Praha - Dva dny po rozhodnutí vlády o vzniku ČD Cargo pronikly na veřejnost informace o jeho plánované fúzi se slovenskou dopravní společností Cargo Slovakia. Informaci již potvrdil ministr dopravy Aleš Řebíček. Dohoda mezi Českou a Slovenskou republikou má umožnit zvětšení celistvého přepravního prostoru dále na východ a zvýšit tím atraktivitu pro případné strategické partnery.
Vláda se tak chystá k dalšímu razantnímu kroku a to jen nedlouho poté, co vznik Carga vůbec schválila. "Ano, to mohu potvrdit, skutečně na takové možnosti pracujeme, protože je velmi logická," uvedl Řebíček pro ČTK. Těsné propojení obou společností bude podle něj znamenat prodloužení uceleného železničního koridoru směrem na východ od ČR. Nová železniční společnost by měla být údajně také mnohem lákavější pro potenciální strategické partnery.
Jak informoval člen sněmovního podvýboru Karel Šídlo, v nově vzniklé společnosti bude většinu podílu akcií vlastnit česká firma, kde si i nadále podrží rozhodující vliv stát. Podle něj je Cargo Slovakia, jenž vzniklo v roce 2005 oddělením od slovenských drah, dostatečně silným partnerem, s nímž bude možné konkurovat v evropském měřítku. "Bude to protiváha polské straně, bude to protiváha maďarské straně," uvedl Šidlo.
Se sloučením souhlasí i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj si na otevřeném evropském trhu budují silnou pozici například Němci, Poláci a Rakušané. A v této konkurenci obstojí jen silní hráči. "Pokud mají být české a slovenské dráhy konkurenceschopné, tak taková fúze by mohla být prospěšná, protože jen dobře připravené a silné společnosti mohou konkurenci ustát," řekl Moos.
Moos souhlasí i s případným vytvořením pomyslného západovýchodního železničního koridoru. "Jestliže sledujeme tok investic, tvorbu logistických center směrem na východ, můžeme z toho usoudit, že takovýto most bude mít velkou roli a může být velmi úspěšný," dodal Moos. Dle něj není v budoucnu vyloučen ani vstup strategického partnera do nové společnosti, ale stát by si v ní měl ponechat kontrolní podíl.
Společnost ČD Cargo vznikne podle pondělního rozhodnutí české vlády oddělením od Českých drah 1. prosince. Bude disponovat základním kapitálem téměř devět miliard korun a od mateřské firmy ke cargu přejde téměř 13 000 zaměstnanců. Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropě. V minulém roce přepravila přes 80 milionů tun zboží se ziskem 1,5 miliardy korun. Stát si od rozdělení slibuje konec neprůhledného křížového financování osobní dopravy, která je ztrátová, ze zisků dopravy nákladní. Šidlo však odhaduje, že osobní doprava oddělením carga může přijít až o 1,4 miliardy korun.
Spolupráce JTB; zdroj: Aktualne.cz

Jenze soudruzi na ministerstvu preci nenechaji kamose ohrozit smrtici konkurenci...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










