Praha - Uplynulý rok se pro České dráhy nesl v znamení růstu objemu přepravy co do počtu osob i nákladu. Dráhy v něm zopakovaly úspěch z roku 2006, kdy se jim po dlouhé době podařilo zvrátit nezájem cestujících o vlakové spoje, a navázaly na předchozí růst železniční nákladní dopravy. Osobní doprava se navíc poprvé ve své historii dostala do černých číse a rok 2007 uzavřela s padesátimilioným ziskem, byť jedenáct měsíců hospodařila společně s nákladní dopravou. Dráhy netají spokojenost s dosaženými výsledky - zejména když letošní rok v osobní dopravě na českých kolejích přinesl i konec posledních dálkových spojů, provozovaných ČD na vlastní podnikatelské riziko.
Milionový nárůst v osobní dopravě
Počet osob přepravených vlaky ČD stoupl oproti předchozímu roku o více než milion. Jak informoval mluvčí drah Ondřej Kubala, služby největšího českého dopravce v loňském roce využilo 181,9 milionu osob. Milionový nárůst v regionální i dálkové dopravě dráhy připisují zkvalitňování svých služeb, včetně nasazování vyššího počtu nových a modernizovaných vozidel, ale také lepší cenové konkurenceschopnosti vlaků oproti jiným druhům dopravy. Meziroční zvýšení počtu přepravených osob přitom ČD zaznamenaly již podruhé: pozitivní tendence navázala na stejný vývoj z předchozího roku. Dlužno ale podotknout, že vliv má patrně spíše ministerstvo dopravy, které objednává více spojů v dálkové dopravě.
Největší růst v roce 2007 zaznamenala mezinárodní doprava. Mezistátní vlaky přepravily celkem 1,967 milionu cestujících, což představuje nárůst o 1,25 %. Do kladných čísel se ale dostaly i vnitrostátní spoje, jež v uplynulém roce využilo 179,951 milionu osob. To představuje půlprocentní růst oproti roku 2006. Dráhy si rovněž pochvalují úspěšnost zákaznických slev, které v loňském roce využila většina cestujících. In-kartu s jednou z dostupných aplikací si zakoupilo 150 tisíc cestujících.
Dráhy netají svou spokojenost s dosaženými výsledky. „Příkladem úspěchu vlakové dopravy u cestujících může být železniční stanice Hněvice u Štětí. Když tam zhruba před rokem začaly zastavovat rychlíky, stála na parkovišti dvě auta. Dnes prakticky není kde zaparkovat, protože si lidé zvykli přijet na nádraží autem a do Prahy pokračovat vlakem," říká Petr Hinterholzinger, zástupce Českých drah pro Ústecký kraj. Zůstává ovšem skutečností, že právě v Ústeckém kraji zaznamenala regionální železniční doprava největší pokles objemu výkonů v uplynulém roce. Po neobjednání mnoha spojů ze strany Ústeckého kraje byl zastaven pravidelný provoz na hned několika tratích.

I přes spokojenost na straně ČD, poukazujících na výraznou modernizaci železničních vozidel, zůstává pořád zastaralost vozového parku největším problémem na české železnici. I v okolí hlavního města, kam v současnosti směřuje většina nových příměstských jednotek, se cestující setká stějně často jako s novými vozidly i s čtyřicet let starou soupravu řady 451/452. Na třech tratích v okolí Prahy dokonce pořád představuje dominantní typ vozidla, společně s všudypřítomnými motorovými vozy řady 810. Jen o málo lépe je pak na tom podstatná část flotily vozů určených pro dálkovou dopravu. České dráhy chtějí jen v letošním roce do nákupu nových a modernizovaných vozidel investovat 3,6 miliardy korun. Kromě již běžících projektů se přitom ještě letos cestující setkají s několika novinkami ve flotile vozidel ČD.
Za zlepšování komfortu a služeb ovšem cestující budou muset sáhnout hlouběji do kapsy: zdražení jízdného z prosince loňského roku se nejvíce dotklo pravidelných cestujících, dojíždějících vlakem do zaměstnání nebo do škol; mírně vyšším nákladům na cestování se ale nevyhnou ani pasažéři na dálkových trasách a držitelé zákaznické In-karty. Z hlediska financování je přitom tento rok přelomový i pro ČD: díky poskytnuté dotaci ve výši téměr 600 milionů korun jsou nyní kromě rychlíků a expresů ze státního rozpočtu subvencovány i vlaky vyšší kvality, mezi něž patří i spoje SuperCity, vedené jednotkou Pendolino. Celkové náklady Ministerstva dopravy a krajů na zajistění základní dopravní obslužnosti na železnici letos činí přibližně osm miliard korun. České dráhy přitom v roce 2007 vykázaly zisk ve výši padesáti milionů. Stalo se tak poprvé v historii společnosti.
Cargo posílilo o 2,2 procenta
Nárůst objemu přeprav zaznamenala i nákladní divize Českých drah, od 1. prosince 2007 vyčleněna do dceřiné společnosti ČD Cargo. Ta v loňském roce přepravila celkem 91,6 milionu tun zboží, což představuje 2,2% procentní zvýšení oproti roku předchozímu. Tržby z nákladní dopravy tak dosáhly 17,7 miliardy korun - od 2,7 procenta více než před rokem. „Výsledky nákladní dopravy za rok 2007 jsou povzbuzující. Skutečnost, že nám třetím rokem rostou přepravní výkony i tržby je jasný důkaz toho, že restrukturalizace Českých drah pokračuje správným směrem,“ komentuje výsledky společnosti generální ředitel ČD Cargo Josef Bazala.
Společnost v roce 2007 dosáhla zisku po zdanění ve výši 1,4 miliardy Kč. Ačkoli se, kvůli restrukturalizaci společnosti, jedná pouze o údaj za prvních jedenáct měsíců, v roce 2007 si cargo po finanční stránce oproti předchozímu období pohoršilo: rok předtím jeho čistý zisk dosáhl až 1,7 miliardy. Meziroční pokles dráhy odůvodňují výraznějšími investicemi do obnovy vozového parku. „Do nákupu 300 nových vozů a kompletní obnovy více než 1300 starších vozů prostřednictvím oprav a modernizací jsme loni investovali přes 1,5 miliardy korun," uvedl Bazala. Zároveň předpokládá, že se tyto investice pozitivně odrazí na hospodářských výsledcích nákladní železniční dopravy v budoucnosti.
Tempo obnovy a rozvoje by ale mělo pokračovat: jen v průběhu příštích dvou let chce ČD Cargo do modernizace a rozšíření vozového parku investovat další tři miliardy korun. Podle vyjádření generálního ředitele společnost úspěšně překonává dřívější krizi, spůsobenou nedostatkem provozuschopných nákladních vozů a jejich špatným technickým stavem. Dopravce se kvůli těmto nedostatkům nedostal dostal pod palbu kritiky médií i zadavatelů přeprav. Významnou roli v možnosti další obnovy flotily vozidel sehrává i samotné odčlenění divize do samostatné společnosti, jež odstraňuje neprůhledné křížové financování osobní dopravy a dává vedení větší volnost v alokaci finančních prostředků.
Podnikatelský plán společnosti pro rok 2008 počítá se ziskem 1,1 miliardy Kč. První fiskální rok přitom potrvá mimořádně třináct měsíců. Cargo plánuje přepravit 92 milionů tun zboží s tržbami ve výši 18,67 miliardy korun. Zatím nejasné obrysy má zveřejněný záměr sloučit nákladní železniční dopravu s největším slovenským dopravcem, ŽS Cargo Slovakia, čímž by se dále zvýšila hodnota společnosti a její atraktivita pro případný vstup strategického investora. Fúze se podle některých informací měla uskutečnit již k 1. dubnu 2008, nicméně krátce poté byl projekt zpochybněn a jeho další osud zatím není jasný.
Zdroj: ČeskéNoviny.cz, České dráhy, ČD Cargo

Nic proti reklamě firmy ČD Cargo. Je to firma , která vytváří zisk a daňové poplatníky nestojí ani korunu.
U ČD je to z mého pohledu o něčem jiném. Bylo by to asi podobné , jako kdyby privatizovaná nemocnice investovala peníze pojištěnců do reklamy , místo do zdravotní péče .
Je chybou státu a krajů , že si toto nechají líbit.
Ale uz to vim - je to hrazene ze zisku CD Telematika...
ČD zaplatí za reklamu, tedy za to, že jejich logo je tu či onde k vidění.
Tak to funguje všude. Stejně tak "sponzoruje" různé aktivity dopravce Viamont a.s. a prakticky každý. Nebo jste si myslel něco jiného.
Zřejmě nečtete noviny a nesledujete tisk, jak se někteří vrcholoví sportovci dohadují o tom, kdo bude mít "právo" na umisťování reklamy na oblečení, v němž se sportovec účastní závodů > zda s příjmy z této reklamy bude disponovat sportovec nebo "svaz".
Náklady na reklamu jsou součástí rozpočtu firmy.
Je známý výrok "nejmenovaného" vysokého manažera firmy Coca-Cola > vím, že 50 % nákladů na reklamu je zbytečných, ale nevím kterých.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











