..: Nový tarif překvapí především pravidelné cestující :..

Ilustrační obrázekPraha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.

Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.

U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.


Jednoduchá jízdenka
2. třída
Obyčejné jízdné
(bez karty)
Zpáteční jízdné
(bez karty)
In-zákazníkIn-junior
starénovéstarénovéstarénovéstarénové
Hradec Králové – Praha140,- Kč147,- Kč186,- Kč265,- Kč98,- Kč111,- Kč70,- Kč73,- Kč
Hradec Králové – Pardubice34,- Kč33,- Kč45,- Kč59,- Kč24,- Kč25,- Kč17,- Kč16,- Kč
Praha – Ostrava (vlak EC)484,- Kč435,- Kč624,- Kč784,- Kč357,- Kč327,- Kč272,- Kč218,- Kč
Praha – Ústí nad Labem130,- Kč135,- Kč173,- Kč243,- Kč91,- Kč102,- Kč65,- Kč67,- Kč
Praha – Brno294,- Kč316,- Kč391,- Kč570,- Kč206,- Kč237,- Kč147,- Kč159,- Kč
Praha – Turnov130,- Kč131,- Kč173,- Kč236,- Kč91,- Kč99,- Kč65,- Kč65,- Kč
Brno – Plzeň424,- Kč451,- Kč564,- Kč812,- Kč297,- Kč339,- Kč212,- Kč226,- Kč
Brno – Česká Třebová 120,- Kč117,- Kč160,- Kč211,- Kč84,- Kč88,- Kč60,- Kč58,- Kč
Liberec – Pardubice204,- Kč201,- Kč271,- Kč362,- Kč143,- Kč151,- Kč102,- Kč101,- Kč
Liberec – Ústí nad Labem140,- Kč144,- Kč186,- Kč259,- Kč98,- Kč108,- Kč70,- Kč72,- Kč

Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.

Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.

Traťové jízdenkyměsíčnítýdenní
starénovés kartoustarénovés kartou
Hradec Králové – Jičín1296,- Kč1960,- Kč1470,- Kč389,- Kč560,- Kč420,- Kč
Hradec Králové – Pardubice648,- Kč924,- Kč693,- Kč194,- Kč264,- Kč198,- Kč
Praha – Pardubice2160,- Kč3724,- Kč2793,- Kč648,- Kč1064,- Kč798,- Kč

Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.

Síťové jízdenkyKLASIK plnocenné
(bez karty)
KLASIK zlevněnéIn-gold
starénovéstaré
In-junior nebo ISIC
nové
jakákoliv In-karta
starénové
standardní
nové
all inclusive
1 den (ČD Net)390,- Kč390,- Kč390,- Kč390,- Kčn/an/an/a
2 dny580,- Kčzrušeno400,- Kčzrušenon/an/an/a
týden810,- Kč1224,- Kč590,- Kč918,- Kč810,- Kč1200,- Kč3000,- Kč
měsíc2700,- Kč4284,- Kč1890,- Kč3213,- Kč2700,- Kč3900,- Kč9750,- Kč
3 měsíce7200,- Kč11322,- Kč4000,- Kč8492,- Kč7200,- Kč9400,- Kč23500,- Kč
rokn/an/an/an/a22000,- Kč20000,- Kč50000,- Kč

Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.

A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 5.11.2007 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 13      Zpráv na stránku:   
06.11.2007 (16:06)  
M:
k 1. patrně ta paní tam furt je..anebo je jich víc:)))))
k 2. moje babička vždycky říkala, že ryba smrdí od hlavy... nevím, mi se to nikdy nestalo
Registrierter Benutzer Bobr 
06.11.2007 (16:05)  
Gratulace p. Bazalovi, předpokládám, že na dlouhou dobu bude jediným gen. ředitelem ČD, pod kterým budou ČD v plusu (po vydatné injekci díky in-kartám).
06.11.2007 (15:54)  
M: "Oficiální materiál" byl před chvílí vyvěšen na stránkách ČD a je všem k dispozici.
06.11.2007 (15:49)  
michawel:
zeleznicni doprava je neco vic, nez jen hloupy autobus s jednim ridicem, ktereho s trochou nadsazky muzem vytahnout odkudkoliv... hm..
Vás zajímá kdo pekl chleba, který si kupujete? Mě zase spíš, jak chutná, jestli je čerstvý a kolik stojí..
Asi mám přízemní starosti
Registrierter Benutzer M 
06.11.2007 (15:38)  
1. To nedavno jsem tady uz cetl docela davno, takze uz bych to sem netahal
2. Ta Koubova by se to ve volnem case snad i naucila (krome toho pochybuji, ze ji na to daji dva dny placeneho volna...), ale napred ji nekdo musi rict oficialni material, ze ktereho se to ma naucit a to je to, co ji reknou kolem toho prvniho ledna...
06.11.2007 (15:37)  
Michal Janko:

Trutnov--Jaroměř:
vlak 60 minut 71 Kč (resp. 600 + 57 Kč)
bus 30 minut 38 Kč

Nevím na co si stěžujete!!!
Prostým propočtem 1 minuta v autobuse přijde na 1,27 Kč, zato 1 minuta ve vlaku jenom na 1,18 Kč !!! A pak že vlak není levnější!!
06.11.2007 (15:25)  
Jana Koubová: a co kdybyste se to ve volném čase doučila? stejně jako ti okravatovaní vykořisťovatelé (pardon manažeři)! Anebo tomu okravatovanému manažerovi řekněte, že když se mu to nelíbí, ať jde jinam!!! Tak jako nedávno ta paní na informacích Praha hl.n. řekla člověkovi žluté barvy pleti, který po ní chtěl informaci, jak se dostane do Brna, a ptal se anglicky: "Jo holenku, jestli chceš něco vědět, tak se nejdříve budeš muset naučit česky!!!" Jak prosté...
Registrierter Benutzer M 
06.11.2007 (15:01)  
Nicmene, stalo se mi (a denne fakt nejezdim), ze osobak Brno-Breclav (Brno byla vychozi stanice, prijel prazdny od Zidenic a nikde se nicmoc nedelalo) vyjel s pulhodinovym zpozdenim a pripoj v Zajeci (nevim jak na tom byly Sakvice a Vranovice) necekal. Takze pokud se ti nikdy nestalo, ze ti ujel pripoj, tak bud lzes nebo vlakem nejezdis...
Registrierter Benutzer M 
06.11.2007 (14:58)  
Nechapu, proc se porad porovnava neporovnatelny. Slavkov je proste kousek od dalnice, ktera "vede" az na tu Zvonarku. Naproti tomu z Blanska nebo Adamova to zase vyjde nejvyhodneji vlakem. Proste do kazde prdele superrychly vlak i superautobus jezdit nemusi.
Takze fakt nechapu, proc se tady nekdo pokousi rozvadet myslenku, ze Slavkov-Brno nema cenu kupovat mesicni vlakovou... Ne, nema. Olomouc-Pardubice zase nema smysl jezdit autobusem...
Registrierter Benutzer tenzor 
06.11.2007 (14:01)  
Marta Kremlová: jel jsem za stejnou cenu, protože to byl spoj IDS a mám měsíční jízdenku na 5 zón (Brno + Slavkovská zóna plus dvě zóny mezi, která vyjde levněji než měsíční jízdenka ČD, kterou bych mohl použít jen na zpožděných vlacích na úseku Brno - Slavkov). Ale jinak samozřejmě, autobusy mimo IDS jsou pořád levnější než doprava s ČD, s vyjímkou měsíční jízdenky a zpátečního jízdného, které vyjde víceméně stejně, ale s novým tarifem to bude dražší i v případě, že bude mít člověk in-kartu.
Pár zpoždění autobusu jsem díky ranním zácpám u Zvonařky už zažil, ale co je těch pár minut proti pravidelným zpožděním vlaků..
Budu hádat, pracujete na marketingovém oddělení Černé Díry?
  1 2 3 4 5 6 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko