Praha - Se začátkem nového grafikonu jsou tu i některé nové služby e-shopu Českých drah. Za nejdůležitější změnu lze považovat rozšíření prodeje vnitrostátních elektronických jízdenek na všechny vlaky kategorie SC, EC, IC, Ex a R. Při nákupu lze nárokovat slevu z jízdného podle platných cenových programů. Nově je v e-shopu možné podat žádost o In-kartu s aplikacemi In-Zákazník, In-Junior a In-Senior elektronicky.
V současné době probíhá ve stanici Brno hl.n. zkušební provoz funkce elektronické peněženky na In-kartě. Dobíjení částky na kartu probíhá pouze v pokladnách se čtecím zařízením na In-karty. Nedílnou součástí tohoto projektu je i nový automat UNIPAJ. Automat na základě typu aplikace na vaší In-kartě určí automaticky slevu jízdného. V testovacím provozu vydává jízdenky pouze do vzdálenosti 120km. Oproti starším automatům (PAJ) probíhá platba bezhotovostně z předem vloženého kreditu, zvládá i výdej jízdenky eLiška. Kromě toho lze v automatu získat informace o vaší In-kartě – například zakoupené aplikace s dobou jejich platností nebo třeba zůstatek peněz na kartě. Testovací provoz probíhá od 27.11.2007.

Jinak tady párkrát zaznělo, že v eshopu se nedá platit kartou. Čím se tedy platí?
Eshop je určitě zlepšení, nicméně ne docela krok správným směrem. V takovém množství spojů podle mě nemůže fungovat model "vytiskni si seznam před jízdou", to je spousta byrokracie pro nic. Vlastně je to přesně jak jsem říkal - dráhy vidí v každém zákazníkovi škodiče, který by jinak (bez určeného spoje) jel zakoupenou trasu minimálně 20x denně. Přitom ale stejně vyžadují OP/pas/InKartu! O možnosti kontroly pravosti jízdenky jsme se tu už bavili - možnosti jsou a nijak složité.
Co se eshopu týče, nechápu nutnost registrace a aktivace účtu, pouze další klacky pod nohama zákazníka, registrace má být volitelná pro zjednodušení nákupu.
Že by se to mělo udělat jinak se tu nedávno řešilo pod jinou zprávou, určitě by všechno šlo, ale musela by být vůle. A využití sledovacího zařízení (In-karty) jako elektronické peněženky s přednabíjením peněz řeší ten poplatek za platbu kartou (když si koupíte jízdenku za 10Kč, musíte si nabít minimálně stovku, zbytek vám zbude na další jízdenky v budoucnu).
Myslím, že na stránkách ČD je odpověď jednoznačná: Jízdenka z eshopu platí pouze ve vlaku, pro který byl vydán. Reklamaci je možné uplatnit do doby pravidelného odjezdu vlaku z nástupní stanice cestujícího dle platného jízdního řádu (což se v popisovaném případě nepovede, ledaže byste měl s sebou ve vlaku notebook s připojením k internetu). To je asi důvod, proč nelze koupit jízdenku s přestupem - problém s přestupem by musel řešit dopravce, takhle to mohou hodit na cestujícího.
A teď babo raď, co s tím, když vlak ujede. Buďto se můžete pokusit jízdenku použít v dalším vlaku (s vysvětlením, co se stalo, ale průvodčí opravdu nemá jak ověřit, že jízdenka je v pořádku), anebo si koupit nový lístek a jeho proplacení se pokusit řešit zpětnou reklamací, případně se pak soudit pro bezdůvodné obohacení.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











