Živě - 24. června ve 13 hodin byla prakticky paralyzována osobní železniční doprava na většině území ČR. Jednání představitelů Českých drah s odboráři nepřinesla konkrétní výsledky, a tak na hodinu a čtvrt cestující zůstaly bez funkčního spojení. "České dráhy tímto okamžikem přešly na speciálně připravený plán oběhů lokomotiv, vozů i vlakových čet, který bude eliminovat vznik dalšího zpoždění během odpoledne," uvádí se v oficiálním prohlášení dopravce. Stávkou nemají být dotčeny spoje SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou. "Spojů SuperCity Pendolino mezi Prahou a Ostravou se stávka nedotkne. V případě, že bude na spoji strojvedoucí, který nepodporuje protesty, pojede na základě rozhodnutí dispečera vlak dál bez omezení," doplňuje tiskové oddělení ČD. Informace o jízdách spojů naleznou cestující na webu dopravce.
Závěr dne - Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly dosáhly škody způsobené stávkou výše několika milionů korun. V průběhu dne se s dojezdem jednotlivých dálkových spojů situace dostala do běžných kolejí. V 22:20 se na síti SŽDC pohybují pouze dva výrazně opožděné vlaky - R 1202 Jadran s téměř třemi hodinami a EC 70 Antonín Dvořák se 101 minutami oproti jízdnímu řádu. Tato zpoždění už ale se stávkou souvisí maximálně okrajově.
Foto: EC 144 Detvan stojí mimořádně v Brodku u Přerova
Foto: Pendolina přeci jezdí, i když s mírným zpožděním · cestující v Přerově čekají · následné vlaky byly mnohdy přeplněné
Za fotodokumentaci děkujeme uživateli jatyrko
15:00 - V plánovaném čase se vlaky na všech tratích znovu rozběhly. Spolu s tím začal informace opět poskytovat i Babitron, na kterém lze nyní sledovat důsledky stávky strojvůdců. Situace na železnici se nýní normalizaje díky preventivním opatřením ze strany ČD, jež se rovnou rozhodly zkrátit trasy vybraných spojů v zájmu zrychlení obratu, případně některé taktové spoje rovnou odřekly. U spojů dálkové dopravy zpoždění nejsou výjimkou zpoždění, blížící se dvěm hodinám - na delší cestu se v této chvíli mohou těšit zejména cestující na palubě Ex 120 Košičan (105 min), EC 170 Hungaria (72 min), EC 107 Praha (78 min), EC 144 Detvan (88 min), EC 171 Hungaria (95 min), EC 147 Olše (72 min), EC 172 Vindobona (107 min), Ex 523 Mojmír (73 min), R 943 (86 min) nebo R 960 (81 min). Výrazně lépe jsou na tom regionální spoje na kratších trasách - i díky zmiňovaným mimořádným opatřením.
14:05 - České dráhy aktualizovaly seznam spojů, jichž se omezení dotknou. Podle dispečerů ČD se do stávky nezapojilo přibližně 20 procent strojvůdců dálkových i regionálních spojů.
14:00 - Celonárodní výstražná stávka končí, nicméně vlaky ještě 15 minut nepojedou.
13:55 - Podle zpráv redaktorů ŽelPage běží prodej jízdenek na holešovickem nádraží bez přerušení.
13:50 - Naši redaktoři vyrazili do terénu. Dle informací z Hlavního nádraží v Praze dojíždí poslední vlaky vypravené svou trasu před začátkem stávky jako rychlík od Klatov nebo IC 540 Hutník. Na nádraží je nebývalý klid, který narušují jen stavební práce na 1. a 2. nástupišti. Naopak úklidová služba souprav pracuje bez přerušení. Odřeknuté spojení jsou hlášeny rozhlasem.
13:45 - Podle zpravodajství ČT24 z Pardubického kraje nepodporují stávku zdaleka všichni strojvůdci ve službě, nicméně na základě pokynů z odborové centrály musí vlaky stát. Redaktoři se vesměs shodují, že většina cestujících přijímá stávku s pochopením. Dráhy přitom až do dnešního dopolendy stávku prezentovaly pouze jako možnost a ne jako definitivní skutečnost, a tak se mnoho cestujících i přes nepříznivé předběžné zprávy na dnešní vlakové spoje spoléhalo.
13:20 - plánujete-li cestu z některého z pražských nádraží, nemusí vám den komplikovat jenom zpoždění. Přesun může být předčasně ukončen už v pražských ulicích při cestě na nádraží poté, co část odborářů zablokovala dopravu v ulici I. P. Pavlova.
Pokud jde o situaci přímo na železnici, Babitron kvůli výpadku datového zdroje na straně ČD pořád nefunguje. Hrubý přehled o stavu hlavních spojů lze získat u slovenského protějška Babitronu na adrese http://poloha.vlaku.sk. Spoje SuperCity v soulady s avizovanými informacemi jedou včas, případně jen s minimálním zpožděním. Určité štěstí měli cestující ranního expresu 128 Hradčany ze Žiliny, který, ač opožděn kvůli dopravním omezením v úseku Púchov - Horní Lideč, stihl před začátkem stávky dorazit alespoň do pražských Vršovic.
Původní zpráva
České dráhy v průběhu pondělí prezentovaly sadu mimořádných opatření s cílem minimalizovat negativní dopady stávky na cestující. "Celý systém je postaven tak, aby případné hodinové zastavení provozu neohrozilo další spoje a zpoždění se nepřenášelo do pozdějších odpoledních hodin ani do druhého dne," uvádí tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na webových stránkách dopravce byl dnes zveřejněn výlukový jízdní řád, obsahující podrobnosti o zasažených spojích. I přes tyto aktivity plánovaná stávka zásadně znepříjemní den cestujícím desítek spojů, od mezistátních vlaků EuroCity až po regionální vlaky, u kterých budou často kráceny trasy nebo dokonce odřeknuty celé obraty.
Hlavním organizátorem stávky na železnici je Federace strojvůdců České republiky. "Na rozhodnutí uskutečnit obě výstražné stávky nezměnilo nic ani dnešní jednání, na kterém FSČR, stejně jako další odborové organizace, obdržela návrhy, jak by bylo možno řešit problematiku předčasného odchodu do důchodu až o 5 let dříve před dosažením uvažované důchodové hranice 65 let," uvádí se v oficiálním stanovisku odborářů. Poněkud paradoxní je v této souvislosti skutečnost, že do stávky se nezapojí Odborový svaz železničářů, největší odborářská organizace v zemi. FSČR ve svém stanovisku dále zdůrazňuje obavy nad bezpečností drážního provozu v ČR a prezentuje navazující patnáctiminutovou stávku jako akci v zájmu zaměstnanců drah i cestujících. Je ovšem otázkou, do jaké míry pasažéři tento velkodušný přístup odborářů ocení; zejména bude-li znamenat nárůst už tak vysokých zpoždění.
Do stávky se nezapojí zaměstnanci soukromých dopravců, provozujících osobní vlaky na území ČR. Pouze u Jindřichohradecké místní dráhy přestanou pracovat tři strojvůdci po dobu patnácti minut.
ŽelPage bude situaci na železnici sledovat od ranních hodin v zpravodajském speciálu. Pokud v průběhu dopoledne nastanou podstatné změny, budeme vás neprodleně informovat.
Spolupracují: Josef Petrák, Jík, Vítek_V
Zdroj: České dráhy, Aktuálně.cz, FSČR

Listina základních práv a svobod
Čl.27
(1) Každý má právo svobodně se sdružovat s jinými na ochranu svých hospodářských a sociálních zájmů.
(2) Odborové organizace vznikají nezávisle na státu. Omezovat počet odborových organizací je nepřípustné, stejně jako zvýhodňovat některé z nich v podniku nebo v odvětví.
(3) Činnost odborových organizací a vznik a činnost jiných sdružení na ochranu hospodářských a sociálních zájmů mohou být omezeny zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu bezpečnosti státu, veřejného pořádku nebo práv a svobod druhých.
(4) Právo na stávku je zaručeno za podmínek stanovených zákonem; toto právo nepřísluší soudcům, prokurátorům, příslušníkům ozbrojených sil a příslušníkům bezpečnostních sborů.
Děkuji jednomu známému právnímu guru za objasnění a za domácí úkol všem ukládám přečíst si Ústavu ČR a Listinu základních práv a svobod.
Co se týká práva na stávku, tak zde je zákon jednoznačný. Právo na stávku mají zaměstnanci pouze v případě nedohody při schvalování kolektivní smlouvy (jak to chápu ze zákona č. 2/1991 Sb., § 16), což není tento případ a tato stávka je tak podle stejného zákona, § 20, pís. d) nezákonná :-)
O nesouhlasu s vladou (zvolenou demokratickym zpusobem) nebo dokonce jako protest proti vysetrovani dopravni nehody tam nevidim ani slovo. Nebo vidim - v tom smyslu, ze takove stakovani je nezakonne
Zvlaste levicovym volicum se dobre posloucha, ze budou davat statu mene penez a dostavat vice...Posloucha se to dobre, zvlaste vlada ČSSD by to ´jiste dobre zvladla, ovsem s tim, ze bychom brzy zkrachovali, zbankrotovali, a to jako stat...Nastava utahovani opasku a kdo se snazi, ma se dobre i tak. Kdo sedi se zalomenyma rukama a lamentuje, jak je vsechno desny a drahy, a pritom odmitl jiz 50 tou praci na pracaku, je pro me lenoch a nemel by od statu videt ani korunu..Protoze takovy lidi platim ja ze svejch dani.
Mame se nejlip v cele historii ceske statnosti, tak co se sakra resi?Vsichni si stezuji, jak je vsechno drahe, ale kazdym rokem pribyvaji desetitice novych a statisice ojetych aut, auto ma skoro kazdy, pritom jak to bylo pred 89'?
2) Většina zaměstnavatelů, hlavně těch malých (firmy do 50 zaměstanců, živnostníci) pro své zaměstnance nic nedělá. Mnohdy se pohybují ve vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec na hranici zákona, někdy i za ním. Někdy je to neznalost a totální nekompetentnost jednatele či vedoucích pracovníků, jindy čistá vypočítavost a ziskuchtivost. Navíc podpořená špatnými zákony servírovanými pod vedením ODS. Pak se nesmí tito lidé divit, že se stávkuje.
3) Aby obchodní subjekty nemuseli platit partnerům pokuty dle bodu 1, musejí se více politicky angažovat ve prospěch narovnání prostředí ve vztahu zaměstnavatel-zaměstanec. Daňová reforma tuto situaci za posledních 18 let vyhrotila zcela nejvíce proti zaměstnancům.
4) Velké firmy, kde jsou odborové organizace mají velkou politickou moc a mají částečně nástroj, jak proti čemukoliv zasáhnout. Mají dvě možnosti. Buď všechny stávkující na hodinu propustit (ale tím ztratí své výrobní prostředky) nebo začít tlačit na vládu směrem ke zlepšení situace.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















