Doplněno 14:15: Moravany - Krátce před pátou hodinou ranní se stala tragická nehoda ve stanici Moravany na trati 010, spojující Českou Třebovou, Pardubice a Prahu, kde došlo ke střetu lokomotivy se soupravou osobního vlaku 5011. Ten v Moravanech stanicoval, když do něj zezadu najela lokomotiva 163.004 (ČD Cargo), jedoucí jako Lv 72641 z Řečan do České Třebové. Strojvedoucí jel do České Třebové střídat, ale bohužel již nedojel. Strojvedoucí osobního vlaku a pět cestujících utrpělo lehká zranění.
Nehoda se stala v 4:48 přímo v železniční stanici. Podle prvního šetření Drážní inspekce měl strojvedoucí vjezd do stanice povolen (na vjezdovém návěstidle svítila návěst dovolující jízdu), i když byla staniční kolej obsazena osobním vlakem. Dle svědectví cestujících, kteří stáli na nástupišti v Moravanech, jela lokomotiva až do nárazu stejnou rychlostí, vůbec nebrzdila. Strojvedoucí zůstal po srážce zaklíněn ve zdemolované kabině a na následky těžkých zranění v lokomotivě zemřel.
Provoz na trati nebyl přerušen; ostatní vlakové spoje využívají pro průjezd zbývající volné koleje. V ranních hodinách na místo nehody dorazil i nehodový vlak a vyšetřovatelé Drážní inspekce. Podle dostupných informací byl zmiňovaný stroj vybaven elektronickým rychloměrem, jehož záznamy by mohly objasnit několik sporných okolností celé nehody. Kromě lokomotivy ČD Cargo byl vážně poškozen i osobní vůz řady Bdmtee, u kterého je prakticky zničený zadní oddíl pro cestující. Pět cestujících a strojvedoucí osobního vlaku byli ošetřeni s lehkými zraněními.
Fotografie záchranných prací v místě nehody
Foto: spolupracovník ŽP; ilustrační foto 163.004: Louis Armstrong
Doplněno o informace Drážní inspekce ČR

Lokomotivní četa to naštěstí přežila, hůře na tom bylo několik cestujících, kteří dopadli jako tento strojvedoucí.
Příčina – závada v projektu, která se nezjistila ani při kontrole, ani při zkouškách...
Závada se projevila téhož dne i v opačném směru, leč strojvedoucímu, který to v Libni hlásil, bylo sděleno, že je vůl, protože něco podobného není možné > pokud by na svém tvrzení trval, tak si koleduje o malér, protože bude postihován za projetí stůj ...
Za několik hodin už vůl nebyl ...
Na místo nehody se sjely příslušné davy, včetně soudruhů z StB, kteří si již brousili zuby na strojvůdcovkou oběť, leč když tam spatřili onu hromadu a na oddíle byla stále žlutá, protáhly se jim čelisti a zmizeli. Já jsem se tam byl podívat až odpoledne a ta žlutá tam stále byla.
Pamatuji rovněž nehodu vlaku R 129 Hornád ve Velimi, kde měli na vjezdu volno, výhybka do odbočky na rychlost 40, lokomotivní četa skončila na mučidlech (aby se přiznala, dobrovolně oba zapírali) a byla tam tak dlouho, než se zjistilo, že vinu má upadlá propojka...
Na rovné stál náklad s konci typu viaflex, takže z dálky ho nemohli v noci vidět...
Dehonestace "přivolávačky" je nastolena v Poříčanech, kde se kuplovací vlaky (471 od NBK + 471 od KO spojují), berou od Kolína na přivolávačku na 4. kolej. Kuplování je řekněme dobrý nápad, ale na 4. koleji by mělo být cestové návěstidlo, první vlak by zastavil za cesťákem a najíždějící vlak by vjížděl na klasickou výstrahu na vjezdu (resp. na 80 a výstraha) k cesťáku, na tom by se mezitím postavila bílá "posun dovolen" a došlo by ke kuplování.
Takto je zcela nesmyslně cesťák na 1. koleji směrem od Kolína...
Klasika, tak kde by bylo návěstidlo z hlediska provozu potřeba, tam není a naopak.
Railfort:
Ano, pravda, pro některé výpravčí je naprosto běžnou praxí používat "jízdu na přivolávací návěst", jeden čas jsem si dělal čárky, kolikrát za směnu jsem jel na přivolávačku. Pak je veškeré zabezpečovací zařízení k ničemu a je jen na fírovi před čím zastaví...
Závada v nemožnosti postavení vlakové cesty může nastat, ale je s prominutím zhovadilostí zavádět pravidelné jízdy na přivolávací návěst!!!
web: takze nesmi, ale muze?
milos: Napsal sem "zabezpecovacka trpět únavovým syndromem nesmí", nikoliv nemůže :-(
M: Znám člověka, který by mohl odpřisáhnout, že viděl v hospodě společensky velmi unaveného fíru, spícího s hlavou na stole a ruka mu pravidelně klepala do stolu :) Možná jsou to jen historky, ale pokud někdo mačká každé 3 vteřiny živák a dělá to celou směnu, den za dnem, mnoho let, tak je hodně pravděpodobné, že se z toho stane automatický reflex.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
























