Praha - Již tuto neděli, 15. června, vstoupí v platnost druhá a poslední plánovaná změna jízdního řádu pro rok 2008. Zejména letní měsíce přinesou větší množství výluk a dalších výjimek – kromě stavby III. koridoru mezi Plzní a Chebem ovlivní dopravu několik stavebních projektů v naší metropoli, o kterých jsme již informovali. K razantním změnám jízdních dob ani tras dálkových spojů nedochází, aktualizovány jsou pouze regionální spoje na základě požadavků objednatelů v jednotlivých krajích. České dráhy také využijí změnu k aktualizaci, úpravě, či rušení některých komerčních tarifních nabídek. Přinášíme přehled nejdůležitějších změn.
Zastávka Ostrava centrum bude přejmenována na Ostrava-Stodolní. Spěšný vlak 1624 z Ostravy–Svinova do Opavy (odjezd 20:12) bude nově jezdit pouze v pátek, neděli a státem uznávané svátky. Od 1. září bude v pracovní dny nově jezdit Sp 1612 z Ostravy střed do Opavy ve 14:46.
V Jihomoravském kraji dojde k prodloužení trasy dvou osobních spojů z Lanžhota do Kútů na Slovensku. Cestujících vlaků Os 4625 ve směru Břeclav – Lanžhot, a Os 4606 ve směru Lanžhot – Břeclav tedy nebudou muset při cestě ze slovenských Kútů přesedat v Lanžhotě na státní hranici. Dřívější přípojné vlaky na slovenské straně budou zrušeny.
V jižních Čechách bude do provozu uvedena zastávka Tábor-Čápův Dvůr na trati 220 (IV. koridoru) v blízkosti obchodní zóny. Reaguje se i na drobné změny v projektu Jihočeské léto s párou. Ve středních Čechách se mění den jízdy parního vlaku Posázavských linek z Prahy–Vršovic, protože kácovská pouť bude již 16. srpna.
Kraje karlovarský a plzeňský přinesly mnoho změn v souvislosti s výlukami na trati 140 v úseku Sokolov – Citice a 170 v úsecích Lipová u Chebu – Cheb a Stříbro – Svojšín. Před cestou doporučujeme zkontrolovat aktuální omezení provozu.
Ústecký kraj objednal posílení příhraniční dopravy s Německem. Posíleny budou spoje Děčín hl.n. – Bad Schandau s tím, že budou nahrazovat původní spoje do Dolního Žlebu.
I v Libereckém kraji se v létě potkáte s výlukami, a to na trati 030 v úseku Košťálov – Semily, který bude v červenci na 20 dní zcela uzavřen, a dále v úseku Železný Brod – Malá Skála, který bude v září a říjnu uzavřen na celkem 40 dní. Úsek Liberec – Frýdlant v Čechách na trati 037 bude v červnu vyloučen na cca. 8 dní. Turnov - Loukov u Mnichova Hradiště (trať 070) bude také vyloučen v červnu na 30 dní. Na trati 086 probíhají či budou probíhat výluky v úsecích Brniště – Mimoň a v říjnu také na 25 dní v Karlov pod Ještědem – Křižany. Očekávejte náhradní autobusovou dopravu a mírná zpoždění.
Jisté změny by měly přijít také na trať 043 Trutnov - Žacléř. Koncem dubna byla podepsána smlouva mezi koordinátorerm regionální dopravy Královéhradeckého kraje - OREDO, polskou obcí Lwówek Śląski, která celou akci spustila, a společností Viamont, a. s., na provozování osobních vlaků přes hraniční přechod Královec - Lubawka. Společnost bude zajišťovat osobní vlaky v trase Trutnov - Královec - Lubawka a dále do Polska, kde již ovšem vozbu převezmou PKP. Viamont již v regionu provozuje drážní dopravu také na trati 045 Trutnov - Svoboda nad Úpou. V současné podobě JŘ jsou 3 víkendové páry do Žacléře označené poznámkou jezdí o víkendech do odvolání. Jestli dojde k jejich nahrazení právě vlaky do Polska zatím není zcela jisté.
Kromě výše zmíněných úprav dojde k drobným změnám v jízdních polohách osobních a spěšných vlaků v jednotlivých krajích.
Pražský uzel v létě
V letních měsících bude dopravu v Praze výrazně ovlivňovat několik stavebních projektů. Od 30. června do konce srpna bude uzavřen tunel mezi hlavním nádražím a Smíchovem. Všechny vlaky směřující na Beroun a Plzeň proto budou začínat ve stanici Praha–Smíchov. Výjimkou bude vlak EuroNight Galileo Galilei, který bude jezdit odklonem a bude stavět i na hlavním nádraží. Z důvodu dostavby Nového spojení a současné rekonstrukce hlavního nádraží budou od konce června do 10. září vlaky ve směru Hradec Králové začínat ve stanici Praha Masarykovo nádraží. Budou vyjíždět o 6 minut dříve. O 4 dny méně bude platit výluka i pro vlaky EuroCity a EuroNight do Německa, jež budou začínat a končit na nádraží Praha–Holešovice.
Tarifní změny
ČD oznámily již v předstihu, že v rámci druhé změny proběhne rušení a změna některých nabídek. Nejvíce rozruchu asi způsobilo zrušení nabídky prodeje pěti Kilometrických bank za jednotkovou cenu 1440 Kč. I když změna bude platit od neděle, ČD tuto nabídku v tichosti stáhly již začátkem června. Jedna kilometrická banka podraží na 1800 Kč a tak se její cena téměř srovnává se zákaznickým jízdným. Zcela končí nabídky SC Net a In-Gold All Inclusive.
Původní záměr zrušit nabídku Léto-26 pro mladé byl nakonec drahami přehodnocen, ale nově bude zaveden v omezeném období 1.7 až 31.8 2008. A novinkou je zavedení akviziční slevy SparNight pro noční vlaky na Slovensko. Lístky lze nakoupit také přes eShop ČD. V něm je možné pořídit také samostatné rezervace do ubytovacích vozů.
Změny v řazení vlaků
Jako při dalších změnách, i od zítřka dochází k drobným změnám v řazení vlaků. Náš tým správců řazení uplynulých několik týdnů usilovně pracoval na aktualizaci dat, díky čemuž je mnoho tratí již upravených dle aktuálních dat ke 2. změně GVD. Za zmínku ovšem stojí jedno smutné prvenství za uplynulé roky: na "spojích vyšší kvality" se oficiálně objeví vozy řady B. Konkrétně se má jednat o vlaky EC 142 Odra v neděli na trase Bohumín-Praha, EC 147 Olše v pátek z Prahy do Bohumína a IC 541 Hutník, rovněž v pátek z Prahy do Bohumína.
Kromě toho se na vlacích InerCity/EuroCity udomácní i starší vozy Bee272, jež se objeví na vlacích EC 108/109 Comenius, IC 580/581 Ostravan a IC 582/583 Jan Perner. Drobnějších změn dozná i slovenský obrat Ex 120/121 Košičan a Ex 127/128 Fatra, kde se na místě vozů řady Beer může objevit řada Bmeer.
Odkazy a zdroje: Tabulky jízdního řádu, ČT24 a Město Tábor, OREDO, Powiat Lwówecki
| 14.6.2008 (13:00)
A taky netusim, jak to souvisi s nami. No ale nemusim chapat vsechno, ze...
MJ - Proc do toho porad tahas mistenky do osobaku? Jednak nevim jiste, jestli to jde a dvak 20 minut stat vydrzi snad kazdej, ne? (kdyz na Mustku vlezes do metra, tak na tebe taky nebude cekat 20 volnych sedacek v kazdym vagone...)
Ten bod 1 jsem vynechal proto, protoze bych tam napsal totez, co u bodu tri. Ano, mistenky jsou na dlouhe trasy. Ja o nich pisu celou dobu. O osobaku Havirov-Ostrava alespon ja nepisu... A proc ten bod nekritizuju? Protoze kdyz napises ze 1+1=2, tak se to taky moc kritizovat neda (snad jen, ze vysledek mas 2x podtrhnout, pritelicku:-)
Mno, nicmene ja to zkusim utnout jednoduchou otazku a zkus mi na ni prosim nejak odpovedet: Pokud se cestujici pravidelne mackaji v ulickach jako dobytek, tak proc si nekoupi mistenku? Je to stejny, jako kdybych si ted stezoval, ze mam hlad a pritom staci jit do kuchyne si neco vzit (coz bych mel:)...
Dalo by se pak jeste zeptat, proc v nemeckych vagonech jsou zamistenkovany skoro vsechna mista, ale staci mi ta jedna odpoved...
Je to proste o tom, ze ty to beres tak, ze vlaky jezdi precpane a lidem to vadi, zatimco ja rikam, ze lidem to nevadi, protoze kdyby jim to vadilo, tak si koupi mistenku (pocet lidi by se tim nezmensil, ale vychazim z toho, ze sedet v kupe je pohodlnejsi nez se mackat v ulicce). Mno ale pockam si na tu tvoji odpoved
Zkuste se podívat třeba sem, jak to dělají jinde:
http://www.zelpage.cz/zpravy/6200#komentare
Je-li zájem, jezdí se časteji. To přivede klienty, ti přinesou peníze. :-)
Nevím, jak je to s vlaky IC, EC, ICE v Německu, ale počítám, že tam bude fungovat podobné dělení mezi spoje dotované a nedotované jako u nás. Ve své kritice mých bodů, kdy je místenka na místě, jsi nějak vynechal bod (1), tedy dlouhé cesty. Do nich právě zapadá ta tvoje popisovaná cesta, takže tu kritiku neberu.
Jinak jsem se nikdy nerozčiloval, že tu jezdí křápy, ale štve mě, že se ty křápy označují vznosnými kategoriemi IC, EC. A to je podstatný rozdíl.
A zdali znám znění těchto smluv? Inu, znám.
Cituji čl. III, odst. 3:
Dopravce při realizaci objednaných dopravních výkonů v závazku zajistí ukazatele kvality služeb spočívající:
a) v zabezpečení odpovídající přepravní kapacity souprav na základě průzkumů frekvence cestujících,
Samozřejmě zde záleží na interpretaci, ale sebevolnější interpretace "odpovídající přepravní kapacity" nepřipouští, aby se cestující pravidelně tlačili v uličkách jak dobytek.
No ale dobry no - ty si myslis, ze CD by mely mit a nasazovat tolik vagonu, aby si vsichni sedli a ja tvrdim, ze vsichni sedet (ani jet) nemusi, protoze kdyz nemaji zajem o mistenky, tak zjevne sedet nemuseji a nevadi jim, ze budou stat. A ze mistenka neco stoji? Jo, prvni rada v divadle je taky drazsi nez posledni a zajezd koupenej v lednu vyjde draz nez v srpnu. Proste neco za neco. Chces sedet? Kup si mistenku. Nechces? Tak stuj...
Podobne chces jet do sveho oblibeneho hotelu, tak naval prachy uz v lednu. Je ti to jedno? Tak staci v srpnu.
Jestli to je soukroma nebo statni firma je jedno. Je celkem nefer zadat trzni principy jen kdyz se to hodi a jindy pekne po socialisticku...
(3) - vlaky IC, EC, ICE provozuji DB na vlastni riziko? A my mluvime o lokalnich spojich na Ostravsku? Ja doted myslel, ze o vlacich Praha-Ostravsko...
Jinak, kdyz pises o tom, co jsou CD povinny dle smlouvy delat. Ty ty smlouvy znas a presne vis, co je nasmlouvane? Jako treba jo, treba je to verejne. Ja jen, ze treba je to tak, ze stat pro ty svoje volice objednava vlak slozeny z X vagonu a o pohodli a o tom, ze vsichni si musi sednout, tam psane neni nic. Ale vazne nevim
A ty Bcka na EC se snad ani komentovat nedaji - viz. modelova situace nedele rychlik z Brna do Prahy zastavi Ceske Trebove a ceka aby pustil IC Perner a vsichni z rychliku se presunou do IC. Takze vysledek ten ze IC narvany a rychlik prazdnej. CD by se mely zamyslet ale mysleni holt boli no...
Napsal jsem to schválně trochu provokativně, nicméně je to v jádru pravda:
Budu-li v pozici kraje nebo MD ČR, tak mě bude zajímat nejenom to, kolik vlaků ČD na mou objednávku vypraví, le také zdali budou dostatečně kapacitní a kvalitní a jako takové budou uspokojovat poptávku po přepravě ze strany mých voličů.
Když tedy budu mít od voličů signály, že ČD kašlou na zvýšenou poptávku po přepravě v pátek a v neděli a kvalita mnou objednávané a placené služby tak neodpovídá požadovanému standardu, měl bych se jako zodpovědný politik postarat o nápravu nebo vypsat konkurs na lepšího dopravce.
Samozřejmě kdyby zde fungoval normální trh, vyřešil by to sám i bez politického mezičlánku.
Tedy: ČD jsou vůči objednavateli dopravy povinny zajistit přepravu v požadované kvalitě, což mj. znamená zajistit dostatečně kapacitní vlaky v době stálých výkyvů v poptávce po přepravě.
Místenky jsou vhodné (1) pro delší cesty, (2) jako pojistka proti nečekaně vysokému počtu spolucestujících, (3) pro spoje provozované na vlastní podnikatelské riziko dopravce (tedy nikoli lokální spoje na Ostravsku, ale třeba pro busy Student Agency)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










