..: Krajům dochází trpělivost: vyhrožují ČD pokutami :..

Ilustrační obrázek Brno - Jihomoravský kraj podle všeho ztrácí trpělivost s ČD a bude je trestat pokutami. Výluková činnost a neúměrná zpoždění totiž během listopadu a prosince způsobila četná nedodržení jízdního řádu, a tak kraj požaduje dodatek ke smlouvě o zajišťování regionální dopravní obslužnosti na železnici. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu, které by kraj mohl dopravci udělit. Na podzim tak již učinil Olomoucký kraj, jenž po drahách požaduje pokutu ve výši 5,5 milionu korun. Podobně se chce nyní zachovat i kraj středočeský. Generální ředitel drah Josef Bazala již podle vlastních slov v souvislosti s tímto případem vyvodil osobní odpovědnost v rámci managementu ČD.

České dráhy si problém uvědomují, pokutám se ale brání

Nepěkný předvánoční dárek - pokutu v řádu desetitisíců korun - dostal v polovině prosince náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář, který za provoz osobních vlaků zodpovídá. "Zpoždění způsobily nejen výluky, ale i technologické souvislosti a větší počet spojů. Problémem byla koordinace, za kterou je Kolář odpovědný," řekl Bazala v rozhovoru pro Rádio Impuls. Zároveň ale dodal, že pokutu Olomouckému kraji ČD nezaplatily a platit nehodlají, protože relevantní dodatek ke smlouvě je podle nich neplatný. více než pětimilionovou částku navíc generální ředitel označil za přemrštěnou; adekvátní by podle něj bylo 250 až 300 tisíc korun.

Kraje usilují o přísnější smluvní podmínky

Tvrdý postoj Olomouckého kraje ale našel odezvu i jinde. "Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. ČD s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit," prohlásil v prosinci zastupitel Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Jednání se opravdu protáhla a dosud není znám jejich výsledek. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu.

Stotisíce na pokutách budou ČD muset zaplatit zřejmě i ve středních Čechách. Dopravce navíc bude mít povinnost pečlivě monitorovat zpoždění vlaků a pravidelně o nich informovat hejtmanství, které bude moci na dráhy nasadit i vlastní kontrolory. ČD totiž v polovině prosince podepsaly novou smlouvu i se Středočeským krajem, ve které si hejtman Petr Bendl vymínil několik podmínek: především chce po ČD alespň 91% dodržování jízdního řádu.

Nová smlouva se Středočeským krajem v roce 2008 vynese ČD 794,8 milionu korun, což je o 34,8 milionu více než letos. Obsahuje ovšem také zřejmě nejpropracovanější dodatek, vymezující sankce - kromě jiného chce po ČD i garanci, že na inzerovaných spojích opravdu pojede nové, resp. modernizované vozidlo. Pokud ne, na nábřeží si budou muset nachystat padesát tisíc na následnou pokutu. Jedna RagioNova, kterou by dráhy slíbily a celý rok s ní nejezdily, by tak stála na pokutách stejně, jako její samotná rekonstrukce. "Za zpoždění, a případně i nepořádek, je pokuta do výše 10 tisíc korun; za neodbavení spoje je možné dráhy pokutovat až do výše 50 tisíc. My bychom si moc přáli, abychom sankce nemuseli používat vůbec," dodává Bendl.

"Budeme mít problémy to splnit, ale splníme to," řekl náměstek Jiří Kolář po podpisu smlouvy novinářům. Zároveň slíbil, že udělené pokuty bude vymáhat jinde. "Musíme se naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí. To samé se týká správce železniční sítě," dodal Kolář.

Dráhy dlouhodobě obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítají právě s odkazem na probíhající stavební činnost. V souvislosti se stížnostmi Jihomoravského kraje se i mluvčí ČD Ondřej Kubala rozhodně brání tvrzení, že ČD jezdí, jak chtějí. "Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit. Rozsáhlé investiční akce má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji."

SŽDC však část viny vrací na dopravce: "Projevuje se nekázeň vlakových čet, poruchy hnacích vozidel, vagonů a další problémy," vyčetla ČD Anna Kodysová ze SŽDC. "Část viny na zpoždění nesou také výpravčí nevhodným předjížděním osobních vlaků vlaky vyšší kategorie nebo špatnou směrovou prioritou při výluce jedné koleje," řekl ŽelPage pracovník jednoho ze zainteresovaných IDS.

Jihomoravskému kraji dochází trpělivost

Představitelé Jihomoravského kraje požadují urychlené řešení přetrvávajících problémů. Podle smlouvy mezi ČD a Kordisem nemá být narušena návaznost spojů. Čas, po který na vlaky čekají autobusové linky, je však omezen na pět až deset minut; poté autobusy odjíždějí, aby nebyli poškozeni cestující, kteří jezdí hromadnou dopravou jen po silnici. Výlukami na železnici tak nejednou byli postiženi cestující, kteří vlaky vůbec nevyužívají. Po dobu výluky v úseku Horní Heršpice - Střelice například začala nemalá část pravidelných pasažérů využívat autobusové linky 405 a 406 (ze Zastávky, Rosic a Tetčic), čímž docházelo k jejich přeplnění v takovém rozsahu, že se do některých spojů desítky cestujících vůbec nedostaly.

zdroj: Deník a Mladá fronta DNES, Ceskenoviny.cz


Honza Beránek / JTB | 2.1.2008 (20:42)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Burák 
03.01.2008 (13:46)  
Laborec425
Chtít po autobusácích pokuty za nedodržení jízdního řádu je apsolutní kravina a autobusi se s železnicí nedají absolutně srovnávat. Nikdo nemůže ovlivnit zácpu, nehodu či cokoliv na silnici. Zato na trati by měl být jakýsi řád a ten by měl alespoň částečně zajistit že vlaky budou jezdit na čas. Pokud je na dráza nějaká nečekaná situace (nečekaný náklad) vždy se dá odstavit alespoň na chvíli, ale jak tohle udělat na silnici ??
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
03.01.2008 (13:38)  
Souhlasím s placením pokud v tom případě, že je budou platit i autobusový dopravci a v tom případě, že se pokuty nebudou platit za zpoždění způsobené řidiči gumokolů, sebevrahy nebo neukázněnými cestujícími.
registrovaný uživatel happy 
03.01.2008 (13:36)  
Milion sem milion tam.čd vlivem svého neprůhledného hospodaření to zaplatí,ovšem si to pak vybere na dotacích v jiných krajích.Ať to prostě začnou vymáhat po viníkovi.
registrovaný uživatel M 
03.01.2008 (13:24)  
xAnri: Zatimco zpozdeny vlak prece jel!
Objednas si pizzu ke ctvrtecni veceri - dostanes ji ale az v patek rano. Zaplatis? Vsak jsi prece pizzu dostal, ne?
Tohle (myslim to, co jsi uz zacal s babilonem) nemas sanci vyargumentovat.
registrovaný uživatel Burák 
03.01.2008 (13:08)  
Venca Burgán
Já se plně stotožnuju s objednáním dopravy u Soukromníků. Přece jen ty se trošku víc drží svého korita a snaží se uněj být co nejdéle. Přecejen viz. tratě Sokolov-Kraslice a K.Vary dolní nádraží-Mariánské Lázně. Veškerou dopravu na Karlovarsku bych objedna u soukromníka, vyjímaje snad hlavní tak z Chebu na Plzeň a Chebu-Chomutov kde bych dále nechal jezdit Rka od státu pod taktovkou drah. Co se týče osobáků. Dříve bych byl i ty na těchto tratích zanechat drahám aby nebyl problém s hranicema krajů a přesedáním, jenže to se tedka taky děje i u drah, takže i tyto osobáky soukromníkům.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
03.01.2008 (13:00)  
Babilon: Trvám na tom, aby pokuta za jízdu na černo byla srovnatelná s cenou jízdenky. Považuji to za logické.
Trvam na tom, aby v obcanskem zakoniku byla smluvni pokuta za nedodrzeni podminek smlouvy 1500% a nikoliv 0,05% jako je tomu ted.
Totiz pri jizde nacerno je zcela porusen zakon. Pasazer nezaplatil za sluzbu - kradez. Zatimco zpozdeny vlak prece jel! Revizor chyti mozna kazdeho 10teho, zatimco KAZDY neoduvodne zpozdeny vlak je pokutovan!
Pockejme na rozhodnuti soudu. Bude to lepsi.
registrovaný uživatel sysel 
03.01.2008 (12:56)  
ideesák
V obecné rovině souhlasím,ale o tom jsem nemluvil.Psal jsem právě o těch důležitějších mimořádných situacích,které jsou v kompetenci PD.A ten procentuální odhad je velmi subjektivní.
03.01.2008 (12:44)  
No mě se taky nelíbí ta buzerace tch lidí dole,trestat výpravčí za běh je blbost,ale je to kvůli tomu co kluci říkali,že v těch botách se blbě běhá a mohou uklouznout a zranit se,tak proto je jebou.Takže řešením je koupit nové škrampy.Jinak ano ty menší kraje jako Lb,Kv a Zlín zkusit objednat u soukromníků.Souhlas s Matem a pokutovat dráhy co jen to jde.Jo a podívejte se na tohle: http://www.novinky.cz/clanek/129893-trojice-zeleznicaru-rozkradla-koleje-za-milion-korun.html
03.01.2008 (12:32)  
babilon: Tak trefné přirovnání by mně nenapadlo. BRAVO
03.01.2008 (12:04)  
sysel - a co 571?

Již několikrát jsem vyslech rozhovor výpravčího, jak se s kolegou dohaduje, zda náklad pustit před vlakem osobní dopravy, nebo nedělat si problémy a náklad odstavit. Vždy to bylo tak 50 na 50. Následky v podobě zpoždění můžu odhadovat tak na 30 %.

Výpravčí je vlastně dispečer přilehlých traťových úseků, takže veškerou vinu nemůže svalit na svého nadřízeného. Provozní dispečer určitě nemá možnost neustále sledovat desítky či stovky vlaků ve svém obvodu, protože prioritně řeší důležitější mimořádné situace než optimální předjetí či křižování. Dle struktury řízení provozu by tomu tak i mělo být.
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko