Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
| 3.3.2008 (7:00)
Ale to ja taky, panove :). To ja dokazu taky.
Jenze zbytek cestujich pak bude vice dotovat ostatni ztratove spoje. Takze vlastne i mou firmu. Roztomile a pro lidi s kapku nizsim IQ i docela lakave.
Nesmysl - jeste vetsi firmy jako treba DB jsou v pohode a jsou davany za priklad perfektniho fungovani. To same bych mohl rici o temer statnim CEZu.
Ajemgud: ale u vestscich dopravcu je take treba nejaky ten dalsi personal, kdo tvrdi, ze ne, keca :)
http://www.studentagency.cz/vlaky
MZ - kdybych se mel o ekonomice firmy bavit s vami nebo s Jancurou, tak hadejte s kym to bude?
Kdyz vyslouzily zeleznicar se sveraznym ekonomickym myslenim "vytyka" podnikateli roku a majiteli jedne z nejuznavanejsich firem v republice jeho investicni rozhodovani, tak predevsim tohle je to, co pobavi lidi... Je to stejne hloupe, jak kdybych ja radil Nadalovi, jak ma hrat forhend...
Ovšem je to pochopitelné, když si ČD drží obrovský úřednický aparát, který se navíc nechová absolutně tržně, ale podle pravidel "já na bráchu, brácha na mě" a "kdo nekrade, okrádá rodinu" ve všech jejich přenesených významech.
Příklad z PID:
Je zvláštní, že DPP letos nakoupil jenom dva nové busy a to jich má asi 1200. Nojo, nejsou peníze... Ale jak je tedy možné, že jiní dopravci jezdící v PID (např. Martin Uher) v posledních letech obměnili vozový park za supermoderní vozidla? Asi to bude tím, že stejně jako ČD je DPP obrovský moloch se spoustou zbytečných zaměstnanců, kteří nevytvářejí zisk a pouze peníze požírají. Na druhou stranu soukromí dopravci mají těch "zbytečných" lidí mnohem, mnohem méně a ušetřené peníze mohou právě investovat...
„ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Zřejmě se pan Jančura domnívá, že těch několik jízd, které poslanec/senátor uskuteční za rok zvýší tržby ČD ve stovkách milionů korun. (Dáme slonovi jahodu a tvrdíme, že byl dostatečně nakrmen ...).
Zejména je to revoluční ekonomický objev u "krajské" dopravy. Poslanci a senátoři využívají vesměs dálkové dopravy (tedy vlaků objednaných státem), kupř. pan Šimonovský jezdí z/do Brna.
Kolik ústavních činitelů s právem bezplatné přepravy využilo této vymoženosti v krajských vlacích, tedy o kolik korun by se zvýšila tržba ČD v desítkách, případně stovkách korun, aby se milionové částky placené kraji významně snížily.
Pokud jsou páně Jančurovi ekonomické kalkulace nákladů na pořízení a provoz jeho vláčků postaveny na stejném principu jako citovaná věta, pak se v budoucnu skutečně pobavíme.
Nicméně zopakuji svoji myšlenku starou několik dní > do tří let může být pan Jančura ve vedení ČD a "jeho" žluté dopravní prostředky budou součástí "skupiny ČD". Prostě dojde k fůzi obou společností.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










