Velim -
Jen málokterá událost na české železnici vzbudila tak bouřlivou diskusi ještě před svou realizací, jako zpráva o plánovaném nákupu stovky ojetých vozů Bimz a Bimdz z Německa, které by pomohly zvýšit úroveň cestování na vnitrostátních spojích. To byl podzim 2007. Jak čas utíkal a nic zjevného se nedělo, začaly se postupně šířit "zaručené zprávy" o kladném i záporném přístupu českého dopravce k této transakci. Přítrž tomu učinil až 20. červenec, kdy na síť SŽDC dorazil vůz řady Bim v českých barvách. Novopečený Bmeer domovské stanice Praha hl.n ovšem stále není vozem Českých drah, nýbrž jen prototypovou rekonstrukci, nabídnutou německým dodavatelem. Ten chce vedení Českých drah pomoci definitivně rozhodnout o nákupu stokusové série. A jak modernizace vypadá? Podívejte se s námi!
Možná blízká budoucnost českých expresů? Konečně v reálu
Vůz Bmeer 50 80 06-25 991-2 v typickém firemním zeleno-bílém nátěru ČD není součástí zakázky na dodávku těchto vozů do ČR, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jedná se o prototyp rekonstrukce, zpracované podle požadavků českého národního dopravce v případě, že k podepsání kontraktu dojde. Tato živá prezentace je podle slov Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení ČD aktivitou zahraničního partnera, jejiž majetkem prototypový vůz i nadále zůstává. Vůz řady Bim prošel modernizací v severoněmeckém Neumünsteru, kde rovněž dostal nový lak v barevném schématu Českých drah.
Co nabídne?
Vozy Bim264/Bimd268 (chybějící z v označení není náhoda ani překlep) se vyznačují poněkud netypickým uspořádáním interiéru, jenž v první polovině 90. let inspiroval tvůrce modernizovaných vozů Bee272 a Beer ČD. Tato - částečně velkoprostorová, částečně oddílová - konfigurace zůstává zachována i v modelu pro ČD. Bylo provedeno přečalounění sedaček a celková oprava interiéru. Větších změn doznalo technické vybavení vozu: byl dosazen centrální zdroj energie a kabel průběžného elektrického vedení, upraveny byly systémy elektropneumatické brzdy s přemostěním účinku záchranné brzdy. Díky těmto úpravám může být vůz přeřazen z vnitrostátního provozního režimu DB do režimu RIC 51 pro mezinárodní dopravu. Zachovány zůstávají vakuové buňky WC, naopak klimatizace se případná série vozů pro ČD nedočká.
Bimz na český způsob
Ve prospěch nákupu takto upravených vozů řad Bim a Bimd do služeb ČD mluví zejména jejich technická podobnost s provozovanými vozy řady Bmee, včetně podvozků GP200. V případě jejich schválení pro provoz v ČR se pak počítá s maximální rychlostí 160 km/h, ačkoli i "český" prototyp dosud nese označení RIC 200. Podle vyjádření ČD se s těmito vozy i v případě jejich pořízení nepočítá pro nasazení na výkony do Německa, a tak jejich maximální provozní rychlost prakticky nehraje roli. "Vzhledem k tomu je tedy nutné brát se značnou rezervou údaje na skříni vozu, které lze považovat za pracovní a nikoliv konečné," dodává Petr Šťáhlavský.
Pro nasazení u ČD se počítá s označením řady Bmeer, resp. Bdmeer v případě vozů s prostorem pro přepravu jízdních kol. Díky režimu RIC by nebyl problém s provozem ani do sousedních států, přičemž předpokládané nasazení by zahrnovalo dálkové vlaky a spoje na Slovensko, do Polska, Rakouska a Maďarska.
Fotografie © České dráhy
Zdroj: ČD, ŽelPage. Spolupráce: George_Couser, JTB.

Já říkám proč ne! Teda pokud tím ČD myslí vlaky jako rychlíky Šírava, Vihorlat, Exelsior na Slovensko, Silesia do Polska, Pannonia do Maďarska. Ale jestli to chtějí bez klimi nasadit na Haška, Prahu, nebo nový EC do Vídně, tak si nejsem jist, jestli je to cesta vpřed.
Ohledně barvy: Zelená už nikdy více!
Jinak zpochybňovat nápisy na vozech je novátorský a pro systém mez. dopravy šílený přístup.
A prosím dávej si pozor co píšeš. Nedá se to pomalu číst:o)
Uvedomujes si ze podkopavas cesky prumysl? Do ze se mi nelibi smlouva kde v rekonstruci ne zase tak starych vozu pro CD figuruje jeste jedna firma a cena je pak premrstena (jedinay ja v tom vidim tunel) ale nakupovat ze zahranici (jeste k tomu ojetiny) a davak tak prednsot vyrobe v CR je nejotresnejsi smysleni ktere muze byt. Muzeme vsechny propustit nic nevyrabet a jen dovazet. A jak dlouho? j Stejne my s tim nic neudelame pokud nejakej dedek bude chtit novou vilu pro milenku tak udela zkontrakt s necim ceho se Nemci zbavuji po stovkach a neco z toho vyrejzuje ;) A my s tim neudemame nic (asi nejak jak rika i JTB) nez tyhle hospodske kecy :D ale aspon se nenudim ;)
Huffnaggel
22.07.2008 (22:00) Sames: představuju si to takhle: Delegace z ČD na návštěvě v Neumunsteru - to nechcem, děkujem, to taky ne, na to jsou ti naši vepři moc špinaví... a klimu? Na co?
Hehe asi tak nejak ;)
klimi
22.07.2008 (19:10) Dveře jsou blokované a centrálně zavírané. Jsou zde i automatické průchozí dveře (jako např v DB Bpmz).
Dikec aspon ze tak ;)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











