..: Obyvatelé Zábřehu na Moravě protestují proti protihlukové stěně :..

Ilustrační obrázekZábřeh na Moravě - V Zábřehu na Moravě vzniká v posledních dnech velice zajímavá situace. Vzhledem k připravované elektrifikaci trati do Šumperka by mělo dojít také k její celkové modernizaci, a proto by měla v místech sousedících s obytnými částmi obce vyrůst protihluková stěna. Na rozdíl od jiných případů zde proti jejímu vybudování sepsali někteří místní obyvatelé petici. Tvrdí, že si na hluk projíždějících vlaků již zvykli. Připravovaná zeď by jim prý navíc kazila výhled na okolní krajinu. "Tam to bude dva a půl metru, ale tady už vidíte, je to metr a půl a když budou ještě dva a půl, tak budem jak udušení," prohlásila obyvatelka jednoho z místních domů. "Nám by to tady omezovalo výhled a shodli jsme se všichni, že se tady budou promenádovat různí sprejeři, takže nechceme," dodala jedna z jejích sousedek.

Podle platných předpisů je výstavba zmíněné stěny nutná, jelikož v opačném případě by došlo k překročení limitů hluku a vibrací. Podle městské radnice navíc nejde o názor všech obyvatel, jichž se projekt týká, ale pouze jejich části. "Ten názor, který je v té petici obsažený, je názor části obyvatel. Už se objevily názory jiných lidí z té samé ulice, že oni by naopak ty stěny přivítali," prohlásil tiskový mluvčí místního městského úřadu Milan Kratochvíl. Výhled na krajinu by podle něj navíc měla minimálně částečně nahradit nově vysazená zeleň. "Protihlukové stěny budou vypadat jako dřevěné. Z venkovní strany je doplníme zelení, hlavně keři a popínavými rostlinami," chlácholil veřejnost.

Předpokládaný termín zahájení prvních stavebních prací je uvažován na letošní jaro. Stavaři letos zvelebí úsek mezi Šumperkem a Bludovem, inkriminovaná část příjde na řadu o rok později. Po dobu výluky budou cestující přepravováni náhradními autobusy.

Zdroj: ČT1 - Report, ŽelPage


Samir Lepara | 18.1.2008 (19:54)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
21.01.2008 (17:48)  
M:mam pocit, ze steny se delaji tak, ze se na urcitych pravidelnych mistem delaji dve za sebou. Pripadne se v nich udelaji "dvere". Nebo ne? Mimochodem, nebude to nahodou tak, ze ta stena bude jen na jedne strane te trate, takze utect pujde druhou stranou (do te rozlehle prirody)?

No tak teda nevím zda M vůbec někdy nějakou trař s PHS viděl. Jak často jsou tam ty nouzové úniky? Chtěl bych vidět ten úprk do přírody, když třeba na vedlejší kolej se bude řítit k vykolejenému vlaku rychlík v protisměru.

registrovaný uživatel M 
21.01.2008 (17:44)  
Saliny v noci v Brne nejezdi prave kvuli hluku (krome dalsich vyhod autobusu, jako je jejich vetsi operativnost), takze tady jsi slapl vedle. Ale jestli mas pocit, ze salina dela stejnej kraval jako autobus, tak dobry. Jako vtip...
Regionova napsal totez, co nezavisle na nem i ja mam pocit. Ten zmineny predpis jsi mohl zjistit snadnym zagooglovanim a byl tady zminen nekolikrat. Ze si to neumis najit nebo ze si myslis, ze kdyz te zdravi ohrozuje jenom buzeni, tak sorry, ale za to ja nemuzu...

Pokud jsi se nedocetl, jak tvoje zdravi ovlivni zvuk, ktery te nevzbudi, tak mam otazku - jak tvoje zdravi ovlivni radiace, ktera te taky nevzbudi (ani jinak jeji ucinky nebudes schopen pozorovat)? Jak tvoje zdravi nici oxidy a pevne castice, kdyz si nevybavujes, ze by ses kvuli nim nekdy zakuckal? Jak tvoje zdravi ovlivnuje aktivni nebo pasivni koureni, kdyz u toho nekasles a nemas zluty prsty?

Jo, lidi, co bydli u letiste maji smulu. Trochu tu smulu maji kompenzovanou tim, ze maji asi nejlepsi okna v republice,ale menit bych s nima nechtel. Kazdopadne ale nechapu, jak lidi u letiste souvisi s nekym jinym... Jako, kdyz nemuzeme ochranit tyhle, tak nebudeme chranit nikoho, protoze je to nefer? Nebo proc jsou ta letadla zminil?

Jinak, jo, jak napsal RegioNova (a ja take), zakony opravdu meri ruznym metrem - zeleznice ma mekci limit nez silnice (pro pripad nepochopeni - hluk ze silnice, ktery je nad limitem, muze v pripade zeleznice projit, ackoliv jde o stejny hluk). Vzpomen si na to, az budes horovat, jak se vsichni proti vlackum spikli...
registrovaný uživatel tenzor 
21.01.2008 (17:25)  
M: argumenty poskytl RegioNova, pokud jsou myšleny ty typu "musí to být tak, protože je to tak a tak a já mám patent na pravdu a ty ji tím pádem nemáš", to asi nemohu sloužit. Narozdíl od někoho, já uznávám, že se můžu mýlit (častěji než 1x za rok) :)
Psychická nepohoda může být jedna z věcí, která negativně ovlivňuje zdraví (aspoň to říkají lidé, kteří tomu rozumějí), nejde tedy jen o externalitu. Pořád jsem se nikde nedočetl o tom, jakým způsobem mé zdraví ovlivní zvuk, který mě nevzbudí, ale snad se k tomu časem dostanu.
Ad doprava v Brně, skutečnost je taková, že vhodně případech nikoho příliš nezajímají staré hlučné motory, špatná kvalita vozovky. Hluk v některých částech Líšně který tam dělají noční autobusy by šel eleminovat kdyby (stejně jako dříve) jezdily šaliny č. 8. Ale musí se šetřit (čili pokud je pravda, že tento hluk ničí zdraví obyvatel, pak ekonomické úspory mají jednoznačně přednost před zdravím obyvatel). O lidech kterým nad hlavami přístavají letadla s hlukem, který nedokáže způsobit ani vlaková souprava při brždění už se radši ani nezmiňuju, mají prostě smůlu...
Nemůžu si pomoct, ale pokud zákony měří různým metrem a ještě je jedno, co na to říkají ti, kterých se přímo dotýká, je asi něco špatně.
registrovaný uživatel M 
21.01.2008 (17:11)  
Jasny - proste viz ten extremni priklad s rezanim... Krve je stejne, ale stejny to neni:-)
21.01.2008 (16:56)  
M - asi jsme si fakt nerozumněli, myslel jsem tu konstantnost v tom, že vlaky jezdí průběžně pořád zhruba ve stejných počtech (když v noci zeslábe osobka, nastoupí na volnou kapacitu nákladka - zjednodušeně řečeno), takže pokud se udělá ekvivalentka třeba mezi 14-15 hod. a 2-3 hod., tak je to na většina hlavních tahů (platí určitě pro Ústí - Všetaty - Kolín) srovnatelné. Kdežto u aut je provoz v tuto noční dobu přece jen slabší. Proto má železnice tu -5 dB korekci.
Jinak samozřejmě platí, že oba hluky jsou různé. A to, že limity jsou ve finále podobné (až na tu korekci vlastně stejné), je o tom, že jednoltivá auta způsobí menší hluk, než jednotlivé vlaky, ale zase jich za tu hodinu projede x-krát více.
registrovaný uživatel M 
21.01.2008 (16:44)  
tenzor, ad petice a tak - jsou taky lidi (nekteri jsou i v Senatu), co budou tvrdit, ze koureni vlastne neni snad ani skodlive a neni zadny duvod to zakazovat, takze asi tak...
A i kdyby teda platilo, ze kazdy sveho stesti strujcem (a jakoze tomuhle principu samozrejme fandim), tak je tady ten prblem s dirou v protipovodnove hrazi...

Regionova - no nevim, ale to se asi neshodneme. Zeleznicni hluk (narozdil od toho silnicniho) je vsechno, jen je konstantni (mozna se lisime v delce obdobi - ja myslim uroven hluku behem jedne noci). Auta jezdi porad jedno za druhym ("seizmograf" je porad nekde na 60 dB treba), ale vlak projede jeden za deset minut, takze rucicka je 8 minut za nejakych tech 40 dB, aby pak najednou vyletela na chvili k 80 a pak se zase vratila. Celkova akusticka energie je stejna, ale konstantni to podle mne neni.
Ale jak rikam, mozna jsme kazdy mluvili o jinem "obdobi"

Jinak ten limit jsem myslel, ze je 10 dB a je to dane pry lepsi snasenlivsti zeleznicniho hluku (coz nevylucuji - v tom mym prikladu do znamena, ze lepsi je jednou prijit o prst nez se celej zivot rezat do ksichtu:-)), ale podle mne to popira ten princip ekvivalentni hladiny hluku)
registrovaný uživatel M 
21.01.2008 (16:42)  
tenzore, bohuzel ted uz shazujes sam sebe a dochazeji (resp. nikdy jsi je ani nemel) ti argumenty... Ja jsem, jak tady nekdo poznamena, fanatik, ktery musi mit vzdycky pravdu, ale ty ji nemas a ani nejsi schopen to uznat. Misto toho vymyslis jakysi vtipny poznamky.
Protihlukova opatreni jsou udelat bohuzel jen nekde, nekde tomu nelze zabranit. Na te Jirove by to slo resit napriklad takto - misto 4pruhu, ktery tam nikdy nebyl a nebude vyuzit se mohl postavit jen dvojpruh a stejna by byla hned u silnice (takze by nemusela byt 20 metru vysoka, protoze si asi nerozumime - ty stejny se nedelaji pred prijemcem hluku (pred oknama), ale hned u zdroje (tj. u silnice). Dale lze pouzit lepsi asfalt, zvolit idealni povolenou rychlost a dalsi dopravni omezeni. Podobna opatreni se snazili ted udelat napriklad kolem ulice K horkam (??) v Praze. Bohuzel, uplnou ochranu to samozrejme poskytnout nemuze, protoze jsou tam diry (v Lisni by taky musely byt). Udelalo se proste maximum mozneho.
Nebudu tvrdit, ze jsi blbej, ale to, co sis myslel, sis proste myslel blbe (a co hur, porad se chces prit o to, ze pravdu mas ty). Kdyby to bylo tak, jak sis myslel, tak by okoli Cernobylu bylo skvele misto pro ziti, protoze kdyz tam prijedes, tak z fleku urcite neumres. Ze se ti ale extremne zkrati doba doziti je naprosto zrejme a stejne to funguje i s tim hlukem a ze "ses nevzbudil" az tak nehraje roli.
Naruseni psychicke pohody ma smysl pri vyjadrovani financniho ohodnoceni negativnich externalit, ale poskozeni zdravi s tim nesouvisi (resp. to zdravi je vedle te nepohody) jina skupina tech negativnich dopadu. Dalsi jsou treba nizsi ceny nemovistosti atd., atd. Plati proste totez, co s jakymkoliv jinym znecistenim, o kterem se muzes dozvedet kazdej den v televizni predpovedi...


A kdyz jsem u toho "pokani", tak se omlouvam Cestujicimu:-) Mel jsi pravdu, tech 2,5 metru si ta baba nevymyslela...
21.01.2008 (16:39)  
M, tenzor - železnice má o 5 dB "měkčí" limit v noci, což se možná mnohým líbit nemusí, ale v Evropě je to běžné: provoz na většině hlavních tratí je z hlediska hluku během 24 hod. prakticky konstantní a dominantní je vždy nákladní doprava (která právě v noci převládá - někdy se to ale vyjezdit musí).
Takže to má z hlediska železnice určitou logiku - pokud sát chce podporovat nákladní kolejovou dopravu, musí k tomu dát prostor (- aspoň tedy takto). Pokud by tato korekce odpadla, tak se dočkáme pouze vyšších a delších stěn :-(
To, zda ten který hluk škodí, umí odpovědět kvalitně zpracovaná studie zdravotních rizik.
registrovaný uživatel tenzor 
21.01.2008 (16:30)  
M: ale jistě, přčtu si to, člověk se má vzdelávat. Ale pořád mi nějak nejde do hlavy, že by lidé, kterým hluk ničí zdraví, byli natolik ehm řekněme svérázní, že by sepisovali petici proti nščemu, co je před tím ochrání..
registrovaný uživatel tenzor 
21.01.2008 (16:27)  
M: Ano, zbourají se pak ty stěny, když kontrolní měření prokáže že hluk nepřekročil maximální hranici? :)

Jinak s tím hlukem a zdravím, no možná jsem blbej, ale pořád jsem žil v tom, že pokud hluk není hodně silný (tj. že např. člověka vzbudí ze spánku), tak zdraví nepoškozuje.. tedy může to být nepřímo, když to někomu naruší jeho psychickou pohodu, ale to může být případ i zírání do betonové zdi, že ano.

P.S.: když jsem ještě bydlel v Líšni, tak na blízké zastávce Jírova jezdily v noci co hodinu autobusy, s otevřeným oknem to bylo docela slyšet, i když z hlubokého spánku mě nikdy neprobudily (ale při usínání občas jo). Tak mě tak napadá, jestli se tam vlastně neměly kolem paneláků postavit dvacetimetrové betonové zdi nebo aspoň dva a půl metrové dvojité zdi kolem silnice a zastávky..
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko