Liberec - Do konce příštího roku chce Liberecký kraj sjednotit tarify MHD, autobusové i vlakové dopravy v rámci nového integrovaného dopravního systému. Cestujícím by tak stačila jediná čipová karta použitelná pro všechny druhy hromadné dopravy v kraji. Od sjednocení tarifů si představitelé kraje slibují nejen zlepšení dopravní obslužnosti díky nově vzniklým přestupním vazbám, ale také zatraktivnění veřejné dopravy pro obyvatele, kteří by za jiných okolností pro cestu do zaměstnání zvolili automobil. Záměr vybudovat IDS ale zatím blokují České dráhy, které v současnosti nemají zájem projekt podpořit.
Podle kraje jsou už nyní autobusy v regionu mnohdy výrazně levnější než železniční spoje, což může způsobit další odliv cestujících z vlaků. Nemalou mírou k tomu přispěl i nový tarif ČD, platný od 9. prosince, který zvýšil ceny traťových a síťových jízdenek o desítky procent. Krajský úřad proti tak výraznému zdražení protestoval již koncem listopadu, kdy k podobnému kroku vyzval i ostatní kraje jakožto objednavatele základní dopravní obslužnosti. Zvyšování cen jízdného považuje vedení kraje za nesystémové a obává se, že kromě nárůstu automobilové dopravy může mít za následek i likvidaci některých ztrátových regionálních tratí. České dráhy kritiku odmítají a cestujícím doporučují zakoupení In-karty, díky které cenový rozdíl oproti starému tarifu není tak markantní.
Projekt integrovaného dopravního systému by ale měl obyvatelům Liberecka přinést i další výhody - zejména možnost zvolit si pro cestu mezi dvěma místy jakýkoliv druh veřejné dopravy bez ohledu na konkrétní trasu, nebo jednodušší přestupy mezi vlaky, autobusy a systémem MHD. Lze přitom předpokládat, že ceny jízdného v tarifu IDS budou nižší, než ty aktuální u ČD. Plány Libereckého kraje ovšem zatím narážejí na nezájem Českých drah podepsat příslušnou dohodu o integrované dopravě. Podle Stanislavy Jakešové, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Liberci, má nyní kraj necelý rok na jednání s ČD. Pokud se i po této době nepodaří dosáhnout vzájemnou dohodu o společných tarifech, ztratí projekt IDS smysl.
Využíváte jízdenky IDS pro cestu vlakem? Odpovězte v naší anketě.
zdroj: Česká televize

ČD a další dopravci, včetně autobusových, mu proto předkládají podle zákona návrh jízdního řádu 180 dnů před zahájením jeho platnosti.
Takže je na kraji, resp. příslušném úředníkovi, aby prošel podrobně předložené jízdní řády a vyhledal případy, kdy si vlaky a autobusy ujíždějí nebo doba na přesun mezi "styčnými body" není dostatečná a začal problém řešit.
Silniční dopravce nemá povinnost komunikovat s dopravcem drážním, nakonec proč by to dělal, jsou ovšem tací, kteří zájem mají. Tím spojovacím prvkem mezi dopravci má být právě ten kraj co objednavatel a měl by mít zájem, aby na sebe spoje navazovaly.
Například na trati 132 v GVD 2006/07 jezdily vlaky ve dvouhodinovém taktu, ale o přestupu na autobus v Telnici směr Krásný Les si mohl nechat cestující zdát. Autobus ujel cca o 30 minut.
V Libouchci byl mezi vlakem a autobusem směr Petrovice přestup asi 7 minut na zhruba kilometr vzdálené zastávce, takže se to muselo vzít poklusem, doufat, že autobus nepojede s náskokem a dále, že zastávka autobusu je někde poblíž cesty od nádraží.
Jiný případ - Svoboda na Úpou a "místní" autobus směr Pomezní boudy ujíždějící vlaku Viamont z Trutnova o 5 minut. Vlak Viamontu navazoval na dálkový vlak ČD, takže dříve jet nemohl a od dálkového vlaku ČD se nemohl uskutečnit přestup v Trutnově, protože z Trutnova odjížděl místní bus cca 15 minut před příjezdem dákového vlaku.
V současném jízdním řádu přijede Viamontí vlak do Svobody nad Úpou v 8.39, autobus směr Pomezní Boudy odjíždí v 8.40, přičemž minimální doba na přesun činí 2 minuty, další spojení ve 13.25 ... V sobotu máte štěstí, za hodinku jede dálkový autobus, který vás ovšem vzít může a taky nemusí.
Mmch z tvých slov vzniká dojem, že hodné KÚ jaksi generují nějaké peníze, kterými pak milostivě zalepí třeba tu reg. dopravu.
Tak tomu ovšem není. Ve skutečnosti jen přerozdělují přerozdělené - ovšem za tučné provize.
Z pohledu kraje: Je naprosto pochopitelná snaha sjednotit tarify a provázat jízdní řády. Musí existovat i nějaké páky, jak k tomu jednotlivé dopravce donutit. Nejelegantnější by bylo, aby si kraj sám sestavil jízdní řády a na jednotlivé spoje vypsal výběrové řízení. Vítěz by pak byl smluvně zavázán plnit všechny krajské podmínky. Proč se tak neděje, se ptejme svých úředníků.
Z pohledu cestujícího: Docela by mě zajímalo, kdo bude dobrovolně chodit za vesici na vlak, když mu z návsi pojede autobus za stejnou cenu/na stejnou čipovku. Z Velkých Losin si pamatuji, že dokud byl vlak o korunu levnější, lidé si k němu došli. Pak se ceny srovnaly (integrace) a dost lidí najednou zjistilo, jak je ten vlak vlastně daleko...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











