..: Nový tarif překvapí především pravidelné cestující :..

Ilustrační obrázekPraha - Před týdnem jsme vám po tiskové konferenci přinesli první informace o novém tarifu, který České dráhy připravily od nového jízdního řádu. Kromě jednoduchých jízdenek na krátké vzdálenosti se k nám v uplynulém týdnu dostala i další čísla. Pokud jim lze věřit, půjde pro pravidelné cestující se síťovými a traťovými jízdenkami o opravdu revoluční zdražení.

Společným jmenovatelem těchto změn je tlak na pořízení zákaznické karty, pak jsou nové ceny srovnatelné se současnými. Ani těm, kteří ji již mají, ale nový tarif zrovna radost neudělá. Tak například dnešní zákaznické jízdné (s kartou In-zákazník) je asi o 30% lacinější než jízdné obyčejné, nově bude tato sleva "jen" 25%.

U jednotlivých jízd jsou změny nadále spíše kosmetické. Za zmínku stojí změna u zpáteční slevy. Zatímco doposud byla počítána vždy ze zákaznického jízdného, nově půjde o slevu 10% z jízdného jedním směrem. Cestující bez karty tedy výrazně připlatí. Stejný zůstává princip pro výpočet skupinové slevy - první dva cestující mají slevu 25%, další již 50% z obyčejného jízdného, a to bez ohledu na "vybavení" zákaznickými kartami. Vzhledem ke změně obyčejného tarifu zde tedy též dochází jen k mírným změnám. Jeden příklad za všechny - pět cestujících z Liberce do Pardubic zaplatí za jeden směr dnes 499,- a od prosince 605,- za oba pak dnes 950,- a po novu 1087,-. Beze změny by mělo nadále fungovat nejnovější lákadlo pro váhající - kontingenční mezikrajová sleva eLiška. Ta nabízí několik jízdenek na relace mezi krajskými městy za cenu 140 Kč a je vázána právě na zákaznickou kartu.


Jednoduchá jízdenka
2. třída
Obyčejné jízdné
(bez karty)
Zpáteční jízdné
(bez karty)
In-zákazníkIn-junior
starénovéstarénovéstarénovéstarénové
Hradec Králové – Praha140,- Kč147,- Kč186,- Kč265,- Kč98,- Kč111,- Kč70,- Kč73,- Kč
Hradec Králové – Pardubice34,- Kč33,- Kč45,- Kč59,- Kč24,- Kč25,- Kč17,- Kč16,- Kč
Praha – Ostrava (vlak EC)484,- Kč435,- Kč624,- Kč784,- Kč357,- Kč327,- Kč272,- Kč218,- Kč
Praha – Ústí nad Labem130,- Kč135,- Kč173,- Kč243,- Kč91,- Kč102,- Kč65,- Kč67,- Kč
Praha – Brno294,- Kč316,- Kč391,- Kč570,- Kč206,- Kč237,- Kč147,- Kč159,- Kč
Praha – Turnov130,- Kč131,- Kč173,- Kč236,- Kč91,- Kč99,- Kč65,- Kč65,- Kč
Brno – Plzeň424,- Kč451,- Kč564,- Kč812,- Kč297,- Kč339,- Kč212,- Kč226,- Kč
Brno – Česká Třebová 120,- Kč117,- Kč160,- Kč211,- Kč84,- Kč88,- Kč60,- Kč58,- Kč
Liberec – Pardubice204,- Kč201,- Kč271,- Kč362,- Kč143,- Kč151,- Kč102,- Kč101,- Kč
Liberec – Ústí nad Labem140,- Kč144,- Kč186,- Kč259,- Kč98,- Kč108,- Kč70,- Kč72,- Kč

Svou eleganci díky zrušeným příplatkům a zrušenému pásmovému tarifu částečně ztrácí i kilometrická banka, která nově bude stát 1600,- Kč (tedy o 200 Kč víc). Přesto její největší výhoda - možnost vyhnout se potupné frontě na lístek, kterou dráhy zatím ušetřily jen několika málo procentům cestujících v nejvyšších kategoriích spojů, zůstává. Zároveň si můžete se slevou koupit pět bank se stejnou platností najednou. Elektronická verze banky, kterou již od zavedení čipových karet dráhy slibují, se však nadále nekoná.

Jak již bylo naznačeno, velkým zklamáním jsou ceny pro pravidelné cestující. Abyste si udrželi jen mírnější nárůst ceny traťové jízdenky, nezbude vám než si zákaznickou kartu pořídit.

Traťové jízdenkyměsíčnítýdenní
starénovés kartoustarénovés kartou
Hradec Králové – Jičín1296,- Kč1960,- Kč1470,- Kč389,- Kč560,- Kč420,- Kč
Hradec Králové – Pardubice648,- Kč924,- Kč693,- Kč194,- Kč264,- Kč198,- Kč
Praha – Pardubice2160,- Kč3724,- Kč2793,- Kč648,- Kč1064,- Kč798,- Kč

Nejcitelnější ranou ale budou síťové jízdenky pro mladé. Díky obecnému zdražení sítěnek a snížení slevy poskytované juniorům jejich cena vzroste na zhruba dvojnásobek a nepomůže jim v tom ani "studentský pas" - aplikace In-junior. Přitom právě tato skupina byla v uplynulých letech na síťové jízdenky lákána (jak typické při pohledu na tarifní politiku ČD). Nově sice na o čtvrtinu levnější varianty dosáhnou vlastníci jakýchkoliv In-karet, přesto zaplatí rozhodně víc než za dnešní plnocennou jízdenku.

Síťové jízdenkyKLASIK plnocenné
(bez karty)
KLASIK zlevněnéIn-gold
starénovéstaré
In-junior nebo ISIC
nové
jakákoliv In-karta
starénové
standardní
nové
all inclusive
1 den (ČD Net)390,- Kč390,- Kč390,- Kč390,- Kčn/an/an/a
2 dny580,- Kčzrušeno400,- Kčzrušenon/an/an/a
týden810,- Kč1224,- Kč590,- Kč918,- Kč810,- Kč1200,- Kč3000,- Kč
měsíc2700,- Kč4284,- Kč1890,- Kč3213,- Kč2700,- Kč3900,- Kč9750,- Kč
3 měsíce7200,- Kč11322,- Kč4000,- Kč8492,- Kč7200,- Kč9400,- Kč23500,- Kč
rokn/an/an/an/a22000,- Kč20000,- Kč50000,- Kč

Co říci závěrem? Zákaznická karta vám nově zlevní i věci, za které jste dnes museli platit plnou cenu. Přesto pro vás levnější než dnes ale nebude (téměř) nic. Systém má i nadále zřetelné znaky nepropracovanosti. Pokud si například koupíte zlatou kartu, nemůže s vámi již partnerka (rodina, přátelé) tvořit skupinu a zaplatí plné jízdné. Nenabízí se ani v zahraničí obvyklá sleva na další karty do rodiny, pro děti a "dorost". Zároveň v nabídce karetních her Českých drah zatím zcela chybí obdoba švýcarské karty Halbtax nebo německé Bahncard 50, která za vyšší cenu nabízí poloviční slevu. Sleva 25%, na kterou dosáhnu za malé peníze, ještě zdaleka nemusí na potenciálního cestujícího mít rozhodující vliv předplacené služby, kterou bude čerpat přednostně před dalšími nabídkami. A relativně výrazné zdražení traťových a síťových jízdenek může představovat další těžkou ránu v segmentech, ve kterých železnice tradičně vede - dojíždějící a volnočasové cesty.

A jak jste na tom Vy? Máte už In-kartu? Přesvědčil vás nový tarif k její koupi? Zkuste naši anketu.


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 5.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 13      Zpráv na stránku:   
06.11.2007 (8:42)  
Yves: Pokud máte na mysli letošní Vánoce, můžete si koupit síťovku za současnou cenu v předprodeji.
06.11.2007 (0:46)  
xAnri05: ale veď u ČD to de facto platí! Nech už vlak mešká z akéhokoľvek dôvodu, ČD predsa nikdy za nič nemôžu a cestujúci sa môže tak maximálne sťažovať cez obálku na webe ČD, kde mu po dvoch mesiacoch, že ich to mrzí, že sa to skrátka stáva a že má byť vlastne rád, že sa aspoň niečo deje. Pritom rekonštrukcia Kolín-Běchovice sa nerobí zo dňa na deň - vždy sa o tom vie s dostatočným predstihom, a tak by nebol problém prihodiť 20min vatu a potom budú ľudia možno akurát len milo prekvapení, keď to príde v predstihu. Ale nie: jazdné doby až na krv a potom všetko z Prahy mešká aspoň 15min, a vrátane Vlajkovej lode. Je to žitie v nejakej naivnej predstave, že sa im to snáď niekedy podarí prejsť načas...

Dnes som napr. cestoval Košičanom smer západ a išlo sa presne na minútu, aj keď od Košíc to má občas veľké problémy a ZSSK majú tiež svoje muchy v tomto smere. Fatra od Prahy neprišla včas (teda pod 10min) za poslednú dobu nikdy :(

Jano Koubová, držím palce - snáď aspoň ŽelPage trochu pomôže. Už minulý rok po zmene TR10 a zavedení eLišky som tvrdil, že by túto stránku mali mať všetky pokladne otvorené v prehliadači na pozadí a v prípade problému len Alt-Tab a konzultovať.

Ceny inak považujem za štandardné, holt cenová hladina stúpa. Zrušenie príplatkov ma štve, ale čo sa dá robiť... Len tie traťové a sieťovky sú sklamaním. Spústa ľudí skrátka vlakom dochádzať musí; iní si ale budú vyberať - alebo už často vybrali. Hlavne v regionálnej doprave totiž železnica už dávno nemá tak navrch - 810 verzus väčšina nových autobusov nemá šancu...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
05.11.2007 (22:56)  
A jeste tohle me pobavilo v IDOSu u jednoho atobusoveho dopravce:
"Dopravce neodpovídá za zpoždění příjezdu spojů do cílových stanic v důsledku zácp, kolon, nehod, náledí a dalších nepředvídatelných dopravních situací na dálnici D1 a na silnici Praha - K. Vary."
Totez by mohlo platit u CD, kde SZDC provadi rekonstrukce ci v pripade mimoradnosti.

Jana Koubova: bohuzel s Tebou musim souhlasit, nicmene alespon Ty na nas zakazniky budes pripravena po doskolovani na ZelPage :)
registrovaný uživatel SergeS 
05.11.2007 (22:55)  
Jak jsem to pocital tak mi to porad vychazi ze na jedinou relaci kterou pouzivam vic ( Praha Bohumin ) mi to vyjde levnej a rychleji nez necim jinym ( SA - 311 Kc zatim - prestupovat zatim za nizssi cenu nehodlam ... tj "Happy" spojem nejedu, a trva to 5 hodin 30 min ) ... i tim Rychlikem kterym jezdim obvykle z5 ( R 600 ) to trva max 5 hodin , a vyjde mi to ted cca 255 Kc ( na KMB ) a od novych tarifu si kouim nejakou slevu ( asi Junior Pas ) a vyjde mi to priblizne stejne ( kdyz do toho zapocitam i cenu junior pasu ) ... takze vlak pro me zustava lepsi :-)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
05.11.2007 (22:53)  
Procetl jsem vsechny prispevky a vidim, ze se tu rve o 106! Nechapu ale proc, proste se jedna o zdrazeni a hotovo. Muselo prijit! Tarif se podle me naopak podstatne zjednodusil a zprehlednil. Pochybuji, ze nejaky odliv cestujicich od CD zaznamename. Banka bude furt za 0,8 Kc za km, coz je stale slusne. Navic tu vetsina srovnava ceny vlaku budouci s cenami autobusu soucasnymi. Ja napr. jezdim autobusem 7 km za 13 Kc. A mnohy jede stary a zpozdeny (zvast v zime). Nehoraznost? Ne, norma.
05.11.2007 (22:48)  
Souhlasí s Vitalij. Jsem osobní pokladní v UŽST a je smutné, že cestující jsou lépe informováni než já po služební linii. A první dny platnosti těchto novinek přijdou okravatovaní manažéři a budou z nás dělat blbce!
05.11.2007 (22:02)  
Marta Kremlová: Jsem zastánce hromadné dopravy, většinově využívám železniční dopravu. Vadí mi pouze mlživý, nepružný, zesložiťující přístup ČD, a.s.. Ale už nechci jen nadávat, uvidíme v praxi, jak to bude fungovat, čas ukáže výhody, nevýhody. Eliška žije, :-).
Občas cestuji na Slovensku vlakem. Vidím ten adekvátní rozdíl obou dopravců. I tak mi jde na mysl, že u ČD se většina věci dělá na půl plynu, velký neohebný moloch.
05.11.2007 (21:52)  
Cesta vlakem u nás leckdy připomíná díky vozovému parku (často i díky neochotnému a neschopnému personálu, který místo mozku používá změť vnitřních předpisů a paragrafů) exkurzi do minulého století.

Vlakem jezdím velmi často a nikdy nikdy jsem se nesetkala s neochotným a neschopným personálem vždy vám poradí a vysvětlí co potřebujete vědět
05.11.2007 (21:50)  
Zdravím, předem píšu, že pracuji na ČD jako výpravčí. Je neskutečné, že se vůbec vypustí plno informací a my nic jako vždy nevíme, to za prvé. Za druhé musím bohužel souhlasit s většinou, i když ne se všemi. Jedno je jasné, nechápu proč dráhy dělají vše složizější a složitější, pak to dostaneme týden dopředu a jsme ještě za blbce, že tomu nerozumíme. Plno průkazek, slev atd. Pak věcí se pochopit dá, ale některé fakt ne. Někdy se fakt cestujícím nedivím, když reagují, jak reagují, jen mě trochu mrzí, že Ti "nahoře" vymyslí kravinu, hodí to na nás normálně pracující a plavte. Jsem pro to, aby když je čas a nastanou problémy, ať lidi píší stížnosti, jelikož hodně lidí jen nadává a pak nepíše, jen ať se jim to tam hromadí, jednou už se jim v hlavě rozsvítit musí. I když v tomhle státě..........k síťovkám no coment. Přeju pevné nervy, i když mě už by to asi ani nepřekvapilo, ale lidi co prostě jezdit musí by si opravdu úctu a modernizaci ve všem směrech zasloužili.
registrovaný uživatel Yves 
05.11.2007 (21:27)  
Monti: A nejradši mám ty, co to tady začnou obhajovat a říkat něco ve smyslu, že kvalita cestování s ČD se zvýší. 1224,- za síťovku... A to jsem chtěl zase procestovat o Vánočních prázdninách bílou ČR. Nevadí, vlastně vadí a hodně!
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko