Praha - Dva dny po rozhodnutí vlády o vzniku ČD Cargo pronikly na veřejnost informace o jeho plánované fúzi se slovenskou dopravní společností Cargo Slovakia. Informaci již potvrdil ministr dopravy Aleš Řebíček. Dohoda mezi Českou a Slovenskou republikou má umožnit zvětšení celistvého přepravního prostoru dále na východ a zvýšit tím atraktivitu pro případné strategické partnery.
Vláda se tak chystá k dalšímu razantnímu kroku a to jen nedlouho poté, co vznik Carga vůbec schválila. "Ano, to mohu potvrdit, skutečně na takové možnosti pracujeme, protože je velmi logická," uvedl Řebíček pro ČTK. Těsné propojení obou společností bude podle něj znamenat prodloužení uceleného železničního koridoru směrem na východ od ČR. Nová železniční společnost by měla být údajně také mnohem lákavější pro potenciální strategické partnery.
Jak informoval člen sněmovního podvýboru Karel Šídlo, v nově vzniklé společnosti bude většinu podílu akcií vlastnit česká firma, kde si i nadále podrží rozhodující vliv stát. Podle něj je Cargo Slovakia, jenž vzniklo v roce 2005 oddělením od slovenských drah, dostatečně silným partnerem, s nímž bude možné konkurovat v evropském měřítku. "Bude to protiváha polské straně, bude to protiváha maďarské straně," uvedl Šidlo.
Se sloučením souhlasí i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj si na otevřeném evropském trhu budují silnou pozici například Němci, Poláci a Rakušané. A v této konkurenci obstojí jen silní hráči. "Pokud mají být české a slovenské dráhy konkurenceschopné, tak taková fúze by mohla být prospěšná, protože jen dobře připravené a silné společnosti mohou konkurenci ustát," řekl Moos.
Moos souhlasí i s případným vytvořením pomyslného západovýchodního železničního koridoru. "Jestliže sledujeme tok investic, tvorbu logistických center směrem na východ, můžeme z toho usoudit, že takovýto most bude mít velkou roli a může být velmi úspěšný," dodal Moos. Dle něj není v budoucnu vyloučen ani vstup strategického partnera do nové společnosti, ale stát by si v ní měl ponechat kontrolní podíl.
Společnost ČD Cargo vznikne podle pondělního rozhodnutí české vlády oddělením od Českých drah 1. prosince. Bude disponovat základním kapitálem téměř devět miliard korun a od mateřské firmy ke cargu přejde téměř 13 000 zaměstnanců. Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropě. V minulém roce přepravila přes 80 milionů tun zboží se ziskem 1,5 miliardy korun. Stát si od rozdělení slibuje konec neprůhledného křížového financování osobní dopravy, která je ztrátová, ze zisků dopravy nákladní. Šidlo však odhaduje, že osobní doprava oddělením carga může přijít až o 1,4 miliardy korun.
Spolupráce JTB; zdroj: Aktualne.cz

Ale hlavně - můj názor - dispečeři, výpravčí, staniční personál, et item "traťové distance, signální mistři a elektroúseky" - to fše jedno jednoznačně ku Správě dopravní cesty. Volná otázka: kamo se staničními zálohami (fčetně strojů a jejich dep = péče), posunovačů, kamo pokladní, kamo "dispečerské zálohy"?
Spojení s Rakouskem? Museli bychom (bohužel), se ztracenými 17ti (vědomě píši sedmnácti) lety asi moc hezky poprosit ....
ad Dery: Taurusy i Herkuly bych si taky ráád pokoukával na tratích našich ...
Současně nastavený trend je nevýhodný pro plynulost, bezpečnost dopravy. Podudržované koridory a ostatní tratě budou pro soukromé dopravce výhodnější z toho důvodu, že více vydělají na penalizacích od SŽDC s. o. (odklony, zpoždění, nedodržení GVD) než vydělají na samotné přepravě. Snad se tento trend zmírní, odvrátí, a dojde k získání prostoru na pravidlenou údržbu tratí, rekonstrukce.
V současně nastaveném modelu se dostáváme do Anglie před 10-15 lety, kdy se myslelo výhradně tržně, až po několika závažných nehodách se smrtelnými následky se začlo myslet na údržbu a uvolnily se kapacity pro možnost výlukových prací.
V dnešní době je neúměrně komplikované vyřídit nějaké výluky (např.: koridorová stavba Moravičany - Červenka obsahuje mnoho výlukových dní na 2008, již nyní je proklamováno, že nebudou povoleny výluky v 2008 mezi Olomoucí - Ostravou). Mimořádné výluky (prasklé srdcovky, výměny jazyků, podbíjení) jsou povolovány výhradně v noci na nedostatečné krátké úseky. Kvalita práce tomu odpovídá; povolovány jsou jen opravné práce, při jejichž neprovedení hrozí zastavení provozu. Navíc si málo lidí, kteří sedí na výlukách, uvědomuje, že srdcovky, jazyky, lisy, to vše je nyní již spotřební materiál, který se bude měnit mnohem častěji než dříve. Tento trend neznamená nic dobrého v dlouhodobém hledisku.
P.S. Já chcu Taurusyyy :)
A že osobní doprava může přijít až o 1,4 miliardy, no to záleží, co ze společného majetku komu připadne, že. Jinak se mi nezdá, že by dnes osobní doprava byla financována tou nákladní. Ze společných peněz se možná zadotoval ten který obchod, o který nechtěly ČD z nějakého důvodu přijít (ať už v nákladní, nebo v osobní dopravě), ale nevěřím tomu, že by trvale sami sobě dotovali něco, na co mohli dostat dotaci od objednatele.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











