..: Rok 2008 u ČD: přehled podnikatelského plánu :..

Ilustrační obrázekPraha - S blížícím se koncem roku 2007 zveřejnily České dráhy, největší železniční dopravce v ČR, základní informace o svém podnikatelském plánu pro rok následující. Jeho podstatou je podle ředitele holdingu, Ing. Josefa Bazaly, pokračování v trendu letošního roku, tedy snaha o nárůst počtu nových zákazníků i nárůst objemu přepravy. V příštím roce ČD předpokládají tržby o přibližně 500 milionů vyšší než v roce letošním. Podnikatelský plán počítá i s částkou 3,6 miliardy korun pro modernizaci a obnovu vozového parku v osobní dopravě. Plánovaný objem investic do železničních vozidel tak bude o 900 milionů vyšší než letos.

Po oddělení divize nákladní dopravy v prosinci letošního roku nyní pod značkou ČD fungují vedle sebe dva subjekty, přičemž osobní doprava by sa výhledově měla dočkat transformace do samostatné dceřiné společnosti, stejně jako tomu bylo v případě ČD Cargo. Po historickém dosažení pozitivního ekonomického výsledku v roce 2007 se ale České dráhy, a.s. s výsledky v "černých číslech" zřejmě zase nadlouho rozloučí. Oddělení nákladní dopravy znamená propad ve finanční situaci mateřské společnosti, nyní spravující osobní dopravu. Mezi dotované spoje se nově zařazují i vlaky kategorií InterCity a EuroCity (včetně spojů čistě marketingové kategorie SuperCity), čímž se všechny vlaky osobní dopravy u ČD stávají dotovanými ze státního rozpočtu. Příspěvek nad rámec stávajícího financování základní dopravní obslužnosti pro rok 2008 přitom činí 600 milionů korun.

Projekt Živá nádraží

Ing. Josef Bazala v rozhovoru pro informační server OSŽ přiblížil i další vývoj projektu Živá nádraží, založeného na principu veřejně-soukromého partnerství v oblasti financování projektů. V poslední době ČD uzavřely tři nové smlouvy na obnovu dalších stanic – revitalizace čeká například nádraží v Břeclavi, České Lípě a Českém Krumlově. Podle jeho názoru České dráhy prolomily bariéru, kdy je v počátcích projektu mnozí investoři nebrali vážně. "Přichází stále více investorů, kteří mají zájem o tento projekt, " dodal Bazala.

Modernizace a obnova vozového parku

Ilustrační obrázekPro tento účel dráhy počítají s částkou 3,6 miliardy korun; z toho z vlastních zdrojů zaplatí 2,4 miliardy korun, zbytek si půjčí od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo dostanou jako státní dotaci v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Pokračující modernizace se přitom dotkne všech kategorií vlakových spojů. ČD by rády koupily stovku modernizovaných kvalitnějších vozů pro dálkovou dopravu, které by nasazovaly především na nově zavedené brněnské expresy. "V současné době jsou takové vozy k dispozici například u německých drah," řekl generální ředitel ČD. Dodal ale, že dráhy na nákup vypíšou výběrové řízení.

Dále dráhy plánují pořízení osmi moderních příměstských jednotek řady 471, přičemž jedna souprava vyjde zhruba na 200 milionů korun. Nyní provozují již 34 CityElefantů, a to 31 z toho v Praze a zbylé tři na Ostravsku. Na regionální tratě má v příštím roce přibýt 22 dvouvozových a 7 třívozových motorových jednotek Regionova. Dvouvozová jednotka 814-914 přitom stojí 21 milionů korun, třívozová 37 milionů. České dráhy jich nyní provozují celkem 46, přičemž do roku 2010 by jich mělo být sto.

Další peníze poputují na přestavbu starých poštovních vagonů na řídící vozy řady 954.2 a na 9 modernizovaných vložených vozů řady 054 pro motorové rychlíky.

Personální oblast

Podle Bazaly nový podnikatelský plán pokrývá i personální oblast, a to jak z hlediska celkového počtu zaměstnanců, tak i z hlediska jednotlivých profesí včetně věkové struktury. "Plánujeme mimo jiné i kolik zaměstnanců pro které profese budeme příští rok potřebovat. Teď mám na mysli především strojvedoucí, ale také výpravčích a některých dalších profesí je nedostatek," uvedl generální ředitel.

Ilustrační obrázekČeské dráhy prý nečeká další výraznější propouštění; proběhnou ale drobné organizační změny, do nichž například patří vytvoření regionálních center pro osobní dopravu a řízení nádraží. I přesto ale snižování počtu zaměstnanců u ČD není definitivní konec - do roku 2010 jich jejich řady pravděpodobně opustí až 4000.

ČD dále připravují nové možnosti kvalitativního růstu v kategorii vlakového personálu. Po někdejším zvláštním výběru palubního personálu pro spoje kategorie SuperCity chce nyní společnost vybírat i zhruba 150 nových průvodčích a vlakvedoucích speciálně pro vlaky kategorií EC a IC. Dráhy tím směřují k zavedení principu kariérního růstu. V praxi tedy personál s vyššími ambicemi a dovednostmi bude mít reálnou možnost propracovat se do vyšší kategorie.

Restaurace La Rocket

Dalším plánem do budoucna je otevření sítě restaurací La Rocket, z nichž první dvě již fungují na nádraží v Pardubicích a Praze-Libni. Náklady na vybudování jedné restaurace činí zhruba devět milionů korun. Během sedmi až deseti let by se síť měla rozrůst na sto podniků. Dráhy si z plánované stovky hodlají ponechat deset restaurací, zbytek budou provozovat nájemci.

Restaurace La Rocket se budou dělit do tří kategorií: nejmenší, v podobě bufetového stánku, budou dráhy budovat pod názvem La Rocket Café. La Rocket Expres bude samoobslužná restaurace; a největší La Rocket Classic klientům nabídne gastronomické služby i s obsluhou. Příští rok chtějí dráhy otevřít La Rocket v Děčíně, Olomouci a Ostravě a vybudují také vlastní výrobnu lahůdek.

ČD Cargo a rok 2008

Podle nově vzniklé dceřiné společnosti zaměřené na nákladní železniční dopravu nepřináší transformace drah pro zákazníky žádné výraznější změny. Kromě plánovaných rekonstrukcí kolejových vozidel včetně modernizace motorových lokomotiv na řadu 755, bude hlavním tématem příštího roku možná fúze firmy se svým slovenským protějškem, Železniční společností Cargo Slovakia (ZSCS). Jako možný termín sloučení obou dopravců byl považován 1. duben 2008, nicméně nedlouho po uveřejnění tohoto záměru se začaly ozývat hlasy zpochybňující reálnost fúze, zejména vzhledem k protichůdným představám české a slovenské vlády v otázce možné budoucí privatizace takto vzniklé společnosti.

Zdroj: České dráhy, ČT24, OBZOR OSŽ


PETR Poslat mail autorovi | 30.12.2007 (12:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
30.12.2007 (16:18)  
A výborně zase jedna příležitost jak si kopnout do ČD já bych to tady na některých místech viděl celkem dobře. Např Brněnské Exppresy jsou výborná věc a ta B-čka co na tom jezdí jsou také celkem pěkná. Pokud jde o to jestli budou ČD budovat dobré hospody dal bych tomu jedině zelenou a ostatním zlepšovacím návrhům a projektům, které zvelebí prostředí pro cestování také. Jen tak dál! Akorát bych opravdu vyměnil lidi na Gř ČD
30.12.2007 (15:37)  
Hrozne rad bych se dozvedel, proc CD nazyvaji jejich novy chain restauraci LA Rocket, kdyz ona slavna Stephensonova lokomotiva se jmenovala THE Rocket!? Plete se marketingu GR CD koncem roku jazyk?
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
30.12.2007 (15:33)  
OT Josef Petrák: Představenstvo a Dozorčí rada Českých aerolinií odsouhlasily prodej dceřiné společnosti Air Czech Catering do rukou italské Alpha Overseas Holdings. (stav z 21. 12. 2007) Servis poskytuje ACC pro 13 leteckých společností (pravidelné lety), kapacita přípravny je 15 tisíc jídel denně.
Registrierter Benutzer M 
30.12.2007 (13:47)  
Tak ze jo - zrusime priplatky, zavedeme povinne mistenky a hlupakum to nedojde. Je to easy:-)
30.12.2007 (13:28)  
M) Nokia taky dřív vyráběla gumáky a když se rozhodovali, co dál, mobilní telefony byly jasná volba :) Tohodle bych se nebál. Podle mě bude nějaký ČD Catering, fúzovaný s JLV a možná, že to nakonec bude dobře (lepší bašta v SCP a SC Class).

Ta dotace SC je divná. Měl jsem za to, že ministerstvo dopravy podmínilo dotace zrušením příplatků atp., což se asi povinně místenkového SC netýká ;) to bude asi nějaká chybka.

vtrunda) Co je lepší? Nějaký trochu ojetý Bimz s RIC 200, nebo vyšisované hnusné roztřepané B s RIC 140. Dyť ty vozy jsou celkem nový, takže taková stovka těhle emzet může celkem slušně spasit naši neustálou krizi s nedostatkem vozů pro obyčejné rychlíky.
Registrierter Benutzer M 
30.12.2007 (12:54)  
JP - no dobre, ale CSA denne musi udelat X jidel. Nevim nevim, jak je to u CD. Prijde mi to proste jakoze strojirenska firma zacne pect chleba - neni to ono:(
Ale mozna mas pravdu
30.12.2007 (12:44)  
Tak to je fakt hnus to by chtelo kompletne cely vedeni vyfackovat a dat tam nekoho novyho. S dotacema umi jezdit kazdej i ten co ma pomocnou. Tak na co tam je pan ing... A ty zmodernizovany nemecky plecky je taky vysmech (i kdyz lepsi nez Bcka) Vlakem nejedzdim (predevsim autobus SA to jisti, ale i jine), nastesti na trase Praha - Prostejov se da vybrat.
30.12.2007 (12:32)  
Nevím,jak si představují projekt živá nádraží.Jestli podle vzoru,který byl 28.12 2007 v Brně,tak potěš pánbůh.To v odbavovací hale byl natažen koberec a nějaká firma,zde předváděla "zázračné masážní křesla".Lidé sice ve frontách si neměli,kde kupovat jízdenky,ale za to si mohli koupit za určitý nemalý obnos křeslo.Ještě mě chyběl v rohu krámek se speciálním zbožím od asijské komunity.To asi nebude dlouho trvat,vždyť ve druhé chodbě se prodávají slovenské sýry.Dříve se prodávali jízdenky.Brno má komplexní systém odbavování cestujících.Takže k jízdence si můžete zakoupit masážní křeslo a ktomu přikusovat sýr....
30.12.2007 (12:25)  
to je hnus. a to máme "pravicovou vládu"
Registrierter Benutzer Jugy  mail  
30.12.2007 (12:23)  
Tak ona jsou dotována i Pendolina? Tak to je hnus.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko