Praha - Lidé, využívající osobní vlaky integrované do PID pro svou cestu po hlavním městě České republiky Praze, se možná dočkají další nabídky zpříjemňující jejich cestování. České dráhy jim totiž chtějí umožnit použití SMS jízdenky, která již v současné době platí pro metro, tramvaje a autobusy. Podle tiskového mluvčího ČD Ondřeje Kubaly padne konečné rozhodnutí o připojení se do tohoto projektu v prvním čtvrtletí letošního roku. Od kdy by pak upravený systém plně fungoval, není jasné. "Střílel bych od boku, zatím jsme se nerozhodli, jestli do toho vůbec půjdeme nebo ne," řekl Kubala.
"Zájem ze strany Českých drah nás těší," prohlásil ředitel marketingu DPP Jan Svoboda. Jedním z problémů, který by mohl celý projekt ohrozit, je ověřování pravosti SMS průvodčím při kontrole jízdenek. "Čety musí mít možnost ověřit si platnost jízdenky přes SMS, a na to nejsou standardně vybaveny," upozornil Kubala. Varianta, kdy by pověřený zaměstnanec drah vyťukal kód z elektronické jízdenky do služebního mobilního telefonu a čekal na jeho zpětné ověření, je sice technicky proveditelná, ale podle Kubaly příliš zdlouhavá. V případě úspěšnosti tohoto projektu nevyloučilo generální ředitelství Českých drah ani rozšíření SMS jízdenek na další spoje jedoucí mimo území Prahy. Tato služba by pak měla doplňovat již odzkoušené telefonní jízdenky prodávané pod obchodní značkou TeleTiket.
Služba SMS jízdenek funguje v Praze již od poloviny loňského listopadu. Cestující si ji mohou zakoupit tak, že odešlou SMS ve tvaru DPT na číslo 902 06 26. Klientovi chvíli na to přijde potvrzující SMS s číselným kódem pro revizory. Cena činí 26 Kč. Zákazník pak může služby pražské hromadné dopravy využívat až 90 minut od jejího doručení.
Využili byste službu SMS jízdenky pro cestu vlakem? Odpovězte v naší anketě.

Že bych byl až tak blbý si nemyslím, protože chápu bez problémů systém tarifních zón v různých spolkových zemích v Rakousku, podobně v Německu - např. dopravní svaz Oberelbe, či ve Švýcarsku (např. trojzemní tarif v okolí Baselu platný na části území Švýcarska, Německa a Francie). Přitom informační materiály jsem četl vždy v němčině, ačkoli umím jen takovou tu školní němčinu. Informace dopravní svazu Oberelbe jsou v současné době k dispozici i v češtině.
Např. rakouský dopravní svaz VOR (Vídeň, část spolkové země Dolní Rakousy, spolková země Burgenland, včetně peáže přes maďarský Sopron) má pro území města Vídeň jednu zónu 100, celé území dopravního svazu je rozděleno na zóny - každá má svoje číslo, na mapce jsou uvedeny obce (zastávky) spadající do příslušného pásma. Jasné, srozumitelné i pro dítě. Některé zóny se v "hraničních" úsecích prolínají.
Obdobně to tak vypadá v Německu, Rakousku, Itálii, Francii, Švýcarsku.
Je nad mé chápání, proč se podobný systém na způsob "pochopí i obecní blb" neuplatnil i v rámci PID.
Pendožabák: Pásmo B vzniklo na poslední chvíli (taky jsem ještě mapu neviděl), aby se tolik nezdražilo dojíždění mimopražským lidem na kraj Prahy. V linkách 3xx a 4xx je dojezdové pásmo 0 nově rozděleno na pásma B a 0. To pásmo je viditelné na jízdních řádech - např. http://194.213.60.6/Obrazky/PDF/387/20080101/387_(2049_1)Z.pdf
Tarif jsem tolik nezkoumal - je to složité, ale asi to funguje :) A proč zrovna B? Protože by se buď musely přečíslovat pásma a posunout dál od Prahy a dvojmístné znaky většina displejů v busech PID neumí - takže se to zobrazuje jako osmička, ale říká se tomu Bé :). Takže když někdy jedu (samozřejmě s přestupy) od nás z kraje Prahy do centra, projedu pásma P, B, 0 a P. Opravdu vynikající. Jen čekám, až někoho napadne zavést pro B spešl tramvajenky :(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











