Brno - Plná nádražní hala, dlouhé fronty u několika otevřených osobních pokladen a nervózně přešlapující cestující, sledující informační tabule s odjezdy vlaků - typický obrázek libovolného rušnějšího dne na každém větším nádraží v Česku. Podle Českých drah by ale dlouhé fronty a nepříjemné čekání měly již brzo být minulostí. Po zavedení nového systému odbavení ve vybraných stanicích v polovině loňského roku teď přichází další novinka: prodejní automaty jízdenek UNIPAJ. Výraznější výhody přinesou zejména držitelům In-karty ČD, přínosem by ale měly být pro všechny cestující.
Podobně jako v případě nového způsobu odbavení cestujících, i nová generace jízdenkových automatů byla uvedena do pilotního provozu na brněnském hlavním nádraží. Děje se tak jen necelé dva roky poté, co České dráhy zcela zrušily původní prodejní automaty PAJ. Jejich využitelnost byla sice značně omezená, výhodou pro cestující naopak byla speciální sleva na takto zakoupené jízdní doklady. Nové automaty UNIPAJ by měly oproti svým předchůdcům znamenat výrazný pokrok po funkční stránce - zejména v návaznosti na nabídku zákaznických výhod pro držitele In-karty/Rail plus.
Díky integrované čtečce bezkontaktních čipových karet automat sám určí příslušnou výši slevy na právě kupovanou jízdenku. Bohužel, v testovacím provozu je možné zakoupit pouze jednosměrné jízdenky pro 2. vozovou třídu do vzdálenosti 120 km. Dopravce ovšem slibuje postupné rozšiřování nabídky jízdenek, které bude možné pomocí UNIPAJ pořídit.
Výhradně pro držitele In-karet/Rail plus je pak zajímavá možnost vyzvednout cestovní doklad k jízdence eLiška, zakoupené prostřednictvím eShopu ČD, případně přímo na místě koupit její speciální zlevněnou verzi Šťastná eLiška, určenou pouze pro aktuální den do vyprodání vyhrazeného počtu míst. Automat rovněž umožní zobrazit aktuální informace o kartě a aktivní zákaznické aplikaci.
Jako poněkud problematický se ovšem jeví způsob platby za jízdní doklady: ten je v současnoti možný pouze prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě. Předplacený kredit lze od 1. ledna 2008 dobít ve všech stanicích vybavených čtečkou čipových karet na síti ČD. Kromě automatů UNIPAJ lze elektronickou peněženku využít i při platbách za vnitrostátní a mezinárodní jízdenky, rezervační poplatky a zboží v osobních pokladnách vybavených čtečkou a systémem UNIPOK. Kromě dobíjení kreditu v elektronické peněžence je možné rovněž požádat o zpětné vyplacení aktuálního stavu elektronické peněženky v hotovosti
Automaty UNPAJ jsou v této chvíli umístěny pouze ve stanici Brno hl.n. V průběhu prvního čtvrletí letošního roku by ale měly být instalovány i do stanic Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Olomouc hl.n., Pardubice hl.n. a Praha-Holešovice, kde by měly pomoct řešit často kritickou situaci s vytížeností osobních pokladen. Prodej jízdenek v automatech je přitom v zahraničí poměrně běžný: univerzální automaty uzpůsobené pro platbu klasickou platební kartou typu Smart Card představují primární způsob prodeje a výměny jízdenek u francouzské SNCF nebo německých DB; nákup 130 nových automatů na jízdenky před rokem avizovaly i rakouské spolkové dráhy ÖBB v rámci strategie rozvoje dálkové dopravy. Zůstává doufat, že i České dráhy využijí možnosti prodejních automatů v plné míře a poskytnou tak efektivní a univerzální alternativu k tradičnímu modelu distribuce jízdenek.
Využijete možnost nákupu jízdenky v automatu? Hlasujte v naší anketě.
Zdroj: České dráhy, Inkarta.cz

Ale zavděčit se lze kupodivu všem. V Norsku si při nákupu přes web můžete vybrat, jestli si jízdenku vyzvednete v automatu, v trafice nebo "na palubě" vlaku. Tamní nově zavedené automaty jsou velmi přívětivé. Dokonce na některých stanicích je teď místo pokladny hezké informační centrum (Oppdal).
Podle mě by se na krátké vzdálenosti mělo jezdit spíš za tarif krajských IDS, na větší vzdálenosti za jízdné ČD (jako třeba v Německu). Automat s nesmyslným omezením vzdálenosti je akorát pro zlost :-(
ČD uvádí do pilotního provozu automaty EXTRAPAJSUPER. Rozhraní automatu je velmi podobné jako na webu jízdenka.cz Platbu je možno provést mincemi v nominálních hodnotách 1,2,5,10,20 a 50 Kč, bankovkami 50,100,200,500 Kč nebo platební kartou Visa/Mastercard. Automaty umožňují po zadání kódu vydání jízdenek zakoupených v e-shopu ČD.
A bankovky? To by měla být samozřejmost. Nevím jak Vy, ale já běžně po kapsách víc než 20 Kč v kovu nemám, proto jsem třeba maximálně vděčný za SMS jízdenku DPP.
A ještě jinak - automat není výhodou pro cestující, ale především pro ČD, neb pracuje 24 hodin denně/7 dní, ... a celkově je levnější než držet si v takovém stavu pokladní. Ačkoliv u ČD...zrovna nedávno mě kontaktovala konkurenční firma z branže, která usiluje o určitou zakázku u "státní" firmy, která musí vypisovat VŘ. Tušíte o co bylo žádáno? Zaslal bys za úplatu do VŘ jednu extrémně předraženou nabídku, abysme mohli vyhrát s naší "mírně" předraženou? Zajímalo by mě, kolik "vývoj" tohohle zázraku mohl stát.
UNIPAJ by měl sloužit především pro cestující na kratší vzdálenosti, kterých je dle všech možných statistik většina. I z tohoto důvodu si myslím, že čtečka kreditních karet je zbytečná, stejně jako platba bankovkami. Naopak by třeba nebylo špatné, když si může člověk dobít kredit v přímo v bankomatu, vytvořit zde i možnost nákupu jízdenky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











