minimálně vnitro bude vozit po silnici jen to bude dražší.
Co se týče dotací, tak unie nám těžko peníze, které jdou teď do dálnic, dá jen tak na železnice, navíc ještě na ty tratě, které nemají širší mezinárodní význam. Ono to tak jednoduché zase není.
Tohle Lidi je třeba přesvědčit, že se zdražením výrobků se sníží jejich daňové zatížení (náklady na silnice) je bohuzel dost velka hloupost. Teoreticky by tam ten trade-off byt mohl, ale ciselne to nemuze vyjit... Krome toho tenhle pristup jaksi pomiji fakt, ze naklady na silnice sice klesnou, ale zvysi se naklady na zeleznici, takze statni vydaje i dane zustanou stejne a jedinou zmenou tak bude ta vyssi cena za zbozi.
Ta idea s pekarnou je nadherna a treba Lada by o ni namaloval pekny obrazek. Jenze to ma byt teda tak, ze v Praze bude na kazdym sidlisti 10 pekaren, kde si lidi budou nakupovat rano rohliky? Protoze kdyby tam byla jen jedna, tak dochazkova vzdalenost obyvatel by byla docela znacna a rohliky by se musely rozvest. Jak? No asi auty po - SILNICICH... Moznost by jeste byla spojit pekarny a prodejni mista kolejemi a rohliky rozvazet nakladnimi tramvajemi, ale tohle by asi bylo docela kostrbate... Kazdopadne tyhle koleje by mohly vyuzit i tramvajove sanitky a hasici treba (snad by nedoslo k zacpe, protoze objizdeni na kolejich jde blbe:-((
Co se tyce tech rohliku (nebo jineho zbozi), ktere zbytecne cestuji 100 km po silnicich, ktere vlastne ani nejsou potreba, kdyz si kazdy prece muze rohlik koupit ve sve pekarne (a ze jich teda je...), tak se nabizi otazka. A mouka na ty rohliky se do te pekarny dostane jak? Emailem?
No a za vetu, ze vydaje na zeleznici jsou tvoreny ze zisku na zeleznici vytvoreneho by se nemusel stydet ani Venca (myslim, ze ted docela puka vzteky, protoze takovou perlu by sam nevymyslel)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










