..: Stačí časté pokuty a vlaky zase jezdí včas :..

Ilustrační obrázekČeská republika - České dráhy dostávají od ministerstva dopravy největší pokuty na dvou tratích, které předloni vyhrály v tendru nad soukromými společnostmi. Tendr šetřil antimonopolní úřad kvůli podezření, že dráhy zvítězily nad soukromníky dampingovou cenou, kterou si pak dorovnají z dotací od státu na jiných tratích. Podle kontrolorů ministerstva ČD na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most loni porušily podmínky téměř každý měsíc. Za zpoždění, špinavé nebo špatně přistavené typy vlaků tu dostaly pokutu přes 2,2 milionu korun. Na téměř třech stovkách ostatních tratí po celé zemi udělilo ministerstvo ČD sankce za další 3 miliony korun. "Faktem je, že u těchto vysoutěžených tratí jsou přísnější sankce než u zbylých tratí," říká František Vichta z odboru veřejné dopravy ministerstva.

Výsledkem je, že České dráhy se pod tlakem pokut naučily na těchto tratích v porovnání s jinými jezdit včas. Spoje na trati mezi Libercem a Pardubicemi mají v posledních dnech průměrné zpoždění kolem 2 minut.

České dráhy si na výši pokut nestěžují

"Sankce byly už součástí výběrového řízení, kde ministerstvo dopravy požadovalo komfortní moderní vozidla, která budou přepravovat běžně i vozíčkáře," říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Celková pokuta 5 milionů korun od ministerstva dopravy za nedodržení podmínek u rychlíků je v porovnání s dotacemi zanedbatelná. Letos mají ČD od státu dostat na osobní dopravu 3,7 miliardy. Generální ředitel ČD Josef Bazala doufá, že suma bude ještě vyšší - 4,45 miliardy korun. "Premiér i ministr dopravy již 700 milionů přislíbili," uvádí. Pokud by ČD dostaly od státu na rychlíky tuto sumu, znamenalo by to, že za každý ujetý kilometr rychlíku dostanou od státu 170 korun. A to je důvod, proč se tendrem na 2 tratě zabýval antimonopolní úřad.

Tendr totiž vyhrály ČD především kvůli nízké cenové nabídce. Do soutěže na trať Plzeň - Most šly s požadavkem 16,70 koruny za kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun za kilometr. Přestože hlavní váhu při výběru dopravce měla mít kvalita vlaků, s čímž ČD se svými motoráky proti kvalitnějším nízkopodlažním vlakům Siemens Desiro obou soukromníků neměly šanci, rozhodla nakonec cena. "České dráhy si takovou nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. To si až donedávna myslel i Antimonopolní úřad, a proto se možným dampingem zabýval. "Správní řízení jsme nakonec nezahájili, porušení zákona jsme neshledali," sděluje Filip Vrána z úřadu. Tendrem se však ještě zabývá ministerstvo financí. "Cílem kontroly je posoudit, zda při provozování osobní dopravy na tratích neporušují ČD zákon o cenách tím, že narušují tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen," uvádí Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí.

zdroj: iHNed


Adys Poslat mail autorovi | 9.1.2008 (10:19)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
09.01.2008 (22:30)  
Ač s Vencou Motykou většinou nesdílím stejný názor, tentokrát se k němu musím přidat. Při porovnávání obou článků zjišťuji neuvěřitelnou shodu. Pravidla pro psaní newsek asi platí jen pro někoho ....
Registrierter Benutzer M 
09.01.2008 (22:14)  
Cestujici - to primo netvrdim, ale z jakych penez se ta pokuta zaplati? I kdyby CD mely zisk a pokuta se mela zaplatit ze zisku, tak i tak to zase pujde ze statnich penez, protoze plnym vlastnikem je stat.
Aniz chci vyvolat nejakou bitvu, tak z ceho myslis, ze se ta pokuta zaplati. CD vsechny penize musi pouzit na "neco objednaneho". Kdyz neco "utrati" na pokutu, tak nebudou mit na to objednane. Nevim, ja v tom vidim slepou ulicku, resp. zacykleni:-(
09.01.2008 (20:55)  
Mě zaráží jiná věc.
Na některých spojích rychlíkové relace Liberec-Ústí nad Labem jsou využity vozy 843, které jinak zajišťují dopravu z Liberce do Pardubic. Objevují se tam i jízdní průvodce pro tuto linku. Přijde mi to trochu jako provokace. A když k tomu přidám i elektronické tabule namontované na 843, které však na rychlících z Lbc do ÚnL nefungují, zatímco z Liberce do Pardubic určitě ano, nevím co si mám myslet. Přijde mě, že ČD samy nejsou schopné pro zlepšení komfortu pro cestující vůbec nic.
Registrierter Benutzer Foxx  mail  
09.01.2008 (20:36)  
xAnri05: Tomu říkám optimistickej pohled na věc.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
09.01.2008 (20:26)  
Stačí časté pokuty a vlaky zase jezdí včas.
Myslim, ze tak to neni. Pochybuji, ze lidem na CD nejak moc zalezi na nejakych pokutach. A pokud se casem presvedcim o opaku, budu mile prekvapen.

Zpozdeni jsou pryc kvuli kardinalne snizenemu stavebnimu ruchu. Na jare to opet zacne, to se pripravte.
09.01.2008 (18:54)  
M: "No jak to vysvetlovala Brozova v OVM...
CD napisou na MD, at pozada MF, aat navysi rozpocet CD a CD obratem pokutu poslou na MD:-)"

Takže lepší bude ČD nepokutovat?
Registrierter Benutzer Jakub Geleta  mail  
09.01.2008 (17:14)  
To máte jako na trati mezi Karlovými Vary dolním nádražím a Mariánskými Lázněmi. Po hodině a půl strávené v tomto vlaku této cesty je člověk taky celý polámaný. Ale je zase fakt, že od doby, co to vzal Viamont do svých rukou tuhle trať, že jízdní doba se zkracuje. Ale trocha více pohodlí by nebylo na škodu. Zvláště když jede člověk po noční :)
09.01.2008 (16:47)  
Lee : netřeba jezdit Berlín – Liberec a zpět, týž efekt přinese i osobní vlak Hof – Regensburg a řada dalších. Desira mají mnoho variant, i pokud jde o sedačky a opěrky, mně ovšem hlavně chybí stoleček pod oknem – některé verze mají stolečky jen u některých sedadel - protože si nemám kam položit kursbuch, pokud nechci být rozmařilý a stavět si tam nějakou nádobku s nápojem. Vrcholem je ovšem "komfort" I. třídy v Desirech se čtyřmi sedačkami.
Obdobný "komfort" nabízí Regiosprinter se sedačkami do půli zad, nicméně podle některých médií luxusní vozidlo, nedosahující ovšem kvalitou sedaček kvalitu textilních sedaček např. ve vozech 050 (Bmx).
09.01.2008 (15:14)  
Souhlas 843 jsou lepší než De-sýry.Je tak dobře že vyhráli ČD.Chce to vypisovat a soutěžit i o další tratě pak se dostane na soukromíky,páč 843 je málo.
Registrierter Benutzer Lee 
09.01.2008 (14:57)  
Jel jsem Desirem z Liberce do Berlína a ten stejný den zpět a po příjezdu jsem se cítil, jako bych celý den tahal na zádech pytle s cementem, jak jsem byl polámaný.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko