Dijon - Masivní investice do železniční infrastruktury ve Francii pokračují. Ve stínu dokončení 1.fáze LGV Est (LN6) se o pár desítek kilometrů jižně buduje již delší dobu jiné veledílo - LGV Rhin-Rhone, přesněji řečeno její východní větev. Podívejme se tedy na tuto stavbu podrobněji. Již v červenci 2006 byly zahájeny stavební práce na východní větvi této stavby, která má být uvedena do provozu v roce 2011 a spojí města Dijon a Mulhouse. Přesněji, počátek stavby leží u malé vesničky Genlis poblíž města Dijon a po 190 km končí v Lutterbachu na západním předměstí Mulhouse. Vybudování západní větve je zatím pouze ve stádiu úvah (horizont 2020-2025) a spojí Dijon s tratí LGV PSE (LN1) u města Montbard. Její jižní část, která by měla spojit Dijon s aglomerací města Lyon je také zatím pouze ve stádiu úvah, ale získala od Evropské komise prioritu z důvodu strategické polohy. Při konstrukci této jižní větve se počítá se smíšeným provozem nákladní a osobní dopravy tak, jak je to běžné například v Německu. V současné době v tomto směru Francii chybí rychlé a kapacitní spojení mezi severem země a Středozemním mořem, v širším kontextu potom schází i celé Evropě.
Vraťme se však k tomu, co se nyní buduje, tedy východní větvi. Stavba prochází hodně divokým a náročným terénem Franche-Comté. Je určena výhradně pro osobní dopravu, tomu odpovídají i podélné sklony trati, které místy dosahují až 35 promile. Není divu, že bude postaveno 13 viaduktů v úhrnné délce 5497 m z nichž nejdelším bude Viaduc de la Saone s 1340 m a 2 tunely v délkách 1970 m (Tunnel de Chavanne) a 170 m (Tranchée couverte du bois de la Faye). To vše doplní ještě 160 menších mostů. Výruby dosáhnou 30 mil. m3 a náspy 22 mil. m3. Okolo 40 % délky trati prochází zalesněným územím. Stavební potenciál trati bude 350 km/h, v době uvedení do provozu sníženou na 320 km/h. Elektrifikována bude systémem 2 x 25 kV 50Hz (s autotransformátory). Jako v pořadí 2. trať ve Francii bude pro plnou interoperabilitu vybavena vedle národního zabezpečovacího systému TVM 430 i evropským ERTMS. Vzniknou také 2 nová nádraží, a to Basancon-Auxon TGV a Belfort-Montbéliard TGV, každé s plánovaným ročním obratem okolo 1,1 mil. cestujících.
Stavba za 2,312 miliardy eur zrychlí nejen francouzskou vnitrostátní dopravu, ale výrazně změní i parametry dopravy mezistátní v blízkém okolí. Detailní pohled na investice v milionech EUR vypadá následovně: Francie 751, Švýcarsko 316, Evropská unie 200, RFF 642, region Franche-Comté 316, region Bourgogne 131 a region Alsace 206. Po dokončení v roce 2011 se cestovní časy zkrátí takto: Dijon - Strasbourg 2:10 místo 3:40 nyní, Dijon - Frankfurt(Main) 4:05 (6:25), Besancon - Zürich 2:10 (3:35), Mulhouse - Lyon 2:25 (3:45), Belfort/Montbéliard - Dijon 0:50 (2:15).
zdroj: RFF
| 21.1.2008 (15:17)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










