Praha - Již tuto neděli, 15. června, vstoupí v platnost druhá a poslední plánovaná změna jízdního řádu pro rok 2008. Zejména letní měsíce přinesou větší množství výluk a dalších výjimek – kromě stavby III. koridoru mezi Plzní a Chebem ovlivní dopravu několik stavebních projektů v naší metropoli, o kterých jsme již informovali. K razantním změnám jízdních dob ani tras dálkových spojů nedochází, aktualizovány jsou pouze regionální spoje na základě požadavků objednatelů v jednotlivých krajích. České dráhy také využijí změnu k aktualizaci, úpravě, či rušení některých komerčních tarifních nabídek. Přinášíme přehled nejdůležitějších změn.
Zastávka Ostrava centrum bude přejmenována na Ostrava-Stodolní. Spěšný vlak 1624 z Ostravy–Svinova do Opavy (odjezd 20:12) bude nově jezdit pouze v pátek, neděli a státem uznávané svátky. Od 1. září bude v pracovní dny nově jezdit Sp 1612 z Ostravy střed do Opavy ve 14:46.
V Jihomoravském kraji dojde k prodloužení trasy dvou osobních spojů z Lanžhota do Kútů na Slovensku. Cestujících vlaků Os 4625 ve směru Břeclav – Lanžhot, a Os 4606 ve směru Lanžhot – Břeclav tedy nebudou muset při cestě ze slovenských Kútů přesedat v Lanžhotě na státní hranici. Dřívější přípojné vlaky na slovenské straně budou zrušeny.
V jižních Čechách bude do provozu uvedena zastávka Tábor-Čápův Dvůr na trati 220 (IV. koridoru) v blízkosti obchodní zóny. Reaguje se i na drobné změny v projektu Jihočeské léto s párou. Ve středních Čechách se mění den jízdy parního vlaku Posázavských linek z Prahy–Vršovic, protože kácovská pouť bude již 16. srpna.
Kraje karlovarský a plzeňský přinesly mnoho změn v souvislosti s výlukami na trati 140 v úseku Sokolov – Citice a 170 v úsecích Lipová u Chebu – Cheb a Stříbro – Svojšín. Před cestou doporučujeme zkontrolovat aktuální omezení provozu.
Ústecký kraj objednal posílení příhraniční dopravy s Německem. Posíleny budou spoje Děčín hl.n. – Bad Schandau s tím, že budou nahrazovat původní spoje do Dolního Žlebu.
I v Libereckém kraji se v létě potkáte s výlukami, a to na trati 030 v úseku Košťálov – Semily, který bude v červenci na 20 dní zcela uzavřen, a dále v úseku Železný Brod – Malá Skála, který bude v září a říjnu uzavřen na celkem 40 dní. Úsek Liberec – Frýdlant v Čechách na trati 037 bude v červnu vyloučen na cca. 8 dní. Turnov - Loukov u Mnichova Hradiště (trať 070) bude také vyloučen v červnu na 30 dní. Na trati 086 probíhají či budou probíhat výluky v úsecích Brniště – Mimoň a v říjnu také na 25 dní v Karlov pod Ještědem – Křižany. Očekávejte náhradní autobusovou dopravu a mírná zpoždění.
Jisté změny by měly přijít také na trať 043 Trutnov - Žacléř. Koncem dubna byla podepsána smlouva mezi koordinátorerm regionální dopravy Královéhradeckého kraje - OREDO, polskou obcí Lwówek Śląski, která celou akci spustila, a společností Viamont, a. s., na provozování osobních vlaků přes hraniční přechod Královec - Lubawka. Společnost bude zajišťovat osobní vlaky v trase Trutnov - Královec - Lubawka a dále do Polska, kde již ovšem vozbu převezmou PKP. Viamont již v regionu provozuje drážní dopravu také na trati 045 Trutnov - Svoboda nad Úpou. V současné podobě JŘ jsou 3 víkendové páry do Žacléře označené poznámkou jezdí o víkendech do odvolání. Jestli dojde k jejich nahrazení právě vlaky do Polska zatím není zcela jisté.
Kromě výše zmíněných úprav dojde k drobným změnám v jízdních polohách osobních a spěšných vlaků v jednotlivých krajích.
Pražský uzel v létě
V letních měsících bude dopravu v Praze výrazně ovlivňovat několik stavebních projektů. Od 30. června do konce srpna bude uzavřen tunel mezi hlavním nádražím a Smíchovem. Všechny vlaky směřující na Beroun a Plzeň proto budou začínat ve stanici Praha–Smíchov. Výjimkou bude vlak EuroNight Galileo Galilei, který bude jezdit odklonem a bude stavět i na hlavním nádraží. Z důvodu dostavby Nového spojení a současné rekonstrukce hlavního nádraží budou od konce června do 10. září vlaky ve směru Hradec Králové začínat ve stanici Praha Masarykovo nádraží. Budou vyjíždět o 6 minut dříve. O 4 dny méně bude platit výluka i pro vlaky EuroCity a EuroNight do Německa, jež budou začínat a končit na nádraží Praha–Holešovice.
Tarifní změny
ČD oznámily již v předstihu, že v rámci druhé změny proběhne rušení a změna některých nabídek. Nejvíce rozruchu asi způsobilo zrušení nabídky prodeje pěti Kilometrických bank za jednotkovou cenu 1440 Kč. I když změna bude platit od neděle, ČD tuto nabídku v tichosti stáhly již začátkem června. Jedna kilometrická banka podraží na 1800 Kč a tak se její cena téměř srovnává se zákaznickým jízdným. Zcela končí nabídky SC Net a In-Gold All Inclusive.
Původní záměr zrušit nabídku Léto-26 pro mladé byl nakonec drahami přehodnocen, ale nově bude zaveden v omezeném období 1.7 až 31.8 2008. A novinkou je zavedení akviziční slevy SparNight pro noční vlaky na Slovensko. Lístky lze nakoupit také přes eShop ČD. V něm je možné pořídit také samostatné rezervace do ubytovacích vozů.
Změny v řazení vlaků
Jako při dalších změnách, i od zítřka dochází k drobným změnám v řazení vlaků. Náš tým správců řazení uplynulých několik týdnů usilovně pracoval na aktualizaci dat, díky čemuž je mnoho tratí již upravených dle aktuálních dat ke 2. změně GVD. Za zmínku ovšem stojí jedno smutné prvenství za uplynulé roky: na "spojích vyšší kvality" se oficiálně objeví vozy řady B. Konkrétně se má jednat o vlaky EC 142 Odra v neděli na trase Bohumín-Praha, EC 147 Olše v pátek z Prahy do Bohumína a IC 541 Hutník, rovněž v pátek z Prahy do Bohumína.
Kromě toho se na vlacích InerCity/EuroCity udomácní i starší vozy Bee272, jež se objeví na vlacích EC 108/109 Comenius, IC 580/581 Ostravan a IC 582/583 Jan Perner. Drobnějších změn dozná i slovenský obrat Ex 120/121 Košičan a Ex 127/128 Fatra, kde se na místě vozů řady Beer může objevit řada Bmeer.
Odkazy a zdroje: Tabulky jízdního řádu, ČT24 a Město Tábor, OREDO, Powiat Lwówecki


Tohle nechapu - jakoze vidavas pripady, kdy je narvana ulicka, ale v mnohych kupe jsou treba jen 4 lide?
MZ - Ja osobne posilove vlaky nejak moc nevyzaduju - proste kazdej ma moznost si koupit mistenku a do vlaku se dostane. A pokud budou vyprodane mistenky, tak je holt vyprodano. Na vyprodany Cimrmany nebo do vyprodanyho letadla se taky proste nedostanete. Tak to holt je.
To, o cem je (asi) rec neni tedy rychlost posilovych vlaku nebo jejich slozeni, ale ta Becka na "EC"...
Díky za zajímavou sondu do příznačného myšlení systémových specialistů ČD.
K té kapacitě: Nikdy jsem neviděl,že by byla kupé po 8 všechna obsazená, a to ani v případě, že lidé stojí v uličce. Řekl bych, že tabulková kapacita vozů s kupé po 8 neodpovídá realitě.
K nedostatku vozů: Není možné, aby podnikatel (ČD) naplánoval roční plán, aniž by měl k dispozici dostatek kapacit včetně rezerv pro mimořádné události. Kdyby takhle podnikala třeb SA, co by dělala, kdyby měla jeden jediný autobus nepojízdný (to poměrně odpovídá tak 50 vagonům ČD) a neměla náhradu?
[Jít se osobně přesvědčit, jak jezdí vlak plný, to přece je pod úroveň příslušného referenta - navíc v neděli večer a případná hlášení vlakového doprovodu o přeplnění vlaku jsou přece bláboly ...]
Kuprikladu skolni jidelny (chcete-li menzy) jsou taky super - protoze jsou levny a dotovany. Tezko ale rict, jestli to v nekom vyvola pozitivni navyk na tenhle zpusob stravovani:-))
Jinak pokud by to bylo jinak a zilo se jen z "navyku", tak pak se ani nemusis rozcilovat, ze na EC zacnou jezdit B. Proste mas zafixovany, ze je to EC, takze zadna zmena te nemuze od pouziti EC odradit. Podobne jako (ne)zustanes u pouzivani vlaku v okamziku, kdy se ti zvysi jizdne (protoze uz nejsi student)
Nějak jsem nepochopil, co se ti nezdá na tom, co Vlad píše. Většina lidí se s vlakem pořádně setká právě na VŠ, třeba u mě tomu nebylo jinak. A zadarmo to (nrozdíl od těch bankovních účtů) není. A při tomhle setkání velmi záleží na přístupu Č(S)D a jejich zaměstnanců, jestli to bude preference na celý život, nebo noční můra. Samozřejmě jsou i případy (jako já :-)), které neodradí ani přístup ČD a jejich zaměstanců a doufají ve světlou futuru cestování vlakem, ale těch je nepatrná menšina. Cena, jak se stále přesvědčuji na příkladech lidí kolem, už dávno nehraje takovou roli.
Jiri Prusa - predne, SA na to nedostava ani penny, takze kdyz budou jezdit jeden bus za den, tak je to jejich volba. A druha vec je, ze o prazdninach proste jezdi min lidi (studentu do skoly), takze Jancura asi nechce udelat lonskou chybu, kdy to podcenil... Ostatne alespon tady v Brne mame prazdninovy jizdni rad na MHD take a to je dokonce placena z verejnych zdroju, takze tak jak jsi dal odkaz na SA (a asi jsi tim chtel naznacit, ze ten nehodny soukromnik necha lidi stat na perone nez aby pridal bus navic), tak nemlich to samy dela (asi nejen) i DPmB...
PS: Mam pocit, ze je to tak i v Praze a usuzuji tak podle jednoho komentare na idnesu, kde se nekdo rozciloval (fakt je, ze to melo logiku), ze o prazdninach se prodluzuji intervaly mezi spoji, cimz se zhorsuje produkt jako takovy, ale cena mesicni jizdenky zustava stejna...
http://ekonomika.idnes.cz/student-agency-seskrtala-na-leto-spoje-lide-se-nevejdou-do-autobusu-1pv-/eko-doprava.asp?c=A080616_104537_eko-doprava_maf
Naprostý souhlas.
Zdeněk Michl:
To je naprosto účelová argumentace, a neobstojí.
Zopakujme si podmínky, které musí vlaky kategorie EC splňovat:
Vlaku kategorie EC musí být (1) mezinárodní, (2) řazen 2. třída--restaurační vagón--1. třída, (3) klimatizovaný, (4) zastavující pouze ve významných městech a to max. na 5 minut, (5) s anglicky/francouzsky/německy mluvícím personálem, (5) s průměrnou rychlostí (včetně zastávek) vy
šší než 90 km/h, (6) denní, (7) s písemnými informacemi ve více jazycích.
Takže "vlakový rozhlas" a "pochybná angličtina" je jen zlomek toho, čeho by se měl člověk v EC dočkat. A tohle navíc rozhodně nejsou bonusy, pro které by lidé vlaky EC vyhledávali.
Samy ČD uvádějí: "Vlaky vyšší kvality se vyznačují především novými nebo modernizovanými vozy s vyšší úrovní vybavenosti interiéru s důrazem na maximální komfort a pohodlí cestujících." a dále "EuroCity = Vlaky evropských železnic se stanoveným standardem mezinárodní kvality."
Pokud ČD takovými vozy v dostatečné míře nedisponují, pak nemohou vlaky s vozy Bee či dokonce B označovat tímto štítkem. To je totéž, jako kdyby cestovka nalákala lidi na "přepravu moderním klimatizovaným autokarem" a ve finále by na napálené čekala 20 let stará rozhrkaná karosa.
Touto nestoudnou praxí ČD docílí jediného: Kategorie vlaků budou nadále cestujícím buď k smíchu, nebo k pláči. Pak ať se ovšem ČD nediví, že má věrohodnost a reputaci takovou, jakou má.
A že kritizuji jeden nebo několik jasně vymezených negativních jevů, ještě neznamená, že jsem "blázen", který a priori říká, že je špatně úplně všechno. To je stejná logika jako kdybyste prohlašoval, že "jen blázen by kritizoval komunisty, vždyť za nich rostlo HDP."
P. S.: Ta zmínka o "skrovných prostředcích ČD" mě pobavila. Nevím ale, jak by se u ní bavili zástupci soukromých železničních společností.
ad gramatická diskuse:
Nemůžete skloňovat cizí jméno podle cizího vzoru, vždy musíte aplikovat vzor český, v tomto případě samozřejmě hrad.
A o čem to svědčí? O naprosté neoperativnosti dopravce - pokud mám nějaký spoj nacpaný k prasknutí, tak bych ho posílil - buď přidal vagony a nebo vzápětí za ním vypravil (pravidelně) posilový vlak.
Je příliš laciné říkat: "Nikdo si ho neobjednal a nazaplatí nám ho." Klidně nechají studenty jezdit jako substrát - a zůstanou pak graduovaní věrni vlaku a nebo při vzpomínkách na páteční a nedělní hororvé cesty dají raději přednost jiné dopravě?
Takže jistě nechat sedadla po 6 v kupé, ale k cestujícím se chovat slušně a kulturně! Ale to chci asi po (některých) železničářích moc - ti raději půjdou stávkovat v rozporu s naším právním řádem. Ještě že mám auto a nejsem na nich závislý.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
