..: UNIPAJ: Budoucnost prodejních automatů na jízdenky u ČD? :..

Ilustrační obrázekBrno - Plná nádražní hala, dlouhé fronty u několika otevřených osobních pokladen a nervózně přešlapující cestující, sledující informační tabule s odjezdy vlaků - typický obrázek libovolného rušnějšího dne na každém větším nádraží v Česku. Podle Českých drah by ale dlouhé fronty a nepříjemné čekání měly již brzo být minulostí. Po zavedení nového systému odbavení ve vybraných stanicích v polovině loňského roku teď přichází další novinka: prodejní automaty jízdenek UNIPAJ. Výraznější výhody přinesou zejména držitelům In-karty ČD, přínosem by ale měly být pro všechny cestující.

Podobně jako v případě nového způsobu odbavení cestujících, i nová generace jízdenkových automatů byla uvedena do pilotního provozu na brněnském hlavním nádraží. Děje se tak jen necelé dva roky poté, co České dráhy zcela zrušily původní prodejní automaty PAJ. Jejich využitelnost byla sice značně omezená, výhodou pro cestující naopak byla speciální sleva na takto zakoupené jízdní doklady. Nové automaty UNIPAJ by měly oproti svým předchůdcům znamenat výrazný pokrok po funkční stránce - zejména v návaznosti na nabídku zákaznických výhod pro držitele In-karty/Rail plus.

Díky integrované čtečce bezkontaktních čipových karet automat sám určí příslušnou výši slevy na právě kupovanou jízdenku. Bohužel, v testovacím provozu je možné zakoupit pouze jednosměrné jízdenky pro 2. vozovou třídu do vzdálenosti 120 km. Dopravce ovšem slibuje postupné rozšiřování nabídky jízdenek, které bude možné pomocí UNIPAJ pořídit.

Výhradně pro držitele In-karet/Rail plus je pak zajímavá možnost vyzvednout cestovní doklad k jízdence eLiška, zakoupené prostřednictvím eShopu ČD, případně přímo na místě koupit její speciální zlevněnou verzi Šťastná eLiška, určenou pouze pro aktuální den do vyprodání vyhrazeného počtu míst. Automat rovněž umožní zobrazit aktuální informace o kartě a aktivní zákaznické aplikaci.

Jako poněkud problematický se ovšem jeví způsob platby za jízdní doklady: ten je v současnoti možný pouze prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě. Předplacený kredit lze od 1. ledna 2008 dobít ve všech stanicích vybavených čtečkou čipových karet na síti ČD. Kromě automatů UNIPAJ lze elektronickou peněženku využít i při platbách za vnitrostátní a mezinárodní jízdenky, rezervační poplatky a zboží v osobních pokladnách vybavených čtečkou a systémem UNIPOK. Kromě dobíjení kreditu v elektronické peněžence je možné rovněž požádat o zpětné vyplacení aktuálního stavu elektronické peněženky v hotovosti

Automaty UNPAJ jsou v této chvíli umístěny pouze ve stanici Brno hl.n. V průběhu prvního čtvrletí letošního roku by ale měly být instalovány i do stanic Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Olomouc hl.n., Pardubice hl.n. a Praha-Holešovice, kde by měly pomoct řešit často kritickou situaci s vytížeností osobních pokladen. Prodej jízdenek v automatech je přitom v zahraničí poměrně běžný: univerzální automaty uzpůsobené pro platbu klasickou platební kartou typu Smart Card představují primární způsob prodeje a výměny jízdenek u francouzské SNCF nebo německých DB; nákup 130 nových automatů na jízdenky před rokem avizovaly i rakouské spolkové dráhy ÖBB v rámci strategie rozvoje dálkové dopravy. Zůstává doufat, že i České dráhy využijí možnosti prodejních automatů v plné míře a poskytnou tak efektivní a univerzální alternativu k tradičnímu modelu distribuce jízdenek.

Využijete možnost nákupu jízdenky v automatu? Hlasujte v naší anketě.

Zdroj: České dráhy, Inkarta.cz


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.1.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mašinka  mail  
29.01.2008 (13:45)  
Olomouc-město je malé nádražíčko odpoledne a v noci bez výpravčího a leží uprostřed města. Dovedu si představit, že v ní bude automat na výdej jízdenek umístěný v čekárně totálně posprejovaný a obklopený bezdomovci a feťáky. Nesvádějte to na ČD, ale jsme Češi a žijeme v ČR. Ve Švédsku dokáží Čecha umravnit, ale u nás?
29.01.2008 (12:01)  
V tomhle případě jako šéf oné daleko více prosperující firmy svého zaměstnance zdupu za to, že plýtvá energií ve prospěch neperspektivní konkurence.
29.01.2008 (10:46)  
Josef Nos - Třeba jsme se uchytili v perspektivnějších firmách
29.01.2008 (10:30)  
A pánové, copak takle počkat jak to bude fungovat v praxi??
Všichni chytří, když to tak umíte, proč už nejste ve vedení ČD?
registrovaný uživatel Filki 
29.01.2008 (10:25)  
Jenom bych se připojil se zkušeností ze Švédska. Na nádražích prakticky nejsou žádné pokladny, pouze prodejní automaty, z kterých je aspoň 90% na platební karty a jen pár jich je na mince. Automaty komunikují ve švédštině a angličtině a jejich obsluha je naprosto jednoduchá, člověk si jenom vybere ze systému stanice, popř. typ slevy a automat mu jízdenku vytiskne. Vzhledem k tomu, že skoro všichni Švédi mají platební karty, tento způsob je docela efektivní. Ve velkých městech (Stockholm) je takových automatů na nádraží několik desítek, takže není třeba dlouho čekat. Na menších nádražích někde nebývá ani žádný personál (hlavně ve večerních hodinách), pouze právě tento automat, kde si cestující jízdenku zakoupí. Tento způsob odbavení mi přišel docela praktický.
29.01.2008 (10:15)  
MirekM - Třeba i já budím zdání, že jsem režijkář, ale mám In-Gold. Teďka je už těžké posuzovat příslušnost k modré armádě podle plastové kartičky.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
29.01.2008 (7:00)  
BigDye: To by mě zajímalo, kolik z těch pravidelných cestujících inKartu skutečně má. Obvykle lidi vidím vytahovat tu kartu samotnou, takže nejspíš jako režijku. Pravidelní cestující mají nejčastěji traťovky nebo žákovský průkaz.

sames1: Krásný nápady, škoda, že (my ostatní) jsme v Čechách…

Jinak by se mi moc líbilo, kdybych si mohl jízdenku koupit v automatu. Rozhodně by to bylo jednodušší, než učit pokaždý pokladní zadávat dvě „přes“, když UNIPOK sám od sebe vymejšlí šílený trasy…
29.01.2008 (0:14)  
Máte pravdu, ČD se stejně jako všechny ostatní státní superakciovky (vyjma ČEZU) bojí využít "správná" a koncepční řešení. Pohled za blízké hranice se zakazuje, jako tomu bylo před rokem 89, a všechno si tu MUSÍME vymyslet sami! (natruc) Největším problémem alespoň z mého pohledu je absence jakékoli koncepčnosti (jak již bylo uvedeno dlouhodobé) a politiky jakosti zaměřené na neustálé zlepšování služeb. (každý dnes ví, že obstojí jen ten, kdo nabídne lepší službu - u nás bohužel stále jen ten, kdo má státem posvěcený monopol) "Dyť ty lidi tim vlakem jezděj, páč jim nic jinýho nezbejvá, i dyž jim s toho je na blití!"
28.01.2008 (22:56)  
Problém je v tom, že ČD upřednostňují teorii Chyb a omylů- sotva se něco zavede tak se to potom zruší (ano i automaty) nějak mi u všeho s logem ČD chybí dlouhodobá koncepce a to nejen v odbavení cestujících ale i v dopravě... (koncepce vlaků Ex, spojení Pha-Ova, atd.)
28.01.2008 (22:49)  
CD neni nic jinyho nez statni urad a neni tedy vyjimkou v tom, ze ho vedou pitomci.
Podivejte se na moznosti tarifu a nakupu jizdenek, ktere ma Student Agency, firma vznikla z niceho, a porovnejte to s temito sasky, kteri maji miliardove prostredky a z nich horko-tezko zajisti provoz.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko