..: Stačí časté pokuty a vlaky zase jezdí včas :..

Ilustrační obrázekČeská republika - České dráhy dostávají od ministerstva dopravy největší pokuty na dvou tratích, které předloni vyhrály v tendru nad soukromými společnostmi. Tendr šetřil antimonopolní úřad kvůli podezření, že dráhy zvítězily nad soukromníky dampingovou cenou, kterou si pak dorovnají z dotací od státu na jiných tratích. Podle kontrolorů ministerstva ČD na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most loni porušily podmínky téměř každý měsíc. Za zpoždění, špinavé nebo špatně přistavené typy vlaků tu dostaly pokutu přes 2,2 milionu korun. Na téměř třech stovkách ostatních tratí po celé zemi udělilo ministerstvo ČD sankce za další 3 miliony korun. "Faktem je, že u těchto vysoutěžených tratí jsou přísnější sankce než u zbylých tratí," říká František Vichta z odboru veřejné dopravy ministerstva.

Výsledkem je, že České dráhy se pod tlakem pokut naučily na těchto tratích v porovnání s jinými jezdit včas. Spoje na trati mezi Libercem a Pardubicemi mají v posledních dnech průměrné zpoždění kolem 2 minut.

České dráhy si na výši pokut nestěžují

"Sankce byly už součástí výběrového řízení, kde ministerstvo dopravy požadovalo komfortní moderní vozidla, která budou přepravovat běžně i vozíčkáře," říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Celková pokuta 5 milionů korun od ministerstva dopravy za nedodržení podmínek u rychlíků je v porovnání s dotacemi zanedbatelná. Letos mají ČD od státu dostat na osobní dopravu 3,7 miliardy. Generální ředitel ČD Josef Bazala doufá, že suma bude ještě vyšší - 4,45 miliardy korun. "Premiér i ministr dopravy již 700 milionů přislíbili," uvádí. Pokud by ČD dostaly od státu na rychlíky tuto sumu, znamenalo by to, že za každý ujetý kilometr rychlíku dostanou od státu 170 korun. A to je důvod, proč se tendrem na 2 tratě zabýval antimonopolní úřad.

Tendr totiž vyhrály ČD především kvůli nízké cenové nabídce. Do soutěže na trať Plzeň - Most šly s požadavkem 16,70 koruny za kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun za kilometr. Přestože hlavní váhu při výběru dopravce měla mít kvalita vlaků, s čímž ČD se svými motoráky proti kvalitnějším nízkopodlažním vlakům Siemens Desiro obou soukromníků neměly šanci, rozhodla nakonec cena. "České dráhy si takovou nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. To si až donedávna myslel i Antimonopolní úřad, a proto se možným dampingem zabýval. "Správní řízení jsme nakonec nezahájili, porušení zákona jsme neshledali," sděluje Filip Vrána z úřadu. Tendrem se však ještě zabývá ministerstvo financí. "Cílem kontroly je posoudit, zda při provozování osobní dopravy na tratích neporušují ČD zákon o cenách tím, že narušují tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen," uvádí Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí.

zdroj: iHNed


Adys Poslat mail autorovi | 9.1.2008 (10:19)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
09.01.2008 (14:55)  
ad web: Je to důkaz toho, k čemu jsou ta vozidla určena tj. k místní dopravě na krátké vzdálenosti a není v nich nutné tak velké pohodlí jako ve vozidlech určených na spoje jezdící na delší vzdálenosti... Nebo snad jezdí Desira v Německu na vlacích RE, které by se dali určením přirovnat k našim rychlíkům (i když se v překladu jedná o spěšné vlaky)? Nevím o tom...
registrovaný uživatel happy 
09.01.2008 (14:40)  
V nějakým vojvodství v polsku mají cenu cca 130 kč za km na osobní vlaky provozované soukromníkem jednotkama SA.Takže dotace ztráty u nás na R zase není tak nejhorší.Záleží jak kde a na jaké relaci
registrovaný uživatel M 
09.01.2008 (14:22)  
Mam pocit, ze tech 170 Kc/km neni skutecnosti, ale vysledkem deleni spatnych dvou cisel...
registrovaný uživatel PES38 
09.01.2008 (13:40)  
Za 170kč/km bych snad začal jezdit taky a ještě by mi hodně zbylo...
09.01.2008 (13:28)  
170 Kč za km rychlíkového spoje? Tomu nemůžu uvěřit...
09.01.2008 (12:54)  
Precla: Vždyť je platit nemusí, když budou dodržovat smlouvy. Nemusí si za každou cenu držet monopol.

Jinak mě pobavilo, že na jedné straně ČD nenamítají nic proti pokutám, a na druhé straně si nechají navyšovat dotace tak, že ve skutečnosti ani náhodou nedodrží skutečnou cenu za kilometr (aby měli na pokuty).
registrovaný uživatel Precla 
09.01.2008 (12:33)  
No je dobré, když ČD nejsou ve ztrátě, ale zas by si to nemusely nahrazovat tím, že je budou platit za pokuty :)
registrovaný uživatel happy 
09.01.2008 (11:55)  
Mluvíme zde o vozidlech řady x43,se kterými čd uspěly.A musím konstatovat,že v nich nevidím žádný problém co do pohodlnosti.Desiro se opravdu spíše hodí na zastávkové vlaky a pro rychlíky se může svým uspořádáním interieru zdáti nevhodné.Takže problém vozidel bych neřešil,jsou totiž jiné relace,kde toto štěstí na dobrý vozový park lidé nemají.Jinak musím potvrdit,že se na Li-Par čd opravdu snaží.čistota je dobrá a to i na wc a dokonce mně vlakvedoucí z vlakového rozhlasu kolikrát při cestě popřál příjemný den a hlásil zastávky.Opravdu spokojenost :)
09.01.2008 (11:16)  
Domnívám se, že výrobce přizpůsobí interiér objednavateli. Nebo snad se mýlím. Rozdíl v jízdních vlastnostech je podle mě minimální.
registrovaný uživatel Web 
09.01.2008 (11:07)  
Důkazem čeho jsou v některých provedeních sedačky bez loketních opěrek? Kdyby v jedné 854 dali sedačky bez opěrek, je to důkazem že 854 není vhodné vozidlo na R? :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko