Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nové, moderní technologie, které mají zvýšit bezpečnost provozu na dráze. Jedná se o nový traťový komuninkační systém. Na již dokončený pilotní projekt GSM-R v úseku koridorové tratě Děčín – Praha – Kolín navazuje rozšíření z Kolína přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, kde dále pokračuje na státní hranice s Rakouskem a Slovenskou republikou. V plánu je však zahrnuto i začlenění pražského uzlu. Celkové náklady na vytvoření tohoto nového plošného systému se pohybují kolem 682 milionů korun. Na financování projektu se z části podílí také fondy Evropské unie. Síť GSM-R je koncipována tak, aby umožnila komunikaci mezi vlakem, výpravčími a dispečinkem v reálném čase.
„Hlavním cílem projektu je vybudování jednotného železničního digitálního radiového systému GSM-R, který na našem významném tranzitním koridoru zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. „Systém se skládá z antén, které jsou podél železničních tratí, z řídící jednotky, vybavení lokomotiv a mobilních telefonů pro pozemní personál,“ sdělil ředitel společnosti Kapsch Karel Feix, která je hlavním dodavatelem tohoto systému. V případě nouzové situace umožňuje okamžitě "shodit" veškerá volání a dát prioritu nouzovému hovoru, informovat všechny mobilní účastníky a inkriminované složky v řízení dopravy. Pomocí tohoto systému tak může výpravčí přes dálkový povel zastavit i vlaky v celé své oblasti.
Síť GSM-R navíc dokáže zajistit i datové přenosy, díky čemuž může přenášet například informace o stavu lokomotivy a vlaku. GSM-R by mělo pomoci i dosažení vyšší rychlosti vlaků ze současných 160 km/h na 200 km/h. V některých úsecích budou však potřebné určité stavební úpravy, například odstranění úrovňových přejezdů, ale také změna vyhlášek. Podle Jana Komárka je to však otázka několika dalších let. Technologie je vyvinutá i pro rychlost 300 km/h.
„Rozdíl proti klasické telefonní sítí spočívá v tom, že u GSM-R se strojvůdce dovolá kdykoliv. Nemůže se stát, že by třeba nebyl signál. Kvalita spojení je v této technologii na prvním místě, ne vydělávání peněz,“ zdůrazňuje Karel Feix. GSM-R již funguje například v Německu, dokončuje se ve Francii a připravuje se na Slovensku a v Rakousku.
Základní údaje o stavbě a systému GSM-R:
Stavba obsahuje 58 základnových stanic, které jsou umístěny podél traťového úseku Kolín – Břeclav a v dopravním uzlu Praha. Antény budou instalovány na 44 nových betonových stožárech, dále i na stávajících osvětlovacích sloupech nebo na střešních konstrukcích drážních budov. Signál pokryje více jak 330 traťových kilometrů. Pro vykrytí signálně obtížně dostupných míst bude využito 12 repeaterů GSM-R signálu.
ilustrační foto: Miloš Stloukal
| 27.6.2008 (7:00)
Špatný vtip! O co se asi jedná v tomto celém článku??
Jistě že nedokáže, odtoho by pomohl nový komunikační systém.
Kolejový obvody dělají jenom problémy, tak co by se mi na nich mělo líbit - EMC, oddělovací trafa jsou drahý, složitý, zvětšují odpor trakční smyčky, izolovaný spoje když se neudržujou tak dělají bordel atd.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










