..: ČD v roce 2007: osobní i nákladní doprava na vzestupu :..

Ilustrační obrázekPraha - Uplynulý rok se pro České dráhy nesl v znamení růstu objemu přepravy co do počtu osob i nákladu. Dráhy v něm zopakovaly úspěch z roku 2006, kdy se jim po dlouhé době podařilo zvrátit nezájem cestujících o vlakové spoje, a navázaly na předchozí růst železniční nákladní dopravy. Osobní doprava se navíc poprvé ve své historii dostala do černých číse a rok 2007 uzavřela s padesátimilioným ziskem, byť jedenáct měsíců hospodařila společně s nákladní dopravou. Dráhy netají spokojenost s dosaženými výsledky - zejména když letošní rok v osobní dopravě na českých kolejích přinesl i konec posledních dálkových spojů, provozovaných ČD na vlastní podnikatelské riziko.

Milionový nárůst v osobní dopravě

Počet osob přepravených vlaky ČD stoupl oproti předchozímu roku o více než milion. Jak informoval mluvčí drah Ondřej Kubala, služby největšího českého dopravce v loňském roce využilo 181,9 milionu osob. Milionový nárůst v regionální i dálkové dopravě dráhy připisují zkvalitňování svých služeb, včetně nasazování vyššího počtu nových a modernizovaných vozidel, ale také lepší cenové konkurenceschopnosti vlaků oproti jiným druhům dopravy. Meziroční zvýšení počtu přepravených osob přitom ČD zaznamenaly již podruhé: pozitivní tendence navázala na stejný vývoj z předchozího roku. Dlužno ale podotknout, že vliv má patrně spíše ministerstvo dopravy, které objednává více spojů v dálkové dopravě.

Ilustrační obrázekNejvětší růst v roce 2007 zaznamenala mezinárodní doprava. Mezistátní vlaky přepravily celkem 1,967 milionu cestujících, což představuje nárůst o 1,25 %. Do kladných čísel se ale dostaly i vnitrostátní spoje, jež v uplynulém roce využilo 179,951 milionu osob. To představuje půlprocentní růst oproti roku 2006. Dráhy si rovněž pochvalují úspěšnost zákaznických slev, které v loňském roce využila většina cestujících. In-kartu s jednou z dostupných aplikací si zakoupilo 150 tisíc cestujících.

Dráhy netají svou spokojenost s dosaženými výsledky. „Příkladem úspěchu vlakové dopravy u cestujících může být železniční stanice Hněvice u Štětí. Když tam zhruba před rokem začaly zastavovat rychlíky, stála na parkovišti dvě auta. Dnes prakticky není kde zaparkovat, protože si lidé zvykli přijet na nádraží autem a do Prahy pokračovat vlakem," říká Petr Hinterholzinger, zástupce Českých drah pro Ústecký kraj. Zůstává ovšem skutečností, že právě v Ústeckém kraji zaznamenala regionální železniční doprava největší pokles objemu výkonů v uplynulém roce. Po neobjednání mnoha spojů ze strany Ústeckého kraje byl zastaven pravidelný provoz na hned několika tratích.

Ilustrační obrázek

I přes spokojenost na straně ČD, poukazujících na výraznou modernizaci železničních vozidel, zůstává pořád zastaralost vozového parku největším problémem na české železnici. I v okolí hlavního města, kam v současnosti směřuje většina nových příměstských jednotek, se cestující setká stějně často jako s novými vozidly i s čtyřicet let starou soupravu řady 451/452. Na třech tratích v okolí Prahy dokonce pořád představuje dominantní typ vozidla, společně s všudypřítomnými motorovými vozy řady 810. Jen o málo lépe je pak na tom podstatná část flotily vozů určených pro dálkovou dopravu. České dráhy chtějí jen v letošním roce do nákupu nových a modernizovaných vozidel investovat 3,6 miliardy korun. Kromě již běžících projektů se přitom ještě letos cestující setkají s několika novinkami ve flotile vozidel ČD.

Za zlepšování komfortu a služeb ovšem cestující budou muset sáhnout hlouběji do kapsy: zdražení jízdného z prosince loňského roku se nejvíce dotklo pravidelných cestujících, dojíždějících vlakem do zaměstnání nebo do škol; mírně vyšším nákladům na cestování se ale nevyhnou ani pasažéři na dálkových trasách a držitelé zákaznické In-karty. Z hlediska financování je přitom tento rok přelomový i pro ČD: díky poskytnuté dotaci ve výši téměr 600 milionů korun jsou nyní kromě rychlíků a expresů ze státního rozpočtu subvencovány i vlaky vyšší kvality, mezi něž patří i spoje SuperCity, vedené jednotkou Pendolino. Celkové náklady Ministerstva dopravy a krajů na zajistění základní dopravní obslužnosti na železnici letos činí přibližně osm miliard korun. České dráhy přitom v roce 2007 vykázaly zisk ve výši padesáti milionů. Stalo se tak poprvé v historii společnosti.

Cargo posílilo o 2,2 procenta

Ilustrační obrázekNárůst objemu přeprav zaznamenala i nákladní divize Českých drah, od 1. prosince 2007 vyčleněna do dceřiné společnosti ČD Cargo. Ta v loňském roce přepravila celkem 91,6 milionu tun zboží, což představuje 2,2% procentní zvýšení oproti roku předchozímu. Tržby z nákladní dopravy tak dosáhly 17,7 miliardy korun - od 2,7 procenta více než před rokem. „Výsledky nákladní dopravy za rok 2007 jsou povzbuzující. Skutečnost, že nám třetím rokem rostou přepravní výkony i tržby je jasný důkaz toho, že restrukturalizace Českých drah pokračuje správným směrem,“ komentuje výsledky společnosti generální ředitel ČD Cargo Josef Bazala.

Společnost v roce 2007 dosáhla zisku po zdanění ve výši 1,4 miliardy Kč. Ačkoli se, kvůli restrukturalizaci společnosti, jedná pouze o údaj za prvních jedenáct měsíců, v roce 2007 si cargo po finanční stránce oproti předchozímu období pohoršilo: rok předtím jeho čistý zisk dosáhl až 1,7 miliardy. Meziroční pokles dráhy odůvodňují výraznějšími investicemi do obnovy vozového parku. „Do nákupu 300 nových vozů a kompletní obnovy více než 1300 starších vozů prostřednictvím oprav a modernizací jsme loni investovali přes 1,5 miliardy korun," uvedl Bazala. Zároveň předpokládá, že se tyto investice pozitivně odrazí na hospodářských výsledcích nákladní železniční dopravy v budoucnosti.

Ilustrační obrázekTempo obnovy a rozvoje by ale mělo pokračovat: jen v průběhu příštích dvou let chce ČD Cargo do modernizace a rozšíření vozového parku investovat další tři miliardy korun. Podle vyjádření generálního ředitele společnost úspěšně překonává dřívější krizi, spůsobenou nedostatkem provozuschopných nákladních vozů a jejich špatným technickým stavem. Dopravce se kvůli těmto nedostatkům nedostal dostal pod palbu kritiky médií i zadavatelů přeprav. Významnou roli v možnosti další obnovy flotily vozidel sehrává i samotné odčlenění divize do samostatné společnosti, jež odstraňuje neprůhledné křížové financování osobní dopravy a dává vedení větší volnost v alokaci finančních prostředků.

Podnikatelský plán společnosti pro rok 2008 počítá se ziskem 1,1 miliardy Kč. První fiskální rok přitom potrvá mimořádně třináct měsíců. Cargo plánuje přepravit 92 milionů tun zboží s tržbami ve výši 18,67 miliardy korun. Zatím nejasné obrysy má zveřejněný záměr sloučit nákladní železniční dopravu s největším slovenským dopravcem, ŽS Cargo Slovakia, čímž by se dále zvýšila hodnota společnosti a její atraktivita pro případný vstup strategického investora. Fúze se podle některých informací měla uskutečnit již k 1. dubnu 2008, nicméně krátce poté byl projekt zpochybněn a jeho další osud zatím není jasný.

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, České dráhy, ČD Cargo


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 6.2.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Web 
06.02.2008 (20:00)  
znojmak: Co má se státem společného SAB Miller a Milan Teplý? :-)
06.02.2008 (20:00)  
Já se taky nechci pouštět na tenký led, ale měl jsem až doteď pocit, že ČD vlastní stát. A tím Prazdrojem jsi myslel Budvar, že jo?;-)
06.02.2008 (19:46)  
Kubíček: Nechci se pouštět na tenký led, ale nemá náhodou stát s ČD společného asi tolik co Plzeňský Prazdroj, nebo Madeta ??
06.02.2008 (18:30)  
Nejsem odborník na marketing a ekonomiku ale sponzorig se platí ze zisku z jiných činností CD stále nejsou jen dopravce,ale třeba CD telematika(sponzor filmu a Hc Pce) provozuje telekomunikaní služby i pro jiné firmy obsluha dopravní cesty se taky primo nedotuje jde o činnost provozovanou pro a za úplatu od SZDC a pod. Omlouvám se chybějící háčky a jiné překlepy ale na mobilu se špatně píše.
06.02.2008 (18:24)  
znojmak: A ČD nemají se státem vůbec nic společnýho, že ne?;-)
06.02.2008 (17:52)  
No... popravdě řečeno nevím proč tady všichni nadáváte na ČD ?? Já vedu turistickej oddíl a ať žádám kohokoliv o dotaci, tak v té dotaci musí být uvedeno na co ta dotace je.. a až ty peníze utratím, tak musím do daného termínu vyúčtovat na co ta dotace byla použita a to do posledního halíře !! Jednou jsem odeslal účtenky a z 50 000 mi zbylo 50 halířů v plusu!! a do dvou dnů jsem to měl zpátky s tím že si nemůžu peníze nechat, že je musím vrátit !! 50 halířů !! při ceně dopisu 6,50,- !! a pokud to neudělám tak budu muset dotaci vrátit !! Takže se ptám znovu, proč nadáváte na ČD, když dotaci přiděluje stát a kraje !!!! Stát je ten, kdo schválí dotaci na něco takového a ještě k tomu se ani nezajímá o její řádné vyúčtování ... tak prosím nadávejte na stát a na jeho představitele, které jste si zvolili vy !! Ti umožňují ten bordel na kterej tu všichni nadáváte :)
06.02.2008 (17:47)  
...o sponzorování HC Pardubice nebo TV pořadu Sportovec roku ani nemluvě... Ale to přece bylo placeno ze zisku z osobní přepravy generovanému díky úžasnému podnikatelskému umění ČD, že?
Registrierter Benutzer M 
06.02.2008 (16:59)  
Jinak, ze mi neni jasne, z jakym penez CD podporuji treba basketbal (ze zisku, ktery je tvoren statnimi dotacemi? Pokud ano, tak ty dotace jsou zjevne prilis vysoke) mi taky uplne jasne neni...

Holt, Nymburk nedostal zadne penize od statu (asi logicke, kdyz podporovat sport, tak spis ten pro vsechny a ne obrazne receno 10 Americanu), tak to zkusil jinak - pozadal CD, ty pozadaly stat a bylo to:-)
PS: Nic proti nim, ale uznejte, ze ta posloupnost normalni neni:-))
Registrierter Benutzer M 
06.02.2008 (16:54)  
Web a tvoje posledni otazka - osobne o tom samozrejme nepochybuji, ale mam obavuju, ze CD jsou schopne jezdit dotovany vlak za korunu a ohanet se tim, ze je to proste konkurencni boj. A s timhle nevim, jestli pocita...
Registrierter Benutzer Web 
06.02.2008 (16:36)  
junkrs: Pokud by fungoval trh (a ten by fungoval, kdyby se chtělo), tak bude uplně jedno za co tu dotaci ČD/Jančura utratí, protože zkrátka takovou cenou vyhráli v soutěži, podepsali co odjezdí, a nazdar. Taky asi nekontroluješ za co utrácí "tvoje" peníze poskytovatel inetu :-)

Pokud soutěž nefunguje, tak se to holt kontrolovat musí, neb jinak se za dotace budou sponzorovat různé filmy ( :-) ) a pak se bude říkat státe davaj...

Co se týče nákladní dopravy - pomíjím to, že si nemyslím nic o zlatém dole - jak má fungovat firma v konkurenci, která by měla svůj zisk místo reinvestování odvádět do nějaké "sestry"? Asi by brzo zašla na úbytě, že?

Jinak znovu zopakuji: Pro mě je nehorázné, že se dotují linky, které nabízejí jiní dopravci v podnikatelském riziku.

A ještě na závěr: Opravdu si myslíte, že je Jančura tak naivní aby neměl spočítánu návratnost vlaku?
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko