Brno - Jihomoravský kraj podle všeho ztrácí trpělivost s ČD a bude je trestat pokutami. Výluková činnost a neúměrná zpoždění totiž během listopadu a prosince způsobila četná nedodržení jízdního řádu, a tak kraj požaduje dodatek ke smlouvě o zajišťování regionální dopravní obslužnosti na železnici. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu, které by kraj mohl dopravci udělit. Na podzim tak již učinil Olomoucký kraj, jenž po drahách požaduje pokutu ve výši 5,5 milionu korun. Podobně se chce nyní zachovat i kraj středočeský. Generální ředitel drah Josef Bazala již podle vlastních slov v souvislosti s tímto případem vyvodil osobní odpovědnost v rámci managementu ČD.
České dráhy si problém uvědomují, pokutám se ale brání
Nepěkný předvánoční dárek - pokutu v řádu desetitisíců korun - dostal v polovině prosince náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář, který za provoz osobních vlaků zodpovídá. "Zpoždění způsobily nejen výluky, ale i technologické souvislosti a větší počet spojů. Problémem byla koordinace, za kterou je Kolář odpovědný," řekl Bazala v rozhovoru pro Rádio Impuls. Zároveň ale dodal, že pokutu Olomouckému kraji ČD nezaplatily a platit nehodlají, protože relevantní dodatek ke smlouvě je podle nich neplatný. více než pětimilionovou částku navíc generální ředitel označil za přemrštěnou; adekvátní by podle něj bylo 250 až 300 tisíc korun.
Kraje usilují o přísnější smluvní podmínky
Tvrdý postoj Olomouckého kraje ale našel odezvu i jinde. "Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. ČD s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit," prohlásil v prosinci zastupitel Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Jednání se opravdu protáhla a dosud není znám jejich výsledek. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu.
Stotisíce na pokutách budou ČD muset zaplatit zřejmě i ve středních Čechách. Dopravce navíc bude mít povinnost pečlivě monitorovat zpoždění vlaků a pravidelně o nich informovat hejtmanství, které bude moci na dráhy nasadit i vlastní kontrolory. ČD totiž v polovině prosince podepsaly novou smlouvu i se Středočeským krajem, ve které si hejtman Petr Bendl vymínil několik podmínek: především chce po ČD alespň 91% dodržování jízdního řádu.
Nová smlouva se Středočeským krajem v roce 2008 vynese ČD 794,8 milionu korun, což je o 34,8 milionu více než letos. Obsahuje ovšem také zřejmě nejpropracovanější dodatek, vymezující sankce - kromě jiného chce po ČD i garanci, že na inzerovaných spojích opravdu pojede nové, resp. modernizované vozidlo. Pokud ne, na nábřeží si budou muset nachystat padesát tisíc na následnou pokutu. Jedna RagioNova, kterou by dráhy slíbily a celý rok s ní nejezdily, by tak stála na pokutách stejně, jako její samotná rekonstrukce. "Za zpoždění, a případně i nepořádek, je pokuta do výše 10 tisíc korun; za neodbavení spoje je možné dráhy pokutovat až do výše 50 tisíc. My bychom si moc přáli, abychom sankce nemuseli používat vůbec," dodává Bendl.
"Budeme mít problémy to splnit, ale splníme to," řekl náměstek Jiří Kolář po podpisu smlouvy novinářům. Zároveň slíbil, že udělené pokuty bude vymáhat jinde. "Musíme se naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí. To samé se týká správce železniční sítě," dodal Kolář.
Dráhy dlouhodobě obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítají právě s odkazem na probíhající stavební činnost. V souvislosti se stížnostmi Jihomoravského kraje se i mluvčí ČD Ondřej Kubala rozhodně brání tvrzení, že ČD jezdí, jak chtějí. "Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit. Rozsáhlé investiční akce má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji."
SŽDC však část viny vrací na dopravce: "Projevuje se nekázeň vlakových čet, poruchy hnacích vozidel, vagonů a další problémy," vyčetla ČD Anna Kodysová ze SŽDC. "Část viny na zpoždění nesou také výpravčí nevhodným předjížděním osobních vlaků vlaky vyšší kategorie nebo špatnou směrovou prioritou při výluce jedné koleje," řekl ŽelPage pracovník jednoho ze zainteresovaných IDS.
Jihomoravskému kraji dochází trpělivost
Představitelé Jihomoravského kraje požadují urychlené řešení přetrvávajících problémů. Podle smlouvy mezi ČD a Kordisem nemá být narušena návaznost spojů. Čas, po který na vlaky čekají autobusové linky, je však omezen na pět až deset minut; poté autobusy odjíždějí, aby nebyli poškozeni cestující, kteří jezdí hromadnou dopravou jen po silnici. Výlukami na železnici tak nejednou byli postiženi cestující, kteří vlaky vůbec nevyužívají. Po dobu výluky v úseku Horní Heršpice - Střelice například začala nemalá část pravidelných pasažérů využívat autobusové linky 405 a 406 (ze Zastávky, Rosic a Tetčic), čímž docházelo k jejich přeplnění v takovém rozsahu, že se do některých spojů desítky cestujících vůbec nedostaly.
zdroj: Deník a Mladá fronta DNES, Ceskenoviny.cz

Za pokuty můžou všichni bez vyjímky. Od vrchu dolů. Všichni už mají toho neustálého vymlouvání a nářku plné zuby. Obzvlášť když někde stojíte a zase čekáte...
O IC/EC nikto nehovorí - tie nie sú integrované v IDS JMK. Zato Os, Sp a niektoré R áno, a tam k tomu kraj má plné právo sa vyjadriť. Schválne by ma zaujímalo, ako by to vyzeralo, keby niektorý kraj vypovedal zmluvu ČD a vzal by niekoho iného - nedostatok vozidiel by sa dal preklenúť cez požičovne typu Angel alebo Dispolok, problém by som videl akurát s personálom. Postupné, jednu trať za druhou, by to ale mohlo ísť...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











