..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 24      Zpráv na stránku:   
03.03.2008 (18:27)  
all. Fajn,fajn,bohužel nevím proč,ale zatím vše mi nasvědčuje tomu, že se opět jedná o RT expres II: Pokud si dobře pamatuji ,tak pan jančula sliboval už před dvěma roky,že do tří let budou žluté expresy,dva roky v háji a máme tu další tři roky..... :-).
Pokud zde vlaky nebudou přímo stát u peronu a já je neuvidím na vlastní oči, tak pouze konstatuji,že je to jen zatím pouze další Český sen..... Docela rád bych se mýlil,ale zatím tomu nic nenasvědčuje...... :-)
Registrierter Benutzer nitro 
03.03.2008 (18:22)  
Netusite nekdo proc nemuze SA vyuzivat rekuperaci? Dik
03.03.2008 (18:03)  
xANRI: Asi jste si nevšiml slůvka jediný. Navíc, jak správně píšte, stát nepodniká, ale "podniká". A asi vám uniklo, že už existují i soukromé školy a soukromá zdravotnická zařízení.
A v čem je lepší (pro nás - cestující a daňové poplatníky), když soukromník bude jezdit pro ČD, než když bude jezdit přímo pro kraj nebo MD?
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (17:46)  
babilon: bylo, je a bude! uz se s tim budes muset smirit. Stat "podnika" ve skolstvi, zdravotnictvi, ma monopol v bezpecnosti (soukromou kriminalku jsem este nevidel :)) a i na draze. Okolo nas je tomu take tak. Holt zivot je plny kompromisu :)

Happy: asi stejne jako modernizace rozvode site CEZu nebu telefoni site byvaleho Ceskeho telecomu.
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (17:42)  
aby na nasi zeleznici jezdila nova a cista vozidla

A reálný nápad,jak toho dosáhnout??
03.03.2008 (17:42)  
xANRI: Takže jediný, kdo má právo podnikat, je stát? To už tady bylo, děkuji, nechci.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (17:39)  
Ne sorry hosi, ale ja jsem taky zastnace toho, aby na nasi zeleznici jezdila nova a cista vozidla, byl dodrzovan grafikon a personal byl uctivy a profesionalni. Jen si myslim, ze k tomu vede jina cesta nez rozdat dopravni cestu soukromnikum. To same si asi mysli i vetsina jinych evropskych statu. Akorat ten nas by mel rici: "Chcete jezdit soukromne na zeleznici? Ne! Na to zapomente!"
A ne si hrat na pseudoliberala a na druhe strane soukromniky na trat nepustit. Objednavat dsoukrome dopravce v ramci ZDO ci jako subdodavatele CD je o neco rozumnejsi.

A ted me omluvte, musim jeste delat neco dulezitejsiho.

Happy (nalepka CD): ne, to vazne nemohu akceptovat jako argument.
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (17:39)  
Kdyz necham na statnim vydelat soukromnika, jinde musim vic zadotovat.

Omyl,budeš muset zadotovat stejně ,protože někteří lidé prostě do vlaku s nálepkou čd nesednou.A tak je fuk,jestli bude jezdit plné SA a vedle něj prázdné R s Béčkama a režijkářema,nebo zdali bude jezdit jen to prázdné R bez SA.Nic nezmění ;)
Registrierter Benutzer happy 
03.03.2008 (17:35)  
Kluci,už zahoďte ty stranický legitky a koukněte se do Německa,jak to tam chodí.

Jinak pro radost sem dám počty podle čd:

řada 810 s denním oběhem 300km na regionálce:Dotace od kraje 60 kč na vlkm.Teď jak se k tomu číslu dostaneme..

doprav. cesta: 300*8kč/km =2400
palivo: 40l/100km =120l na 300 km při 30kč/l =3600kč
náklady na pracovníky cca 12000 za den

Rozpočteno na vlkm získáme sumu 60kč.Ovšem každý člověk vidí,že vůbec sem nepočítal tržby z jízdného a některé sumy jsem značně nadsadil.Proto si myslím,že dotace na vlkm s moderním Cityschutlle a leasingem 55mil na 20 let by nebyly nikterak přemrštěné.Pokud takto bude uvažovat i Jančura či jiní dopravci,potom se můžeme vyhrabat z toho deficitu moderního vozového parku.Stačí jen chtít a šetřit na správném místě
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.03.2008 (17:32)  
Babilon: ale jako zamestnanec toho sameho statu. Jinak si to necha stat (zrizovatel) pronajem dobre zaplatit.
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko