..: Liberecký kraj připravuje IDS :..

Ilustrační obrázekLiberec - Do konce příštího roku chce Liberecký kraj sjednotit tarify MHD, autobusové i vlakové dopravy v rámci nového integrovaného dopravního systému. Cestujícím by tak stačila jediná čipová karta použitelná pro všechny druhy hromadné dopravy v kraji. Od sjednocení tarifů si představitelé kraje slibují nejen zlepšení dopravní obslužnosti díky nově vzniklým přestupním vazbám, ale také zatraktivnění veřejné dopravy pro obyvatele, kteří by za jiných okolností pro cestu do zaměstnání zvolili automobil. Záměr vybudovat IDS ale zatím blokují České dráhy, které v současnosti nemají zájem projekt podpořit.

Podle kraje jsou už nyní autobusy v regionu mnohdy výrazně levnější než železniční spoje, což může způsobit další odliv cestujících z vlaků. Nemalou mírou k tomu přispěl i nový tarif ČD, platný od 9. prosince, který zvýšil ceny traťových a síťových jízdenek o desítky procent. Krajský úřad proti tak výraznému zdražení protestoval již koncem listopadu, kdy k podobnému kroku vyzval i ostatní kraje jakožto objednavatele základní dopravní obslužnosti. Zvyšování cen jízdného považuje vedení kraje za nesystémové a obává se, že kromě nárůstu automobilové dopravy může mít za následek i likvidaci některých ztrátových regionálních tratí. České dráhy kritiku odmítají a cestujícím doporučují zakoupení In-karty, díky které cenový rozdíl oproti starému tarifu není tak markantní.

Projekt integrovaného dopravního systému by ale měl obyvatelům Liberecka přinést i další výhody - zejména možnost zvolit si pro cestu mezi dvěma místy jakýkoliv druh veřejné dopravy bez ohledu na konkrétní trasu, nebo jednodušší přestupy mezi vlaky, autobusy a systémem MHD. Lze přitom předpokládat, že ceny jízdného v tarifu IDS budou nižší, než ty aktuální u ČD. Plány Libereckého kraje ovšem zatím narážejí na nezájem Českých drah podepsat příslušnou dohodu o integrované dopravě. Podle Stanislavy Jakešové, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Liberci, má nyní kraj necelý rok na jednání s ČD. Pokud se i po této době nepodaří dosáhnout vzájemnou dohodu o společných tarifech, ztratí projekt IDS smysl.

Využíváte jízdenky IDS pro cestu vlakem? Odpovězte v naší anketě.

zdroj: Česká televize


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.12.2007 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus ČR Liberecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
27.12.2007 (1:23)  
A pro zajímavost jedna letošní fotka z Jablonce, která dokazuje, jak je doprava v oblasti složitá :) http://jza.wz.cz/Jablonec.jpg
27.12.2007 (1:14)  
Nechápu, proč to někde jde a jinde absolutně nejde. Na jižní Moravě systém funguje výborně (vím, o čem mluvím, jezdím každodenně řadou linek) a až na výjimky k rušení tratí nedošlo. Naopak vlaků každoročně přibývá a nárůstu počtu cestujících by si všiml i slepý. Není však problém v tom, jaké podmínky koordinátor IDS dopravcům nabídne? Třeba je to tím, že v JMK byly za páteřní trasy označeny železniční tratě a ČD tak přibyli zákazníci, zatímco doposud konkurující autobusové společnosti začaly zajišťovat podstatně frekventovanjší a výborně časově sladěnou dopravu k vlakům a od vlaků. Celkově rozsah zůstal stejný a efektivita je vyšší. Pravdou je, že zatím byla pokryta především oblast radiálních železničních tratí z Brna (jsem zvědav na efekt na Znojemsku nebo Kyjovsku), v okolí Liberce jsou podmínky z tohoto pohledu horší. Pro úplnost dodám, že jízenky IDS-JMK jsou výrazně levnější než cesta vlakem a blíží se ceně s In-junior.
26.12.2007 (19:10)  
Ale vždyť jízdní řády schvaluje příslušný kraj.
ČD a další dopravci, včetně autobusových, mu proto předkládají podle zákona návrh jízdního řádu 180 dnů před zahájením jeho platnosti.
Takže je na kraji, resp. příslušném úředníkovi, aby prošel podrobně předložené jízdní řády a vyhledal případy, kdy si vlaky a autobusy ujíždějí nebo doba na přesun mezi "styčnými body" není dostatečná a začal problém řešit.
Silniční dopravce nemá povinnost komunikovat s dopravcem drážním, nakonec proč by to dělal, jsou ovšem tací, kteří zájem mají. Tím spojovacím prvkem mezi dopravci má být právě ten kraj co objednavatel a měl by mít zájem, aby na sebe spoje navazovaly.
Například na trati 132 v GVD 2006/07 jezdily vlaky ve dvouhodinovém taktu, ale o přestupu na autobus v Telnici směr Krásný Les si mohl nechat cestující zdát. Autobus ujel cca o 30 minut.
V Libouchci byl mezi vlakem a autobusem směr Petrovice přestup asi 7 minut na zhruba kilometr vzdálené zastávce, takže se to muselo vzít poklusem, doufat, že autobus nepojede s náskokem a dále, že zastávka autobusu je někde poblíž cesty od nádraží.
Jiný případ - Svoboda na Úpou a "místní" autobus směr Pomezní boudy ujíždějící vlaku Viamont z Trutnova o 5 minut. Vlak Viamontu navazoval na dálkový vlak ČD, takže dříve jet nemohl a od dálkového vlaku ČD se nemohl uskutečnit přestup v Trutnově, protože z Trutnova odjížděl místní bus cca 15 minut před příjezdem dákového vlaku.
V současném jízdním řádu přijede Viamontí vlak do Svobody nad Úpou v 8.39, autobus směr Pomezní Boudy odjíždí v 8.40, přičemž minimální doba na přesun činí 2 minuty, další spojení ve 13.25 ... V sobotu máte štěstí, za hodinku jede dálkový autobus, který vás ovšem vzít může a taky nemusí.
26.12.2007 (15:45)  
Dráha bude vždycky dražší, dokud budeme dotovat silnici. Pochopitelně velké množství neprovozních zaměstnanců dopravci taky zvyšuje náklady, ale je to jen část problému. S tím kraj nic neudělá, a tak buď víc zadotuje vlak (díky čemuž jej bude moci integrovat), nebo ho neobjedná. Prozíravější kraje volí první možnost, protože si uvědomují výhodu páteřní kolejové trasy. Otázkou ovšem je, jak moc ji jsou schopni integrovat. Souběžné vedení vlaku a autobusu s tím, že jeden staví na východní a druhý na západní straně obce, asi není příliš optimální, nicméně je to pořád lepší než výše zmíněná druhá možnost - aspoň do doby srovnání podmínek pro všechny druhy dopravy. Integrace typu Beroun - Praha (součást dvou IDS - PID zahrnujícího vlaky a SID bez vlaků), kde přes Rudnou jezdí minimum vlaků a maximum autobusů, je sice důsledkem nerovnováhy mezi dopravními systémy, ale smutným. Možná kdyby v PID existovaly přímé vlaky (obdoba přímých autobusů SID)... Těmi Říčany byla myšlena návaznost na vlak? ;-) No nechme se překvapit, co udělají v Liberci. Vždyť na jízdném ČD nezáleží, záleží na dohodě o výši kompenzace za uznání svazového jízdného s některým drážním dopravcem - jeho vlastní jízdné je nepodstatné.
Registrierter Benutzer 1099 
26.12.2007 (13:08)  
R1463ÚPA: Connex a Veolia je jedna spolecnost respektive holding nesouci v CZ nazev Veolia Transport Ceska republika do nehoz patrej vsechny spolecnosti majici v nazvu Connex + MAD Kolin, Dopravni podnik Teplice a BUS Slezsko.
26.12.2007 (10:48)  
Být kompetentní osobou, asi bych se zavedením IDS ještě chvíli počkal. Projeví se pokles pokles cestujících za obyčejné jízdné a kraj bude dorovnávat menší ztrátu ze zavedení IDS.
26.12.2007 (9:48)  
Uz aby prisel soukromy dopravce! Proc se proste na CD a.s. nevybodnout a objednat dopravu u nekoho jineho? myslim, ze takovy Rails trans, Connex, Viamont nebo i Veolia by si s tim casem poradily...Jinak co se tyce PID, tak si nejsem vedom, kde k takovym soubehum dochazi, jak psal uzivatel Blazek...mozne to je, ale je treeba si uvedomit, ze bus a vlak jedou vetsinou v docela jine trase...Resp. jedou treba i pres stejne obce, ale casto jsou vlak a MHD zastavky tak vzdalene, ze je do stejneho mista pro nekoho vyhodnejsi bus a pro nekoho vlak, co se tyce vzdalenosti bydliste cestujicich od takove zastavky..Jinak treba "relace" Ricany-Praha je s vlakovou jizdenkou daleko drazsi nez stoji treba listek pro jednotlivou jizdu PID a o litacce ani nemluve...A taky to funguje vyborne, aspon na prvni pohled..
Registrierter Benutzer Glagol  mail  
26.12.2007 (9:45)  
Farkač-co já vím, tak KÚ mají regionální dopravu ve své moci již nyní. Některé úřady své úsilí napřely na rozvoj v.dopravy (Praha-ta by ovšem jinak nepřežila,J.Morava), některé na stagnaci nebo až likvidaci (Ústí-lhostejno či záměrně, nebo jen prostou blbostí).
Mmch z tvých slov vzniká dojem, že hodné KÚ jaksi generují nějaké peníze, kterými pak milostivě zalepí třeba tu reg. dopravu.
Tak tomu ovšem není. Ve skutečnosti jen přerozdělují přerozdělené - ovšem za tučné provize.
Registrierter Benutzer mic 
26.12.2007 (9:32)  
Z pohledu ČD: Žádná firma nebude dobrovolně ochotna poskytovat své služby za méně peněz, než dosud. Čekal snad někdo, že se firma ochotně vzdá části příjmů?
Z pohledu kraje: Je naprosto pochopitelná snaha sjednotit tarify a provázat jízdní řády. Musí existovat i nějaké páky, jak k tomu jednotlivé dopravce donutit. Nejelegantnější by bylo, aby si kraj sám sestavil jízdní řády a na jednotlivé spoje vypsal výběrové řízení. Vítěz by pak byl smluvně zavázán plnit všechny krajské podmínky. Proč se tak neděje, se ptejme svých úředníků.
Z pohledu cestujícího: Docela by mě zajímalo, kdo bude dobrovolně chodit za vesici na vlak, když mu z návsi pojede autobus za stejnou cenu/na stejnou čipovku. Z Velkých Losin si pamatuji, že dokud byl vlak o korunu levnější, lidé si k němu došli. Pak se ceny srovnaly (integrace) a dost lidí najednou zjistilo, jak je ten vlak vlastně daleko...
Registrierter Benutzer JK ml. 
26.12.2007 (8:54)  
Využívám "síťovou" jízdenku ODIS na dvě regionální zóny + zónu č. 300 pro Opavu na dojíždění do Opavy Komárova. Tato zóna je tzv "tranzitní" a na území města Opavy platí ve vlacích a zaintegrovaných spojích čsad (u nás TQM). Potom existuje dražší tzv zóna č.30, do které je zahrnuté kromě citovaného i místní MHD...Ale specialně pro dojíždění do práce po trase Opava - Opava Komárov a zpět je zóna 300 nejlevnější řešení. Hodinový takt vlaků je sycen spoji čsad (Ostrava - Opava) a dalšími čsad busy po trase (xxxdíra-opava). Osobně zhusta používám pro drobné nákupy, návštěvy úřadů apod na dojíždění do města právě vlak. Mám ho v ceně předplatného, sednu si a ušetřím čas. Ale to co času dosti provedlo s traťovými jízdenkami je lumpárna.....
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko