Česká republika - České dráhy dostávají od ministerstva dopravy největší pokuty na dvou tratích, které předloni vyhrály v tendru nad soukromými společnostmi. Tendr šetřil antimonopolní úřad kvůli podezření, že dráhy zvítězily nad soukromníky dampingovou cenou, kterou si pak dorovnají z dotací od státu na jiných tratích. Podle kontrolorů ministerstva ČD na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most loni porušily podmínky téměř každý měsíc. Za zpoždění, špinavé nebo špatně přistavené typy vlaků tu dostaly pokutu přes 2,2 milionu korun. Na téměř třech stovkách ostatních tratí po celé zemi udělilo ministerstvo ČD sankce za další 3 miliony korun. "Faktem je, že u těchto vysoutěžených tratí jsou přísnější sankce než u zbylých tratí," říká František Vichta z odboru veřejné dopravy ministerstva.
Výsledkem je, že České dráhy se pod tlakem pokut naučily na těchto tratích v porovnání s jinými jezdit včas. Spoje na trati mezi Libercem a Pardubicemi mají v posledních dnech průměrné zpoždění kolem 2 minut.
České dráhy si na výši pokut nestěžují
"Sankce byly už součástí výběrového řízení, kde ministerstvo dopravy požadovalo komfortní moderní vozidla, která budou přepravovat běžně i vozíčkáře," říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Celková pokuta 5 milionů korun od ministerstva dopravy za nedodržení podmínek u rychlíků je v porovnání s dotacemi zanedbatelná. Letos mají ČD od státu dostat na osobní dopravu 3,7 miliardy. Generální ředitel ČD Josef Bazala doufá, že suma bude ještě vyšší - 4,45 miliardy korun. "Premiér i ministr dopravy již 700 milionů přislíbili," uvádí. Pokud by ČD dostaly od státu na rychlíky tuto sumu, znamenalo by to, že za každý ujetý kilometr rychlíku dostanou od státu 170 korun. A to je důvod, proč se tendrem na 2 tratě zabýval antimonopolní úřad.
Tendr totiž vyhrály ČD především kvůli nízké cenové nabídce. Do soutěže na trať Plzeň - Most šly s požadavkem 16,70 koruny za kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun za kilometr. Přestože hlavní váhu při výběru dopravce měla mít kvalita vlaků, s čímž ČD se svými motoráky proti kvalitnějším nízkopodlažním vlakům Siemens Desiro obou soukromníků neměly šanci, rozhodla nakonec cena. "České dráhy si takovou nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. To si až donedávna myslel i Antimonopolní úřad, a proto se možným dampingem zabýval. "Správní řízení jsme nakonec nezahájili, porušení zákona jsme neshledali," sděluje Filip Vrána z úřadu. Tendrem se však ještě zabývá ministerstvo financí. "Cílem kontroly je posoudit, zda při provozování osobní dopravy na tratích neporušují ČD zákon o cenách tím, že narušují tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen," uvádí Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí.
zdroj: iHNed
| 9.1.2008 (10:19)
Aniz chci vyvolat nejakou bitvu, tak z ceho myslis, ze se ta pokuta zaplati. CD vsechny penize musi pouzit na "neco objednaneho". Kdyz neco "utrati" na pokutu, tak nebudou mit na to objednane. Nevim, ja v tom vidim slepou ulicku, resp. zacykleni:-(
Na některých spojích rychlíkové relace Liberec-Ústí nad Labem jsou využity vozy 843, které jinak zajišťují dopravu z Liberce do Pardubic. Objevují se tam i jízdní průvodce pro tuto linku. Přijde mi to trochu jako provokace. A když k tomu přidám i elektronické tabule namontované na 843, které však na rychlících z Lbc do ÚnL nefungují, zatímco z Liberce do Pardubic určitě ano, nevím co si mám myslet. Přijde mě, že ČD samy nejsou schopné pro zlepšení komfortu pro cestující vůbec nic.
Myslim, ze tak to neni. Pochybuji, ze lidem na CD nejak moc zalezi na nejakych pokutach. A pokud se casem presvedcim o opaku, budu mile prekvapen.
Zpozdeni jsou pryc kvuli kardinalne snizenemu stavebnimu ruchu. Na jare to opet zacne, to se pripravte.
CD napisou na MD, at pozada MF, aat navysi rozpocet CD a CD obratem pokutu poslou na MD:-)"
Takže lepší bude ČD nepokutovat?
Obdobný "komfort" nabízí Regiosprinter se sedačkami do půli zad, nicméně podle některých médií luxusní vozidlo, nedosahující ovšem kvalitou sedaček kvalitu textilních sedaček např. ve vozech 050 (Bmx).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










